Euro NCAP 2019: VW Up!, Seat Mii a Škoda Citigo – Tři hvězdy pro trojčata
Volkswagen Up!, Seat Mii a Škoda Citigo si z testů organizace Euro NCAP odvážejí v roce 2019 pouze tři hvězdy. Hlavní důvody představují kategorie ochrana chodců a asistenční systémy.
Volkswagen Up!, Seat Mii a Škoda Citigo organizace Euro NCAP testovala poprvé v roce 2011, resp. testům byl tehdy podroben zástupce značky Volkswagen a jeho výsledky v podobě pěti hvězd pak byly oficiálně přiděleny i jeho zástupcům. V roce 2019 se tento scénář zopakoval.
Euro NCAP uvádí, že Seat Mii a Škoda Citigo jsou konstrukčně identické s vozem Volkswagen Up! a mají i stejné vybavení a úroveň bezpečnostních prvků výbavy. S ohledem na tuto skutečnost byl testům podroben pouze zástupce značky Volkswagen a výsledky platí i pro sesterské modely značky Seat a Škoda. Testován přitom byl model e-Up! s elektrickým pohonem a jeho výsledky platí i pro modely Up!, Mii a Citigo se spalovacími motory.
Předmětem testu byl Volkswagen e-Up! s pětidvéřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1164 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla, omezovač rychlosti a systém sledování jízdních pruhů.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Ochrana řidiče i spolujezdce na předním sedadle byla dobrá a dostačující s výjimkou jejich hrudníků, v jejichž případě byla hodnocena jako mezní.
Při čelním nárazu celou přídí vozu byla ochrana vyhodnocena jako mezní u hrudníku řidiče i spolujezdce na zadním sedadle, zatímco u ostatních sledovaných částí obou figurín byla ochrana dobrá.
Euro NCAP 2019: Volkswagen Up! |
Při bočním nárazu byla ochrana řidiče dobrá a Volkswagen Up! získal maximální počet bodů. Při nárazu bokem na sloup byla ochrana hrudníku řidiče dostačující a u ostatních sledovaných částí těla řidiče dobrá.
Euro NCAP 2019: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 6,6 | 7,1 | 15,7 | 1,4 | 0 | 30,8 | 81% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny šestiletého dítěte dobrá, ale u figuríny desetiletého dítěte byla ochrana krku hodnocena jako mezní. Při bočním nárazovém testu byla figuríny šestiletého dítěte dobrá, ale v případě figuríny desetiletého dítěte byla ochrana hrudníku hodnocena jako nedostačující.
Euro NCAP 2019: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 15 | 7 | 7 | 12 | 41,0 | 83% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem dobrou ochranu ve své středu a dostačující až mezní po svém obvodu. Tradičně problematickou oblast představuje okolí A sloupků a přechod mezi kapotou motoru a spodní hranou čelního skla, kde je ochrana nedstačující.
V případě ochrany pánve chodců uvádí Euro NCAP, že je ve většině šířku vozu nedostačující, zatímco nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu v celé své šířce.
Euro NCAP 2019: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 15 | 1,4 | 6 | 0 | 22,4 | 46% |
Asistenční systémy
Volkswagen Up! a jeho sourozenci nemají ve své výbavě systém automatického nouzového brzdění.
Systém sledování jízdních pruhů pomáhá v modelu Up! podle organizace Euro NCAP zabránit jejich neúmyslnému opuštění a v některých kritických situacích může i zasáhnout do řízení.
Euro NCAP 2019: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||
Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
body | body | body | body | body | % | |
Asistenční systémy | 1,3 | 3 | 3,3 | 0 | 7,2 | 55% |
Celkový výsledek: Tři hvězdy
Volkswagen Up! v testech Euro NCAP získal tři hvězdy a za tímto výsledkem stojí především absence systému automatického nouzového brzdění. Prostor pro zlepšení má však tento model i v ochraně dospělých i dětských cestujících.
Euro NCAP 2019 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 31 | 81% | 41 | 83% | 22 | 46% | 7,2 | 55% | 69% |
Počet hvězd | * * * |
Zdroj: Euro NCAP