Evropský trh v srpnu 2019: Mercedes-Benz druhou nejprodávanější značkou, Škoda před Peugeotem
V červenci evropské prodeje aut vzrostly, aby v srpnu opět klesly. Trojcípá hvězda ale ze situace uměla vytěžit.
Pokles prodejů automobilů na evropském trhu pokračuje. V červenci sice počet registrací meziročně vzrostl o 1,2 %, o měsíc později ale opět klesl. V srpnu bylo na starém kontinentu registrováno 1.074.169 osobních automobilů, o 8,6 %. Vyplývá to ze statistiky Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Strmý srpnový pád má však tentokrát důvod především v tom, že srpen 2018 byl z hlediska registrací neobyčejně silný – automobilky na poslední chvíli registrovaly vozy se starou homologací, které už od září nemohly jako nové prodat, kvůli novým emisním normám. A tak loni registrace meziročně vzrostly o 29,8 %.
Letošní srpnový pokles tak sice vypadá děsivě, na druhou stranu jde pořád o lepší výsledek než v srpnu 2017 – tehdy bylo v Evropě registrováno 902.870 aut.
Výsledek ovlivnil hlavně pád španělského a francouzského trhu. Ve Francii registrace nových meziročně spadly o 14,1 %, ve Španělsku dokonce o 30,8 %. Loni tam naopak registrace silně rostly (o 40 %, respektive 48,7 %), což je nepochybně způsobeno tamějšími automobilovými producenty.
I v takové situaci se však jako obvykle najdou značky, kterým se navzdory obecnému trendu dařilo. Takovou je jednoznačně Mercedes-Benz, kterému počet registrací meziročně vyskočil o 13,2 % na výsledných 61.722 aut. Stal se tak druhou nejprodávanější značkou na trhu, lepší byla než dlouhodobá jednička, Volkswagen. Ten naopak meziročně spadl o 14 %, na výsledných 128.686 vozů. Strmý pád zažil také celkově třetí Renault, a to o 38 %.
Také Škoda zažila úspěšný měsíc. V srpnu se vyhoupla na šestou příčku s meziročním nárůstem o 5,4 % na výsledných 57.658 automobilů. Předstihla tak značky Peugeot a Opel, které bývají obvykle před ní. Dva zástupci Skupiny PSA se mimochodem seřadili hned za mladoboleslavskou značkou, Peugeot byl sedmý, Opel/Vauxhall osmý.
Evropský trh v srpnu 2019: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 8/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 128.686 | -14,0 | 12 |
2. | Mercedes-Benz | 61.722 | +13,2 | 5,7 |
3. | Renault | 60.331 | -38,0 | 5,6 |
4. | Ford | 59.995 | +1,7 | 5,6 |
5. | Audi | 59.700 | -9,1 | 5,6 |
6. | Škoda | 57.658 | +5,4 | 5,4 |
7. | Peugeot | 57.513 | -3,4 | 5,4 |
8. | Opel/Vaxuhall | 52.673 | -6,9 | 4,9 |
9. | Toyota | 50.157 | -1,1 | 4,7 |
10. | Dacia | 46.968 | +7,1 | 4,4 |
11. | BMW | 46.629 | -8,4 | 4,3 |
12. | Seat | 42.850 | -0,6 | 4,0 |
13. | Hyundai | 40.809 | -1,9 | 3,8 |
14. | Citroën | 38.844 | -8,1 | 3,6 |
15. | Fiat | 35.349 | -26,0 | 3,3 |
16. | Kia | 30.261 | -3,2 | 2,8 |
17. | Nissan | 23.494 | -47,5 | 2,2 |
18. | Volvo | 16.959 | +8,7 | 1,6 |
19. | Mazda | 14.861 | -12,5 | 1,4 |
20. | Jeep | 12.405 | -19,6 | 1,2 |
- | CELKEM | 1.074.169 | -8,6 | - |
Do nejlepší desítky se tentokrát probojovala také Dacia. Uzavírá ji s 46.968 registrovanými vozy, což byl meziroční nárůst o 7,1 %. Na konci nejlepší dvacítky je pak Jeep, s 12.405 registrovanými auty. Na záda mu tentokrát dýchal Smart, který meziročně vyskočil o 102 % na výsledných 12.328 automobilů. Smart se nicméně hodlá stát výrobcem výhradně elektromobilů, a tak výsledek může souviset s výprodejem skladů verzí se spalovacím motorem.
Za osm měsíců roku pak bylo v Evropě registrováno 9.791.370 automobilů, o 3,6 % méně než před rokem. Prodeje tak zatím nepřekonaly desetimilionovou hranici jako loni touto dobou. Na první příčce se s jistotou drží Volkswagen, následují francouzské značky Renault a Peugeot. Škoda se umístila na deváté příčce s 524.574 registrovanými vozy (+1,6 %).
Evropský trh v období leden-srpen 2019: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 1-8/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 1.221.144 | -7,5 | 11,3 |
2. | Renault | 721.126 | -12,0 | 6,7 |
3. | Peugeot | 664.935 | -2,3 | 6,1 |
4. | Ford | 654.779 | -5,2 | 6,0 |
5. | Opel/Vauxhall | 600.413 | -3,1 | 5,5 |
6. | Mercedes-Benz | 585.215 | +2,6 | 5,4 |
7. | BMW | 537.224 | +0,1 | 5,0 |
8. | Audi | 536.950 | -7,3 | 5,0 |
9. | Škoda | 524.574 | +1,6 | 4,8 |
10. | Toyota | 503.785 | +1,1 | 4,7 |
11. | Fiat | 467.028 | -12,8 | 4,3 |
12. | Citroën | 450.588 | +5,5 | 4,2 |
13. | Dacia | 412.669 | +10,0 | 3,8 |
14. | Hyundai | 376.700 | -0,5 | 3,5 |
15. | Seat | 362.965 | +6,4 | 3,4 |
16. | Kia | 338.889 | +0,8 | 3,1 |
17. | Nissan | 272.147 | -27,5 | 2,5 |
18. | Volvo | 217.841 | +3,9 | 2,0 |
19. | Mazda | 157.678 | -1,4 | 1,5 |
20. | Mini | 136.477 | -1,9 | 1,3 |
- | CELKEM | 9.791.370 | -3,6 | - |