Evropský trh v dubnu 2020: Škoda těží z pandemie koronaviru, je třetí největší značkou
Prodeje nových aut v Evropě se minulý měsíc vlivem pandemie koronaviru silně propadly, o 78,3 %. Škoda však tento pád uměla vytěžit k posílení tržní pozice.
Očekávané se stalo skutečností, evropské prodeje nových automobilů se v dubnu 2020 vlivem uzavřených autosalonů a dopravních úřadů silně propadly. Výsledných 292.182 registrovaných aut je o 78,3 % méně než o rok dříve. Vyplývá to ze statistik Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA).
V prodejních statistikách se jasně projevily země, které jsou pandemií koronaviru postižené nejvíce. Jestliže v Itálii bylo v dubnu 2019 registrováno 174.924 automobilů, letos to bylo jen 4.279 vozů, což je meziroční propad o 97,6 %. Podobně jsou na tom také Španělsko (4.163 registrací, meziročně -96,5 %) nebo Velká Británie (4.321 registrovaných vozů, -97,3 %).
Z největších evropských trhů jsou tak tyto země rázem trhy malé. Vždyť více aut bylo v dubnu 2020 registrováno také u nás, Česká republika hlásí za minulých měsíc 10.679 registrací (-53,4 %). Největším trhem každopádně s přehledem zůstává Německo, kde 120.840 registrovaných automobilů je propad „jen“ o 61,1 %.
Nejnižší meziroční pokles prodejů pak hlásí samozřejmě ty země, které byly pandemií koronaviru postiženy méně. Konkrétně jde hlavně o severské státy, které tolik neutahovaly šrouby ekonomiky a bojovaly s šířením onemocnění COVID-19 jiným způsobem. I tyto země však zaznamenaly pokles prodaných aut, Finsko o 38,6 %, Švédsko o 37,5 %, Dánsko o 37 % a Norsko o 34 %.
Z hlediska pořadí značek se pak potvrzuje silná pozice Volkswagenu, který i v době takové krize skončil s přehledem na čelní pozici. Jeho 36.543 registrovaných aut je každopádně o 76,3 % méně než před rokem.
Z propadu evropského trhu pak svým způsobem těžila Škoda. Díky 21.487 registrovaným autům se totiž vyšvihla na skvělou třetí příčku mezi značkami, když překonala i takové konkurenty jako Renault nebo Peugeot. Její meziroční pokles o 66,9 % je totiž druhý nejnižší z top 20, méně kleslo jen celkově dvacáté Mitsubishi (65,9 %).
Lépe než Škoda v dubnu vedle Volkswagenu skončilo jen BMW s 21.630 registrovanými vozy (meziročně -69 %). Právě prémiové značky obecně také patří mezi méně zasažené výrobce, Mercedes obsadil stále pěknou pátou příčku, Audi bylo sedmé. Volvo se pak vyšvihlo na patnáctou příčku.
Evropský trh v dubnu 2020: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 4/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 36.543 | -76,3 | 12,5 |
2. | BMW | 21.630 | -69,0 | 7,4 |
3. | Škoda | 21.487 | -66,9 | 7,4 |
4. | Renault | 18.453 | -79,4 | 6,3 |
5. | Mercedes-Benz | 16.361 | -78,0 | 5,6 |
6. | Ford | 15.724 | -80,7 | 5,4 |
7. | Audi | 15.260 | -76,5 | 5,2 |
8. | Peugeot | 15.103 | -82,5 | 5,2 |
9. | Opel/Vauxhall | 12.009 | -82,9 | 4,1 |
10. | Toyota | 10.741 | -78,9 | 3,7 |
11. | Citroën | 10.430 | -82,2 | 3,6 |
12. | Dacia | 10.031 | -79,6 | 3,4 |
13. | Kia | 9.678 | -77,9 | 3,3 |
14. | Hyundai | 9.131 | -80,7 | 3,1 |
15. | Volvo | 9.032 | -68,0 | 3,1 |
16. | Fiat | 8.534 | -86,7 | 2,9 |
17. | Seat | 8.506 | -80,9 | 2,9 |
18. | Nissan | 4.398 | -86,2 | 1,5 |
19. | Mini | 4.099 | -73,0 | 1,4 |
20. | Mitsubishi | 4.092 | -65,9 | 1,4 |
- | CELKEM | 292.182 | -78,3 | - |
Pandemie koronaviru pak logicky silně ovlivnila statistiky i za první čtyři měsíce roku. Od ledna do dubna bylo v Evropě podle ACEA registrováno 3.346.193 automobilů, o 39,1 % méně než před rokem.
První v této situaci zůstává Volkswagen, následovaný Renaultem a Peugeotem. Škoda letos zatím drží šestou příčku, což znamená, že je před Fordem, někdejší evropskou dvojkou. Nejlepší desítku uzavírá Opel a jeho sesterská značka Vauxhall pro britské ostrovy.
Evropský trh v období leden-duben 2020: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 1-4/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 387.618 | -37,1 | 11,6 |
2. | Renault | 203.135 | -44,0 | 6,1 |
3. | Peugeot | 201.495 | -42,4 | 6,0 |
4. | BMW | 196.176 | -28,5 | 5,9 |
5. | Mercedes-Benz | 195.629 | -32,3 | 5,8 |
6. | Škoda | 185.196 | -28,7 | 5,5 |
7. | Ford | 178.079 | -47,8 | 5,3 |
8. | Audi | 176.039 | -33,3 | 5,3 |
9. | Toyota | 152.656 | -28,3 | 4,6 |
10. | Opel/Vauxhall | 146.360 | -52,9 | 4,4 |
11. | Fiat | 130.885 | -46,2 | 3,9 |
12. | Citroën | 130.286 | -44,4 | 3,9 |
13. | Kia | 122.704 | -30,3 | 3,7 |
14. | Hyundai | 117.858 | -37,3 | 3,5 |
15. | Seat | 115.733 | -31,0 | 3,5 |
16. | Dacia | 93.258 | -53,0 | 2,8 |
17. | Nissan | 91.447 | -38,7 | 2,7 |
18. | Volvo | 79.413 | -31,0 | 2,4 |
19. | Mini | 46.510 | -34,2 | 1,4 |
20. | Mazda | 39.317 | -53,0 | 1,2 |
- | CELKEM | 3.346.193 | -39,1 | - |