Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v dubnu 2020: Škoda těží z pandemie koronaviru, je třetí největší značkou

David Bureš
Diskuze (20)

Prodeje nových aut v Evropě se minulý měsíc vlivem pandemie koronaviru silně propadly, o 78,3 %. Škoda však tento pád uměla vytěžit k posílení tržní pozice.

Očekávané se stalo skutečností, evropské prodeje nových automobilů se v dubnu 2020 vlivem uzavřených autosalonů a dopravních úřadů silně propadly. Výsledných 292.182 registrovaných aut je o 78,3 % méně než o rok dříve. Vyplývá to ze statistik Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA).

V prodejních statistikách se jasně projevily země, které jsou pandemií koronaviru postižené nejvíce. Jestliže v Itálii bylo v dubnu 2019 registrováno 174.924 automobilů, letos to bylo jen 4.279 vozů, což je meziroční propad o 97,6 %. Podobně jsou na tom také Španělsko (4.163 registrací, meziročně -96,5 %) nebo Velká Británie (4.321 registrovaných vozů, -97,3 %).

Z největších evropských trhů jsou tak tyto země rázem trhy malé. Vždyť více aut bylo v dubnu 2020 registrováno také u nás, Česká republika hlásí za minulých měsíc 10.679 registrací (-53,4 %). Největším trhem každopádně s přehledem zůstává Německo, kde 120.840 registrovaných automobilů je propad „jen“ o 61,1 %.

Nejnižší meziroční pokles prodejů pak hlásí samozřejmě ty země, které byly pandemií koronaviru postiženy méně. Konkrétně jde hlavně o severské státy, které tolik neutahovaly šrouby ekonomiky a bojovaly s šířením onemocnění COVID-19 jiným způsobem. I tyto země však zaznamenaly pokles prodaných aut, Finsko o 38,6 %, Švédsko o 37,5 %, Dánsko o 37 % a Norsko o 34 %.

Z hlediska pořadí značek se pak potvrzuje silná pozice Volkswagenu, který i v době takové krize skončil s přehledem na čelní pozici. Jeho 36.543 registrovaných aut je každopádně o 76,3 % méně než před rokem.

Z propadu evropského trhu pak svým způsobem těžila Škoda. Díky 21.487 registrovaným autům se totiž vyšvihla na skvělou třetí příčku mezi značkami, když překonala i takové konkurenty jako Renault nebo Peugeot. Její meziroční pokles o 66,9 % je totiž druhý nejnižší z top 20, méně kleslo jen celkově dvacáté Mitsubishi (65,9 %).

Lépe než Škoda v dubnu vedle Volkswagenu skončilo jen BMW s 21.630 registrovanými vozy (meziročně -69 %). Právě prémiové značky obecně také patří mezi méně zasažené výrobce, Mercedes obsadil stále pěknou pátou příčku, Audi bylo sedmé. Volvo se pak vyšvihlo na patnáctou příčku.

Evropský trh v dubnu 2020: Nejprodávanější auta podle značek
Poř. Značka Prodej 4/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 36.543 -76,3 12,5
2. BMW 21.630 -69,0 7,4
3. Škoda 21.487 -66,9 7,4
4. Renault 18.453 -79,4 6,3
5. Mercedes-Benz 16.361 -78,0 5,6
6. Ford 15.724 -80,7 5,4
7. Audi 15.260 -76,5 5,2
8. Peugeot 15.103 -82,5 5,2
9. Opel/Vauxhall 12.009 -82,9 4,1
10. Toyota 10.741 -78,9 3,7
11. Citroën 10.430 -82,2 3,6
12. Dacia 10.031 -79,6 3,4
13. Kia 9.678 -77,9 3,3
14. Hyundai 9.131 -80,7 3,1
15. Volvo 9.032 -68,0 3,1
16. Fiat 8.534 -86,7 2,9
17. Seat 8.506 -80,9 2,9
18. Nissan 4.398 -86,2 1,5
19. Mini 4.099 -73,0 1,4
20. Mitsubishi 4.092 -65,9 1,4
- CELKEM 292.182 -78,3 -

Pandemie koronaviru pak logicky silně ovlivnila statistiky i za první čtyři měsíce roku. Od ledna do dubna bylo v Evropě podle ACEA registrováno 3.346.193 automobilů, o 39,1 % méně než před rokem.

První v této situaci zůstává Volkswagen, následovaný Renaultem a Peugeotem. Škoda letos zatím drží šestou příčku, což znamená, že je před Fordem, někdejší evropskou dvojkou. Nejlepší desítku uzavírá Opel a jeho sesterská značka Vauxhall pro britské ostrovy.

Evropský trh v období leden-duben 2020: Nejprodávanější auta podle značek
Poř. Značka Prodej 1-4/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 387.618 -37,1 11,6
2. Renault 203.135 -44,0 6,1
3. Peugeot 201.495 -42,4 6,0
4. BMW 196.176 -28,5 5,9
5. Mercedes-Benz 195.629 -32,3 5,8
6. Škoda 185.196 -28,7 5,5
7. Ford 178.079 -47,8 5,3
8. Audi 176.039 -33,3 5,3
9. Toyota 152.656 -28,3 4,6
10. Opel/Vauxhall 146.360 -52,9 4,4
11. Fiat 130.885 -46,2 3,9
12. Citroën 130.286 -44,4 3,9
13. Kia 122.704 -30,3 3,7
14. Hyundai 117.858 -37,3 3,5
15. Seat 115.733 -31,0 3,5
16. Dacia 93.258 -53,0 2,8
17. Nissan 91.447 -38,7 2,7
18. Volvo 79.413 -31,0 2,4
19. Mini 46.510 -34,2 1,4
20. Mazda 39.317 -53,0 1,2
- CELKEM 3.346.193 -39,1 -
David Bureš
Diskuze (20)

Doporučujeme

20. 5. 2020 10:11
Re: Postrehy
Jo já myslel Octávku / Golf / Leon.
Avatar - Emel
20. 5. 2020 09:28
Re: Postrehy
U Škodovky jsou ty díry v nabídce motorů už asi zalepené... kromě Octavie, ale to je nový model.
19. 5. 2020 19:29
Re: Postrehy
Tak premia urobila nie jeden, ale viac sikovnych krokov smerom k zakaznikom a dnes sa to iba hemzi a, b, gla, cla, xyz... A1, a3, g2.. Etc Minuly tyzden tu bol priaznivo naceneny glb?/ sa stracam v tych skratkach, dnes uz kupa mensej premie je cennovo dostupna.
19. 5. 2020 19:20
Re: Re: Postrehy
Tak teraz by objednaval golfa/octu/leon iba blazon. Vzdy sa oplati pockat rok kym vyrobca vychyta nedostatky s nabehom vyroby, skodovka pravidelne casom upravuje podvozky, vzhladom na krizu je predpoklad lepsich cien, neexistuje jediny dovod na kupu teraz
19. 5. 2020 18:49
Re: Postrehy
Ten softwarový problém je pro výrobu a objednávky celkem nepodstatný. Golfa i Octávku si můžeš pořád objednat, Škodovka ho normálně vyrobí a odstaví na parkoviště. Až se problém vyřeší, auta jen flashne a dodá zákazníkovi. Samozřejmě si počkáš, což může být nepříjemné, ale pokud objednáš teď, tak to auto stejně dostaneš za 3 měsíce, což už bude dávno vyřešené.
Horší to je s neschopností koncernu naběhnout další varianty motorů a derivátů. Pořád se to všechno posouvá.