Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW 3
BMW 3
BMW 3
Peugeot 2008
30 Fotogalerie

Euro NCAP otestoval bezpečnostní asistenty. Tesla zklamala

Tesla léta propaguje svůj asistenční systém na podporu řízení Autopilot. V novém testování Euro NCAP se mu ale tolik nedařilo.

Jízdní asistenty jsou dnes stále důležitější součástí automobilů. V případě nárazových testů Euro NCAP už výrazně promlouvají i do celkového hodnocení bezpečnosti tohoto kterého modelu, byť nějaké jejich bližší testování dosud v těchto zkouškách chybělo. Nyní se to ale mění a Euro NCAP začíná jízdní asistenty blíže zkoumat a hodnotit. V tento týden zveřejněné várce bodovaly výhradně zástupci luxusních značek.

Z deseti hodnocených automobilů, Audi Q8, BMW 3, Ford Kuga, Mercedes GLE, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Clio, Tesla Model 3, Volkswagen Passat a Volvo V60, na nejvyšší slovní hodnocení „velmi dobré“ dosáhly jen tři modely. Ve všech případech jde o zástupce luxusních výrobců, konkrétně jde o Audi Q8, BMW 3 a Mercedes-Benz GLE.

Euro NCAP se ve svém testu systémů asistovaného řízení zaměřuje na dvě hlavní oblasti, které nazývá způsobilost podpory a záložní ochrana. V první jde o hodnocení rovnováhy mezi technickou kompetencí systému a mírou udržování řidiče v pozornosti, zatímco v druhé o hodnocení bezpečnostní sítě vozidla v kritických situacích. Konkrétně se hodnotí různé funkce adaptivního tempomatu a udržování v jízdním pruhu. 

Zatímco výsledky crash testů Euro NCAP hodnotí počtem v hvězdiček, v tomto případě je hodnocení slovní, a to ve čtyřech úrovních – velmi dobré, dobré, průměrné a základní.

Jak si Euro NCAP představuje funkčnost asistenčních systémů ukázaly v říjnové várce testů Audi Q8, BMW 3 a Mercedes-Benz GLE. Ty podle hodnotitelů ideálně kombinují vysokou úroveň asistence při řízení a kontrolu nad situaci v případě potřeby, zároveň však udržují řidiče v pozornosti. Především jsou však vhodně fungujícím záložním systémem, pokud řidiče nezareaguje na nebezpečí.

Naopak Renault Clio a Peugeot 2008 dosáhly jen na hodnocení „základní.“ Podle Euro NCAP postrádají sofistikovanost pokročilejších systémů a poskytují jen skromnou úroveň asistence. Adaptivní tempomat 2008, ani Clia při testu nedokázal zareagovat na stojící vozidlo, nelíbilo se ani to, že se jejich pomocníci vypnou, když řidič dlouho nereaguje volantem.

Nijak zvlášť ale nebodovala ani Tesla Model 3, jejíž Autopilot výrobce léta vyzdvihuje. Výsledkem bylo totiž jen hodnocení „průměrné,“ tedy druhé nejnižší. Euro NCAP už kritizuje samotný název Autopilot, který zmatečně naznačuje, že systém umí zcela řídit vozidlo, přestože to není pravda. Kvůli chybějícímu klasickému přístrojovému štítu pak neukazuje informace o funkčnosti v zorném poli řidiče. Hlavně ale Euro NCAP kritizuje fakt, že systém nepomáhá řidiči – pokud se chce on sám vyhnout překážce, systém se vypne, místo aby pomohl s objetím nástrahy.

Adaptivní tempomat se ale umí přizpůsobit zatáčkám, křižovatkám nebo kruhovým objezdům a udržování v pruhu udrží vozidlo i v esíčkovitých zatáčkách. Výhodou podle Euro NCAP je pak možnost aktualizací softwaru vozidla vzduchem, což umožňuje snadno napravit případné chyby elektronických asistentů a postupně je inovovat. Ve výsledku tak Euro NCAP u Tesly chválí kategorii „záložní ochrana“ a naopak ji kritizuje za „způsobilost podpory.“

U Volva V60 se pak podle Euro NCAP ukázalo, že už je nějakou dobu na trhu (konkrétně od roku 2018). Modernější vozy podle hodnotitelů zkrátka fungují lépe, a tak z toho bylo také jen hodnocení „průměrné.“ Na to dosáhly i Ford Kuga, Volkswagen Passat nebo Nissan Juke, což podle testerů dokazuje, že i mainstreamové automobily dokážou nabídnout pokročilé asistenční systémy.

„Výsledky tohoto kola testů ukazují, že asistence při řízení se rychle zlepšuje a je snáze dostupná, ale dokud se výrazně nezlepší monitorování řidiče, musí řidič vždy nést odpovědnost,“ komentuje výsledky generální sekretář Euro NCAP Michiel van Ratingen.