Euro NCAP 2019: Ford Explorer – Pět hvězd s lehkým zaváháním
Ford Explorer jako typický zástupce severoamerických SUV získal v testech organizace Euro NCAP plný počet pěti hvězd i přes několik nedostatků v ochraně dospělých cestujících a chodců.
Ford uvedl první generaci modelu Explorer v březnu roku 1990 jako zástupce modelového roku 1991 a stvořil tak jeden ze svých nejúspěšnějších modelů, který si prakticky od svého uvedení na trh do dnešních dnů udržuje pozici nejlépe prodávaného SUV na severoamerickém trhu.
V pořadí šestá generace, která měla premiéru v rámci autosalonu v Detroitu v lednu 2019, se nyní vrací na evropské na trhy, na nichž Ford Explorer figuroval a to včetně českého, ve své druhé generaci z let 1995 až 2003. Testů Euro NCAP se tento model účastnil poprvé ve své historii a hned napoprvé získal plný počet hvězd.
Předmětem testu byl Ford Explorer Plug-In Hybrid s pětidvéřovou karoserií a pohotovostní hmotností 2518 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag předního spolujezdce, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla, systém automatického nouzového brzdění, omezovač rychlosti a systém sledování jízdních pruhů.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Ochrana řidiče i spolujezdce na předním sedadle byla podle hodnot odečtených z figurín dobrá nebo dostačující. Kontrola interiéru po nárazu však odhalila poškození palubní desky, které může představovat nebezpečí pro kolena a stehenní kosti cestujících různých velikostí a sedící v různých polohách. S ohledem na tuto skutečnost, bylo skóre pro tuto oblast těla penalizováno a ochrana byla hodnocena jako marginální.
Při čelním nárazu celou přídí byla ochrana řidiče i spolujezdce na zadním sedadle dobrá, s výjimkou hrudníků obou figurín, kdy v případě řidiče byla hodnocena jako dostačující a u spolujezdce jako mezní.
Za boční náraz získal Ford Explorer maximální počet bodů. V případě nárazu bokem na sloup byla ochrana hrudníku řidiče mezní a všech ostatních částí jeho těla dobrá.
Euro NCAP 2019: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 6,2 | 7,6 | 14,2 | 1,6 | 3,7 | 33,2 | 87% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě i při bočním nárazovém testu byla ochrana figuríny desetiletého i šestiletého dítěte dobrá a Ford Explorer získal v těchto testech maximální počet bodů.
Euro NCAP 2019: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 16 | 8 | 8 | 10,2 | 42,2 | 86% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem dobrou až mezní ochranu jeho hlavě, výjimkou jsou oblasti v okolí A sloupků a přední hrany kapoty motoru, kde je ochrana nedostačující.
Hodnocení ochrany, kterou poskytuje Ford Explorer nohám chodců je dobré a dostačující. Ochrana pánve je dobrá s výjimkou rohů přídě nad hlavními světlomety, kde je nedostačující.
Euro NCAP 2019: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 13,7 | 2,8 | 5,5 | 7,4 | 29,4 | 61% |
Asistenční systémy
Ford Explorer má ve své výbavě systém automatického nouzového brzdění, který rychlostech typických pro městský i dálniční provoz úspěšně rozpoznával okolní provoz včetně chodců i cyklistů a byl schopen zabránit srážce nebo zmírnit její následky snížením rychlosti.
Euro NCAP 2019: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||
Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
body | body | body | body | body | % | |
Asistenční systémy | 2,7 | 2,5 | 2,5 | 2,3 | 10,0 | 76% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Ford Explorer představuje podle hodnocení organizace Euro NCAP bezpečný automobil, i když je zde s ohledem zmíněné nedostatky v oblasti palubní desky a ochraně chodců jistý prostor pro zdokonalení.
Euro NCAP 2019 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 87% | 42,2 | 86% | 29 | 61% | 10,0 | 76% | 79% |
Počet hvězd | * * * * * |
Zdroj: Euro NCAP