Euro NCAP: Renault Trafic – Pouhé dvě hvězdy
Lehký užitkový model francouzské automobilky patří mezi dlouhověké automobily. První generace Traficu se vyráběla od roku 1981 až do roku 2000. Druhá generace svého předchůdce sice v dlouhověkosti neporazí, ale dvanáct let na trhu je na dnešní poměry rovněž úctyhodný výkon i mezi dodávkovými automobily.
Testovaným vozem byl v tomto případě Renault Trafic 2,0 dCi Passenger o pohotovostní hmotnosti 1912 kg s volantem vlevo.
Bezpečnostní výbava automobilu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem pro sedadlo řidiče, čelní airbag řidiče a připomenutí nezapnutého pásu řidiče.
Pro testy bezpečnosti dětí byly použity sedačky Britax Baby Safe Plus, umístěná proti směru jízdy pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu, a Britax Duo Plus umístěná pomocí úchytů ISOFIX a top tether ve směru jízdy vozidla.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Obě figuríny zaznamenaly stejnou úroveň ochrany, a to i přesto že chyběl airbag spolujezdce. Údaje z figurín ukazují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče a spolujezdce. Přesto některé části palubní desky mohou pro cestující jiných rozměrů a sedících v jiných pozicích než figuríny představovat riziko poranění.
crashtest renault euroncap |
Při testu bočního nárazu získal Renault Trafic maximální počet bodů. Vzhledem k tomu, že testovanému vozu chyběly airbagy chránící při bočním nárazu hlavu, nebyl proveden test bočního nárazu na sloup.
Ochrana krční páteře při nárazu zezadu byla hodnocena na základě analýzy geometrie předního a zadního sedadla a opěrky hlavy. Výsledky odhalily špatnou ochranu při tomto druhu nárazu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 12,8 | 80% | 8 | 100% | 0 | 0% | 0 | 0% | 21 | 58% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figurín během dynamických testů získal Renault Trafic maximum bodů za ochranu tříletého dítěte. Pohyb hlavy tříletého dítěte dopředu při čelním nárazu nebyl nadlimitní a při bočním nárazu sedačky dobře ochránily obě figuríny před nárazem hlavy do částí interiéru automobilu.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro bezpečné umístění dětské autosedačky na sedadlo spolujezdce proti směru jízdy. Řidič však nemá jednoznačnou informaci o jeho stavu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 11,9 | 99% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,9 | 99% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
Vozidlo | - | 3 | 23% | |||||||
Ochrana dětí | - | 39 | 79% |
Ochrana chodců
Nárazník nezískal ani jeden bod za ochranu nohou chodců. Ochrana hlavy dětského i dospělého chodce je převážně špatná nebo mezní, ne několika místech i dobrá. Vzhledem k tvaru a výšce vozidla není vhodné hodnotit oblasti přední hrany kapoty.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 8,5 | 35% | 0 | 0% | 0 | 0% | 8 | 28% |
Asistenční systémy
Renault Trafic není vybaven ESC. Standardem je připomínání nezapnutých pásů řidiče, které, narozdíl od instalovaného omezovače rychlosti, splňuje požadavky Euro NCAP.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 0 | 0% | 1 | 33% | 1 | 14% |
Celkový výsledek: Dvě hvězdy
Za velmi slabým hodnocením stojí především nedostatky v oblasti výbavy prvky pasivní bezpečnosti a nedostatečné výsledky v kategoriích ochrany chodců a asistenčních systémů. Slabá je i ochrana dospělých cestujících na předních sedadlech. Dobré výsledky předvedl Trafic prakticky jen v ochraně dětí.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | ||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Výsledky | 21 | 58% | 38,9 | 79% | 8 | 28% | 1 | 14% |
Počet hvězd | ** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |