Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v roce 2021: Meziroční pokles, úspěch Korejců a Toyoty

David Bureš David Bureš 19. 1. 2022 • 14:02
68
32
Zobrazit náhledy (68)
Toyota Corolla Cross Toyota Corolla Cross Toyota Corolla Cross Toyota Corolla Cross Toyota Corolla Cross Toyota Corolla Cross Toyota Corolla Cross Toyota Corolla Cross Toyota Corolla Cross Toyota Corolla Cross Toyota Corolla Cross Toyota Corolla Cross Toyota Corolla Cross Toyota Corolla Cross Toyota Corolla Cross Toyota Corolla Cross Kia Sportage Kia Sportage Kia Sportage Kia Sportage Kia Sportage Kia Sportage Kia Sportage Kia Sportage Kia Sportage Kia Sportage Kia Sportage Kia Sportage Kia Sportage Kia Sportage Kia Sportage Kia Sportage Kia Sportage Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5 Hyundai Ioniq 5

Registrace nových aut na evropských trzích loni klesly o 1,5 %. Dařilo se však koncernu Hyundai-Kia nebo Toyotě, které díky růstu počtu registrovaných vozů významně navýšily svůj tržní podíl.

Na evropském trhu bylo v roce 2021 registrováno 11.774.885 nových automobilů, o 1,5 % méně než o rok dříve. Šlo tak výsledkově o ještě horší rok než ten „covidový“ 2020. Vyplývá to ze statistik Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).

ACEA sleduje statistiky registrací nových aut v 26 zemích Evropské unie (kromě prodejně nedůležité Malty), které doplňuje o prodejní čísla z Velké Británie, Islandu, Norska a Švýcarska.

Jestliže v roce 2020 výsledky silně ovlivňovala pandemie koronaviru, respektive nejistota dalšího vývoje a mnohé lockdowny na čas zcela zastavující produkci, rok 2021 byl ve znamení nedostatku výrobních komponentů, což zdržovalo produkci a následně snižovalo odbyt. Zájem o nové automobily se projevoval celý rok, jenže zatímco na začátku roku automobilky zvládaly vyrovnávat loňské výrobní ztráty, od poloviny roku kvůli nedostatku komponentů přestaly stíhat. Chyběly hlavně čipy nebo plastové granuláty, kvůli čemuž následně mnohé automobilky opět musely na čas zastavit výrobu. Výsledek se nyní plně projevil na ročních statistikách registrací.

S těmito potížemi se potýkaly hlavně evropské automobilky. Výsledkem toho je, že koncern VW Group si meziročně pohoršil o 3,7 % registrací na 2.944.117 automobilů. I tak si německá skupina drží čtvrtinový podíl na evropském trhu. Koncernu Stellantis, vzniklého fúzí Fiat Chrysler Automobiles a Skupiny PSA, registrace meziročně poklesly o 1,6 % na 2.378.979 aut.

Naopak se situací si dobře poradily Toyota nebo Hyundai-Kia. Japonský koncern meziročně rostl o 9,6 %, ten korejský dokonce o 21,1 %! Hyundai-Kia tak dokonce překonal hranici milionu registrací, konkrétně Korejci dosáhli na 1.018.563 registrovaných aut.

Evropský trh – registrace nových aut v roce 2021 podle koncernů
Poř. Koncern Registrace 2021 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. VW Group 2 944 117 -3,7 25,0
2. Stellantis 2 378 979 -1,6 20,2
3. Renault-Nissan-Mitsubishi 1 416 141 -12,7 12
4. Hyundai-Kia 1 018 563 +21,1 8,7
5. BMW Group 858 762 +1,3 7,3
6. Toyota 760 178 +9,6 6,5
7. Daimler 678 574 -11,0 5,8

Co se týče jednotlivých značek, tak neotřesitelnou pozici nadále drží Volkswagen, a to přestože jeho 1.274.137 registrací je o 6,2 % méně než před rokem. Druhý následuje Peugeot, na třetí příčku se vyšvihla Toyota s nárůstem o 10,2 % na 712.574 registrací.

Naopak silně ztratil Renault, s meziročním poklesem o 17,1 % na 678.736 registrací byl pátý. Ford s pádem o 19,2 % na 523.970 dokonce až devátý.

Naopak korejské automobilky se už vyšvihly na hranici nejlepší desítky. Top 10 uzavírá Hyundai s 515.886 registracemi (+21,6 %), jedenáctá následuje Kia s 502.677 (+20,6 %). Překonaly tak Opel/Vauxhall nebo Fiat. Škoda mimochodem obsadila osmou příčku mezi značkami, 589.170 registrací je však meziroční pokles o 8,5 %.

Loňský výsledek evropského trhu mimochodem ovlivnil největší evropský trh, Německo. Tam bylo totiž za rok 2021 registrováno 2.622.132 aut, o výrazných 10,1 % méně než o rok dříve. To další velké trhy mírně rostly, Francie o půl procenta, Španělsko a Velká Británie o procento a Itálie dokonce o 5,5 %.

Evropský trh – registrace nových aut v roce 2021 podle značek
Poř. Značka Registrace 2021 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 1.274.137 -6,2 10,8
2. Peugeot 724.383 -2,3 6,2
3. Toyota 712.574 +10,2 6,1
4. BMW 682.895 +1,2 5,8
5. Renault 678.736 -17,1 5,8
6. Mercedes-Benz 642.948 -12,5 5,5
7. Audi 597.428 -0,5 5,1
8. Škoda 589.170 -8,5 5
9. Ford 523.970 -19,2 4,4
10. Hyundai 515.886 +21,6 4,4
11. Kia 502.677 +20,6 4,3
12. Opel/Vauxhall 486.503 +0,1 4,1
13. Fiat/Abarth 475.502 -3,2 4
14. Citroën 445.650 -0,7 3,8
15. Dacia 410.788 +1,3 3,5
16. Seat 400.155 +6,8 3,4
17. Volvo 289.301 +1,1 2,5
18. Nissan 249.232 -14,2 2,1
19. Mini 175.867 +1,7 1,5
20. Mazda 155.434 +4,0 1,3
- CELKEM 11.774.885 -1,5 -

Související články

Témata
Avatar - twistedTSD
19. 1. 2022 23:45
Re: Porovnání s rokem 2019 - trocha práce za redakci
Hybridy teď Toyotě asi mnozí závidí, ale je fakt, že Corolla, CH-R, Yaris Cross, to jsou všechno dobrá auta.
Mazda ztrácí dech, poslední dobou se moc nepředvedla.
Avatar - twistedTSD
19. 1. 2022 23:35
Re: Na rozdíl od běžných lithiových baterií ...
NiMH se osvědčily, o životnosti Li-ion přesvědčený nejsem.
Avatar - miromen
19. 1. 2022 22:18
Re: Proč mě to jen nepřekvapuje??
Tak ty doporučuješ ? Že jde u tebe o bezpohlavi a lacinost a ještě se tim chlubiš mě neudivuje spiš je smutne, že evropsky řidič jde do kopru a to již delši dobu.
Avatar - Mikesus
19. 1. 2022 19:33
Re: Proč mě to jen nepřekvapuje??
Ono je to trochu dáno i tím, že H/K a Toyota běhají takový problém s čipy jako jiní.
Avatar - rohYpnol
19. 1. 2022 19:23
Proč mě to jen nepřekvapuje??
Už delší dobu tady doporučuji právě Hyindai/Kia a Toyota... A hle, světe div se, ono se ukazuje že evropská poptávka je právě skutečně po těchto vozech ...
Články odjinud