Evropský trh v září 2019: Meziroční skok prodejů táhnul Volkswagen a Renault
Loňské září bylo kvůli novým emisním normám na evropských trzích z hlediska prodejů nadmíru slabé. Rok nato tak prodeje významně vyskočily.
Evropské prodeje nových automobilů v září zažily nebývalý skok. Na starém kontinentu bylo podle statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) registrováno 1.285.494 nových aut, o 14,4 % více než před rokem. Více než vyšší zájem zákazníků může za růst loňský propad prodejů.
Září 2018 bylo totiž v Evropě ve znamení nadmíru slabého odbytu – tehdejší prodeje meziročně spadly o nebývalých 23,5 %. Důvodem byl začátek platnosti nových emisních norem, na které se mnohé automobilky nestačily včas připravit. Nezvládly homologovat modely podle nových pravidel, a tak jim kvůli nedostatku dostupných vozů spadly prodeje.
O rok později se už výrobci z nových norem vzpamatovali, a tak zářijové prodeje opět meziročně vzrostly. Stále se však nevrátily na úroveň předcházejících let, v letech 2015 až 2017 byly tehdejší zářijové odbyty vyšší než letos. ACEA mimochodem sleduje počet registrací v 27 státech Evropské unie (bez nedůležité Malty) a trojice států EFTA (bez Lichtenštejnska).
Nejvíce meziroční růst táhnul německý trh, kde registrace vyskočily o 22,2 % na výsledných 244.622 aut. V Itálii prodeje rostly o 13,4 %, ve Francii o 16,6 % a třeba u nás o 8,4 %.
Z hlediska značek pak skok prodejů táhly hlavně Volkswagen nebo Renault, které se loni silně propadly – německá značka o 52,1 %, ta francouzská o 31,5 %. Letos si naopak Volkswagen polepšil o 58,2 % na 118.255 registrovaných vozů a Renault o 30,3 % na 85.538 aut.
Mezi ně se však vklínil Mercedes-Benz. Ten hlásí 88.329 registrovaných automobilů, o 9,9 % více než před rokem, což mu vyneslo druhé místo mezi značkami. Loňská jednička, Opel/Vauxhall, se vrátil zpět na pátou příčku, s 81.861 prodanými auty (+1,0 %).
Škoda v září obsadila devátou příčku s 55.553 registrovanými auty (+19,9 %), skončila tak za Toyotou (65.393 prodaných aut, +4,5 %). Nejlepší desítku tentokrát obsadil Hyundai, který zažil nebývalé úspěšný měsíc. S 52.056 prodanými auty zažil 11% meziroční nárůst. Hned za ním skončila jeho koncernová sestra, Kia, s 50.262 prodanými vozy. Obě korejské značky tak v září dopadly lépe než tradiční evropští výrobci jako Citroën nebo Fiat.
Evropský trh v září 2019: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 9/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 118.255 | +58,2 | 9,2 |
2. | Mercedes-Benz | 88.329 | +9,9 | 6,9 |
3. | Renault | 85.538 | +30,3 | 6,7 |
4. | Ford | 84.424 | +8,5 | 6,6 |
5. | Opel/Vauxhall | 81.861 | +1,0 | 6,4 |
6. | BMW | 75.203 | -6,6 | 5,9 |
7. | Peugeot | 73.655 | +1,5 | 5,7 |
8. | Toyota | 65.393 | +4,5 | 5,1 |
9. | Škoda | 55.553 | +19,9 | 4,3 |
10. | Hyundai | 52.056 | +11,0 | 4,0 |
11. | Kia | 50.262 | +1,3 | 3,9 |
12. | Citroën | 49.440 | +12,9 | 3,8 |
13. | Fiat | 48.912 | +10,8 | 3,8 |
14. | Audi | 43.445 | +38,8 | 3,4 |
15. | Dacia | 37.228 | +23,1 | 2,9 |
16. | Seat | 34.347 | +57,4 | 2,7 |
17. | Nissan | 33.542 | -7,0 | 2,6 |
18. | Volvo | 31.010 | +9,3 | 2,4 |
19. | Mini | 27.095 | +25,3 | 2,1 |
20. | Mazda | 26.613 | +12,0 | 2,1 |
CELKEM | 1.285.494 | +14,4 | - |
Statistiky za první tři čtvrtletí roku pak ukazují, že letošní prodeje by nakonec mohly být na stejné úrovni jako loni. Za devět měsíců roku bylo v Evropě evidováno 12.115.927 nových aut, o 1,6 % méně než před rokem. Před sebou ale máme měsíce, které byly před rokem slabé (kvůli důsledku nových emisních norem), což slibuje meziroční růst prodejů a tudíž vyrovnání statistik.
I po devíti měsících roku je na první příčce Volkswagen, a to přestože si meziročně pohoršil o 3,9 %. Klesá ale i druhý Renault (-8,8 %) a třetí Ford (-3,8 %). Z top 10 meziročně rostou jen tři značky – šestý Mercedes (+3,5 %), devátá Škoda (+3,2 %) a desátá Toyota (+1,6 %). Nadále boduje Dacia, s meziročním nárůstem o 11 % skončila třináctá.
Evropský trh v období leden-září 2019: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 1-9/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 1.339.576 | -3,9 | 11,1 |
2. | Renault | 807.640 | -8,8 | 6,7 |
3. | Ford | 739.639 | -3,8 | 6,1 |
4. | Peugeot | 738.648 | -1,9 | 6,1 |
5. | Opel/Vauxhall | 682.271 | -2,6 | 5,6 |
6. | Mercedes-Benz | 673.544 | +3,5 | 5,6 |
7. | BMW | 612.769 | -0,7 | 5,1 |
8. | Audi | 580.696 | -4,9 | 4,8 |
9. | Škoda | 580.515 | +3,2 | 4,8 |
10. | Toyota | 569.903 | +1,6 | 4,7 |
11. | Fiat | 515.952 | -11,0 | 4,3 |
12. | Citroën | 500.008 | +6,2 | 4,1 |
13. | Dacia | 449.949 | +11,0 | 3,7 |
14. | Hyundai | 428.861 | +0,8 | 3,5 |
15. | Seat | 397.498 | +9,5 | 3,3 |
16. | Kia | 389.151 | +0,9 | 3,2 |
17. | Nissan | 305.573 | -25,8 | 2,5 |
18. | Volvo | 248.950 | +4,6 | 2,1 |
19. | Mazda | 184.295 | +0,3 | 1,5 |
20. | Mini | 163.568 | +1,7 | 1,4 |
CELKEM | 12.115.927 | -1,6 | - |