Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v roce 2015: Dvě Škodovky v top 20

David Bureš
Diskuze (32)
Škoda byla v roce 2015 desátou nejprodávanější značkou na evropském trhu. Mezi 20 nejprodávanějšími modely byly Octavia a Fabia.

V průběhu roku 2015 bylo na evropských trzích registrováno více než 14,2 milionů nových automobilů. Prodeje aut díky tomu meziročně vzrostly o 9,3 %. Vyplývá to ze statistik výzkumné společnosti JATO Dynamics.

I přes růst evropský trh stále nedosáhl na prodejní čísla před světovou hospodářskou krizí. V loňském roce se prodeje dostaly na úroveň let 2010 a 2011, v letech 2006 a 2007 se ale pohybovaly okolo 16 milionů aut. Od té doby až do roku 2013 postupně klesaly, od roku 2014 zase míří nahoru.

JATO Dynamics počítá prodeje v 29 státech Evropy. Z Evropské unie mezi nimi chybí Bulharsko a Malta, ze států mimo EU jsou v číslech zahrnuty prodeje z Norska, Srbska a Švýcarska. Jen ve dvou z těchto zemí prodeje aut meziročně klesly, v Estonsku jen mírně o půl procenta, zato v Lucembursku výrazněji (-6,7 %). Česká republika s růstem o 20 % pak patří mezi nejrychleji rostoucí trhy na starém kontinentu. Vůbec nejlépe je na tom Irsko s tempem +30 %.

Nejvíce automobilů v Evropě nadále prodává Volkswagen. Loni se jeho prodeje v 29 státech starého kontinentu zastavily na 1,72 milionu aut, což znamenalo 12,11% podíl na trhu. Prodeje německého výrobce ale rostly pomaleji než trh, o sedm procent.

Milion registrovaných automobilů překonal už jen Ford, který si meziročně pomohl o osm procent. Na třetí příčku se tentokrát vyšvihl Renault s růstem o 11 %, který na čtvrtou příčku odsunul Opel/Vauxhall. Nejlepší desítku uzavírá Škoda s 618.071 registrovanými auty, což je o sedm procent více než v roce 2014.

Všem značkám z nejlepší dvacítky ve srovnání s rokem 2014 vzrostly prodeje. Nejvíce si pomohla Mazda (+21 %), která celkově skončila devatenáctá. Výrazně rostly i Mini (+20 %) nebo Nissan (+16 %). JATO si dále všímá úspěchů Jeepu a Smartu, kterým výrazně vzrostl tržní podíl, a to díky Renegadu, respektive novým generacím modelů ForTwo a ForFour.

Evropský trh v roce 2015: Prodeje jednotlivých značek
Poř.ZnačkaProdeje 2015 [ks]Meziroční změna [%]
1.Volkswagen1.720.045+7
2.Ford1.040.979+8
3.Renault974.054+11
4.Opel/Vauxhall939.698+6
5.Peugeot854.128+9
6.Audi766.504+6
7.BMW746.297+11
8.Mercedes-Benz741.871+13
9.Fiat654.927+12
10.Škoda618.071+7
11.Toyota560.911+6
12.Nissan557.597+16
13.Citroën548.381+5
14.Hyundai467.400+11
15.Kia386.276+9
16.Dacia379.709+4
17.Seat337.436+3
18.Volvo285.722+12
19.Mazda210.993+21
20.Mini188.122+20
-CELKEM14.201.072+9

Pořadí pěti nejprodávanějších modelů zůstalo stejné jako v roce 2014. Nejvýše je s přehledem Volkswagen Golf, na něhož druhý Ford Fiesta ztrácí přes 200.000 registrovaných vozů. Volkswagen má v nejlepší desítce hned tři modely – vedle Golfu také Polo a Passat. Právě Passat zažil mimořádný úspěch, meziročně si pomohl o 49 %.

Také v případě modelů Škoda uzavírá top 10, desátá skončila Octavia s 218.095 registrovanými exempláři. Meziročně si tento model pomohl o šest procent. V nejlepší dvacítce má mladoboleslavská automobilka ještě celkově dvacátou Fabii – jejích 161.394 registrací znamená meziroční nárůst o 38 %.

Statistiky JATO dokazují stále větší oblibu malých SUV. Renault Captur se stal 14. nejprodávanějším modelem na trhu, s meziročním růstem o 18 %. Naopak konvenční hatchback Renault Clio si za stejnou dobu pomohl jen o procento. Podobný rozdíl najdeme u dvojice Opelů – registrace Corsy rostly o sedm procent, zatímco malé SUV Mokka zaznamenalo růst o 28 %.

Mezi 20 nejprodávanějšími modely jsou jen dva, kterým proti roku 2014 klesly registrace. Jsou jimi Audi A3 a Fiat 500, v obou případech se však jedná o mírný pokles do procenta. Vedle zmíněné Škody Fabie a Volkswagenu Passat pak raketovým tempem rostly prodeje Peugeotu 308 (+32 %) a Mercedesu třídy C (+27 %).

Evropský trh v roce 2015: Prodeje jednotlivých modelů
Poř.ModelProdeje 2015 [ks]Meziroční změna [%]
1.Volkswagen Golf533.584+3
2.Ford Fiesta314.432+2
3.Renault Clio305.305+1
4.Volkswagen Polo302.817+8
5.Opel/Vauxhall Corsa269.765+7
6.Ford Focus234.442+5
7.Nissan Qashqai232.176+14
8.Peugeot 208229.767+7
9.Volkswagen Passat228.113+49
10.Škoda Octavia218.095+6
11.Peugeot 308214.907+32
12.Audi A3/S3/RS 3199.668-0
13.Opel/Vauxhall Astra195.612+8
14.Renault Captur195.323+18
15.Toyota Yaris184.317+9
16.Fiat 500180.523-1
17.Mercedes-Benz C173.381+27
18.Fiat Panda172.338+13
19.Opel/Vauxhall Mokka163.747+28
20.Škoda Fabia161.394+38

David Bureš
Diskuze (32)
3. 2. 2016 15:22
Re: TOP mezi TOP
Nic proti prostornosti fabie, ale to určení je zcestný. Byť je fabia v rámci svojí třídy solidní auto, pořád je to malý a tedy pro jakýkoliv rodinný využití velmi nevhodný. To že se to tak i dnes spousta lidí snaží používat je zcela jinej příběh, ale racio to nemá.
3. 2. 2016 08:36
Re: TOP mezi TOP
Nabídka prostoru pro nohy zadních cestujících není u Fabie III o nic horší, než třeba u Pola či Fiesty - trochu lepší je v tomto parametru vlastně jen Corsa a Punto (a samozřejmě již zmiňovaný Jazz, ale to už je spíš MPV než hatch). Ale Škodovka to má dobře vyřešené - Fabia Combi je ideální pro mladé rodiny s malými dětimi, pro rodiny s vyššími teenagery je určen Rapid s opravdu štědrým rozvorem 2,6 m a super dlouhým interiérem. Ti, kterým stačí nadprůměrný kufr, zvolí Spaceback, ten kdo chce obří kufr, vezme lift... :-!
3. 2. 2016 08:29
Re: Jaký rozdíl
No, v Itálii to neplatí, tam je myslím pořád v první trojice nejprodávanjších modelů. :-!
3. 2. 2016 06:30
Re: Top 50...................
Po Fabii potopa. :-!
Avatar - rohYpnol
2. 2. 2016 21:21
Re: TOP mezi TOP
U nás jich jezdí docela dost, a naopak slušně vybavené (na rozdíl od Classiců bez výbavy, kterých je coby 5D všude mraky).