Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ty nejotravnější systémy v moderních autech. Bez těchto pomocníků se obejdeme!

David Bureš David Bureš 12. 12. 2019 • 15:52
47
46
Zobrazit náhledy (47)
Nové bezpečnostní systémy v autech Nové bezpečnostní systémy v autech Aktivní asistent jízdy v pruzích Inteligentní rychlostní asistent Příprava na instalaci alkotesteru Detekce únavy a nepozornosti Pokročilé nouzové brzdění Pokročilé nouzové brzdění Pokročilé nouzové brzdění Pokročilé nouzové brzdění Datový záznam okolností nehody Datový záznam okolností nehody eCall Signalizace nouzového brzdění Parkovací senzory nebo kamera Parkovací senzory nebo kamera Aktivní brzdění Čtení značek a upozornění na rychlost známe už z nových aut. Komu se to nelíbí, může funkci jednoduše vypnout. Do budoucna se s tím ovšem nepočítá. Čtení rychlostních značek Čtení rychlostních značek Continental Continental Continental Continental Continental Continental Continental Continental Continental Continental Continental Continental Continental Continental Continental Continental Continental Continental Continental Continental Continental Continental

Elektronických asistentů je v moderních automobilech stále více. Ne všechny však fungují tak, jak by měly. Jiné zase považujeme za zcela zbytečné.

Moderní automobily jsou nabité stále širší záplavou elektronických systémů. Některým se říká jízdní asistenti, protože mají řidičům během jízdy pomáhat, jenže v praxi se bohužel ukazuje, kterak jsou otravné a spíše vadí, než aby skutečně pomáhaly. Vybrali jsme proto hned několik takových systémů, které nás zbytečně rozčilují a v autech bychom se bez nich nejraději obešli.

Bohužel takových asistentů spíše přibývá, než aby jich ubývalo. Můžou zato různé normy nebo nárazové testy Euro NCAP, které v posledních letech kladou na elektronické asistenty stále větší důraz. Výrobci tak raději vloží do svého auta sledovaný systém, aby dostali v bodování Euro NCAP více hvězdiček, než aby jim hrozil špatný výsledek. Podobně zase start-stop systém byl nadmíru výhodný v metodice NEDC, a tak jej mají prakticky všechna auta prodávaná v Evropě, zatímco jinde ve světě systém třeba ani neznají.

Srovnání s podobným článkem zveřejněným již před lety, navíc dokazuje, že u některých systémů se nic nemění a vadí nám pořád. Na druhou stranu, některé asistenty se pomalu zlepšují a když jsou dobře vyladěné, nevadí.

Takže které systémy v moderních autech považujeme za otravné a obešli bychom se bez nich? A proč?

Adaptivní tempomat

Nutno podotknout, že právě adaptivní tempomaty udělaly v posledních letech velký krok dopředu a ve vybraných autech už k nim nemáme výhrady. Zvlášť v dražších vozech jako Audi či BMW už fungují parádně, chytře drží odstup a klidně se přizpůsobují povolenému rychlostnímu limitu.

Stále se ale najdou tací, v nichž adaptivní tempomat nefunguje tak, jak by měl. A takových je bohužel stále většina. Posledním takovým příkladem je nedávno testovaná Toyota RAV4 – často „chytala“ auta z vedlejšího pruhu, a tak zbytečně zpomalovala, navíc neuměla udržet tempo z kopce – jakmile před vámi nejel automobil, Toyota začala v klesání zrychlovat, načež se se zvukovým varováním tempomat vypnul. Nechybují ale jen mainstreamová auta, obdobné potíže měl i nedávno zkoušený Jaguar XE, který nám jednou zcela zbytečně zabrzdil, přestože před námi nic nejelo, ani ve vedlejším pruhu. Ještě, že v jeho případě si můžete sepnout „normální“ tempomat. Škoda, že takových vozů není více.

