Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v roce 2014: Škoda Octavia je osmým nejprodávanějším autem

David Bureš
Diskuze (122)
Mezi deseti nejprodávanějšími vozy v Evropě je pět malých aut, čtyři kompakty a jeden crossover.

Začátkem roku jsou jako již tradičně zveřejňovány různé statistky prodejů nových aut za uplynulý rok. Prodejní čísla nyní zveřejňuje i analytická společnost JATO Dynamics. Podle jejích statistik se loni na evropských trzích prodalo 12.995.397 aut, o 5,3 % více než o rok dříve.

JATO Dynamics počítá prodeje nových aut v 29 evropských státech. Z Evropské unie mezi nimi chybí Bulharsko a Malta, ze států mimo ni jsou v číslech zahrnuty prodeje z Norska, Srbska a Švýcarska. Z toho důvodu se prodejní čísla lehce odlišují od dříve zveřejněné statistiky Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), která počítá prodeje ve státech Evropské unie (bez nedůležité Malty) a států sdružení EFTA (Island, Norsko a Švýcarsko). ACEA tvrdí, že se loni v těchto evropských státech dohromady prodalo 13.006.451 nových automobilů, o 5,4 % více než v roce 2013.

Statistiky JATO Dynamics jsou zajímavé v tom, že firma eviduje i prodeje jednotlivých modelů. Stálicí na prvním místě zůstal i loni Volkswagen Golf s 520.958 prodanými kusy. Golf je evropská jednička už sedm let v řadě, v roce 2014 jeho prodeje meziročně vzrostly o 11,1 %.

Úspěch zažila i Škoda Octavia, která mezi modely skončila osmá. O umístění v top ten Octavia bojovala již předloni, tenkrát ale její boj nebyl úspěšný. Loni Octavia zaznamenala v Evropě 206.362 registrací, což je mohutný meziroční nárůst o 22,1 %.

Evropský trh – registrace nových aut podle modelů
Poř.ModelProdeje v 1-12/2014Meziroční změna [%]
1.VW Golf520.958+11.1%
2.Ford Fiesta308.999+5.3%
3.Renault Clio300.924+5.1%
4.VW Polo280.378+5.2%
5.Opel/Vauxhall Corsa252.420+5.2%
6.Ford Focus222.834-0.6%
7.Peugeot 208215.312-9.5%
8.Škoda Octavia206.362+22.1%
9.Nissan Qashqai204.200+1.2%
10.Audi A3/S3/RS 3200.157+19.3%

Nejprodávanější desítka vůbec zaznamenala mírný posun. Vedle Octavie se do top ten probojovalo ještě Audi A3 s 200.157 prodanými kusy. Octavia a A3 z nejlepší desítky odsunuly BMW 3 a Opel Astra.

Pouze dva vozy z deseti nejprodávanějších v Evropě loni zažily pokles prodejů. Ford Focus si pohoršil o mírných 0,6 %, prodeje Peugeotu 208 ale klesly o výrazných 9,5 %. V prosinci se 208 dokonce ani nedostala do top ten. Její místo (a pozici Audi A3) v prosinci zaujaly Peugeot 308 a Renault Captur.

Pokud se podíváme mimo top ten, JATO Dynamics upozorňuje na výrazný růst vozů Dacia Duster (+57,4 %), Dacia Logan (+46,1 %), Mazda 3 (+89,2 %) nebo Nissan Note (+94,2 %).

Evropský trh – registrace nových aut podle značek
Poř.ZnačkaProdeje v 1-12/2014Meziroční změna [%]
1.Volkswagen1.612.895+3,9
2.Ford961.844+4,3
3.Opel/Vauxhall885.714+7,4
4.Renault875.476+9,2
5.Peugeot785.235+6,0
6.Audi724.388+4,4
7.BMW673.655+5,3
8.Mercedes-Benz658.322+5,7
9.Citroën609.358+1,2
10.Fiat585.758+1,8
-CELKEM12.995.397+5,3

David Bureš
Diskuze (122)
Avatar - Ozzman
23. 1. 2015 07:51
Re: Gratulka oktávko
Ale není to konec tabulky :-)
Avatar - JDM
23. 1. 2015 00:31
Re: Octavia je 3. v segmentu
taxikáři potřebují velký kufry hlavně ty co patří letištím >:-[]
Avatar - JDM
23. 1. 2015 00:28
Re: Gratulka oktávko
rozhodně méně než VW,škoda,renault,ford,fiat,audi,bmw,....
Avatar - JDM
23. 1. 2015 00:25
Re: Gratulka oktávko
nemyslím si že je to extrém , to že se auto neprodává nemusí nutně znamenat že je špatné , ale třeba jen nenabízí tolik co konkurence, napadá mě třeba Kizashi na který jsem se chodil dlouho koukat a nechápal jsem proč ho nikdo nekupuje ;-) Joo není to auto postavený podle evropských měřítek a standardů ale to auto není vůbec špatný jen prostě na dnešní dobu není tak moderní jako se očekává . A takových aut je víc . Lidi prostě chtějí mít pocit že koupili něco víc než za co zaplatili . A nakonec i pro tu škodovku stejně většina rodin jde do áček ...
23. 1. 2015 00:24
Re: nadpis
No,tys tedy rozkecal :-) Je pravda že ,,lidový vůz,, má být levný. Ale to by jsme měli porovnávat německé ceny v Německu VW versus Audi, BMW, Mercedes, Volvo, atd. Pak se ukáže co je drahý. Já třeba cokoli nad 300 tisíc považuji za nekřesťanský. Mě nezajímá jak to udělají, ale jako kvůli lepšímu odhlučnění atd dávat desítky tisíc navíc je mimo rozumu. Jenomže když lidi platí, tak proč ne. Premium poznáš najisto. Co je malinko směšný v Čechách, že Češi ,,vynalezli,, kufr, že hlavně kufr, ať má kufr, na prvním místě kufr, - a pak šťourají ve všem, hledají chyby kde by mohli říct něco špatného na Škodovku. Já si ale myslím že svokra ani brambory nepotřebují Golfa.