Automatické přepínání tlumených a dálkových světel

Myšlenka za automatickým přepínáním tlumených a dálkových světel je skvělá, stačí nastavit automatiku a vůz se sám postará o to, kdy zapnout dálkové světlomety, aniž byste oslňovali okolní řidiče. Jenže v praxi to zkrátka nefunguje. Ani mnohé dnešní systémy mnohdy nerozeznají protijedoucí vozidla, a tak jejich řidiče oslňují, jindy zase dálková světla zhasínají pozdě. A tak se jen dočkáte rozezlených řidičů, kteří vás zlostně probliknou. A nebo se stane, že dálková světla jen „probliknou,“ jak je auto chce zapnout alespoň na tu krátkou chvilku, což může okolní šoféry zmást.

Zkrátka řečeno, automatické přepínání tlumených a dálkových světel funguje jen u nejpokrokovějších Matrix světel a i u nich někdy dělají bohužel chyby.

Denní svícení/světelný senzor

A světla ještě jednou. Naprosto chápeme funkci denního svícení, které zvyšuje bezpečnost na silnicích. I dokážeme pochopit, že třeba v mlze technika automatického spuštění nezafunguje dobře a tlumená světla nespustí. V praxi se ale ukazuje, že spousta řidičů tohle svícení neumí používat.

Než aby jeli na automatiku, tlumená světla si manuálně zapnou, na což dost často zapomenou. Zvlášť na podzim se tak stává, že na silnicích potkáváte spoustu automobilů, které i za šera (nebo dokonce za tmy!) jedou jen se zapnutým denním svícením. A tak nejsou vidět, minimálně zezadu – ještě že přibývá aut, která denní svícení zapnou diody i na zádi vozidla (konkrétně třeba Renaulty). Chyba je ale rovněž na straně některých aut, třeba za deště by se zapnutými stěrači měla podle nás automaticky zapnout tlumené svícení, což se ne vždy stane.

A tak bychom byli vlastně raději, aby denní svícení z automobilů zmizelo, protože by si řidiči konečně opět zvykli, že za tmy mají svítit. Nebo by stačila větší osvěta?

Digitální rádio

Pravda, digitální rádio (DAB) není zrovna typický jízdní asistent, v moderních automobilech se ale objevuje stále častěji. A bohužel v českých podmínkách absolutně nefunguje. Pokrytí signálem je u nás zatím nízké, a tak se vám pořád stává, že rádio vypadává. Respektive v horším případě naladěná stanice neustále přeskakuje mezi FM a DAB, což je otravné – často bývá zvuk časově posunut, navíc se mnohdy liší i hlasitost. A tak než abyste danou písničku slyšeli znovu, raději přepnete na jinou stanici, která v FM i DAB nevysílá. Funkci přitom nastavit nelze, rádia neumí držet FM, když je zrovna dostupné DAB.

Hlídání v pruzích

Pokročilé funkce hlídání v pruzích jsou fajn, třeba pomocník při jízdě v kolonách nebo asistent pro jízdu s vlekem, známý z koncernových aut, který dokáže zabránit rozkývání taženého přívěsu, jenže proč právě výchozí systém musí být v dnešních autech standardem? Navíc v mnoha případech je ve výchozím nastavení zapnutý, a tak ho musíte spínat při každém nastartování!

Důvodem hledejme ve zmíněných Euro NCAP testech, které systém hodnotí a uděluje za něj plusové body. Přitom v praxi je zcela zbytečný, pokud se řidič sám neumí udržet v pruhu bez asistence elektroniky, nemá podle nás na silnici co dělat. Navíc na českých silnicích hlídání jízdních pruhů velkou část času nefunguje, aby se najednou nečekaně spustil, tahal za řízení a jen zmátl řidiče. Vedle toho mnohdy chybuje a klidně vede auto i jinam, než by měl. Dokonce se nám už v několika autech stalo, že asistent jízdy v pruzích nerozeznal čáry na silnici ani v tunelovém komplexu Blanka. Kde jinde by přitom měl fungovat než v místě se skvěle vyznačenými pruhy...

Omezovač rychlosti

Omezovač rychlosti je další systém vynucený Euro NCAP. Dnes je tak víceméně standardem, přitom je podle nás zcela zbytečný. Nebo jste ho snad někdy zapnuli? Myšlenkou za ním je fakt, že si omezíte maximální rychlost jedoucího vozidla podle povoleného limitu, jenže není spíše lepší si zapnout tempomat? Zvlášť když se často na omezovač rychlosti váže... Ne, tenhle systém opravdu nechápeme a vyzkoušeli jsme ho v minulosti jen proto, abychom zjistili, jestli fakt funguje. Nebo vy ho snad používáte?

Parkovací kamera

Pravda, i parkovací kamera je něco, co za poslední léta udělalo velký skok kupředu. Pořád se ale najdou automobily, v nichž je obraz parkovací kamery tak nekvalitní (třeba Nissany), že v nich stejně nic nerozeznáte, a tak se na něj nemůžete moc spoléhat. To se navíc děje u levnějších aut, v nichž je parkovací kamera zároveň jistou náhradou za parkovací čidla, která však nízkým rozlišením obrazu nikdy nenahradí. Navíc mnohdy bývá obraz zkreslený.

Když však je obraz superkvalitní (z mainstreamových aut třeba SsangYongy), navíc v kombinaci s parkovacími čidly nebo třeba rovnou sledováním celého okolí vozidla (moderní BMW), je to paráda a v takovém případě parkovací kameru s radostí používáme. Když je ale obraz rozkostičkovaný, jen s náznakem vzdálenosti pomocí vodicích pruhů, je takový systém zcela zbytečný.

Start-stop systém

Automatické vypínání motoru je takový evergreen milovníků starých pořádků. Musíme však podotknout, že i v tomto případě se věci za poslední léta v mnohém vylepšily. Start-stopy už nejsou tak hlasité, motor startují stále jemněji, zvlášť u stále rozšířenějších mildhybridů už jejich fungování prakticky nezaznamenáte. Pořád ale v praxi pochybujeme, že mají skutečně pozitivní vliv na spotřebu paliva, zvlášť třeba při popojíždění v koloně, kdy neustále zhasínají a startují motor. Kvitujeme tak třeba řešení Toyoty RAV4 s automatem, v níž lze start-stop ovládat brzdovým pedálem – stačí jej stisknout jen lehce a start-stop se nezapne.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - JohnyRnR
Re: Odsoudil
| 20. 12. 2019
Spodina nemá v autech couvací kamery, maximálně senzory a to většinou jen vzadu ;-)
Re: Já to vidím asi takhle:
| 16. 12. 2019
Co Vám vadí na automatické převodovce?
Re: Re: Re: Obmedzoač rýchlosti
| 15. 12. 2019
Ja ale vyhlášku nijako neporušujem keďže skutočnú maximálnu povolenú rýchlosť nepresahujem.
Re: Re: Obmedzoač rýchlosti
| 15. 12. 2019
Ak Ti v aute rodí manželka, tak nepôjdeš 50, ale ani 70. Poletíš čo to dá a aj cez dvojitú plnú čiaru a ver mi že ja Ti v tom nijako brániť nebudem. Len preto že dodržujem MPR ešte neznamená, že som brda premávky.
Re: výrobci snad spí???
| 13. 12. 2019
Pretoze legislativa. DLR nemozu byt rovnake svetlomety ako su pouzivane ako stretavacie. Preto vecsina aut pri dennom svieteni nema zapnuty zadok a v predu vidis, ze svietia inym svetlom. Tym mas odpoved aj preco to nikto nebude preprogramovavat. Riesenie je bud zmenit legislativu pre vyrobcov, alebo doplnit DLR aj dozadu.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku