Evropský trh v září 2018: Obrovský propad, jedničkou je Opel
Pořadí nejprodávanějších značek v Evropě se v září kvůli novým emisním normám zásadně proměnilo. Značky Volkswagen Group na nová pravidla nebyly dostatečně připraveny, na skladech mají jen málo nově homologovaných aut, což se minulý měsíc projevilo v celé své síle. Volkswagen tak po dlouhé době přišel o post jedničky v Evropě.
Nejprodávanější značkou na evropských trzích se totiž minulý měsíc stal Opel/Vauxhall s 81.741 registrovanými vozy. Také jeho nové normy postihly, jeho registrace meziročně klesly o výrazných 11,6 %, ve srovnání s konkurencí byl ale pokles nižší. Vždyť takový Volkswagen se propadl o 52,1 %! Výsledkem tak byla až pátá příčka, se 75.512 registrovanými vozy.
Před Volkswagen se tak dostal také Ford a dvě prémiové značky, BMW a Mercedes. Ty překročily 80.000 registrovaných aut, když mnichovský výrobce obsadil mezi značkami druhé místo a ten stuttgartský třetí.
Na normu Euro 6c naopak byly dobře připraveny značky Toyota a Kia. Japonská automobilka si v měsíci pádu pohoršila o bezvýznamných 1,2 %, zatímco ta korejská si dokonce pomohla o 4,3 %. Je tak jedinou značkou v top 10, která letos v září zaznamenala nárůst počtu registrací. I díky tomu obsadila devátou příčku.
Kia se tak minulý měsíc dostala před Škodu, která se musela spokojit s 11. příčkou mezi značkami. Výsledných 46.828 registrovaných vozů je o 28,5 % méně než před rokem. To je sice silný propad, mezi značkami koncernu VW Group však ještě nižší – Volkswagen a jeho 52,1% pád jsme už zmínili, Seat klesl o 32 % a Audi dokonce o 60 %. Přesto se před Škodu dostal jeho rival, Hyundai, s 47.012 registrovanými auty.
Evropský trh v září 2018: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 9/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Opel/Vauxhall | 81.741 | -11,6 | 7,3 |
2. | BMW | 80.495 | -7,4 | 7,2 |
3. | Mercedes-Benz | 80.399 | -12,1 | 7,2 |
4. | Ford | 79.350 | -13,5 | 7,1 |
5. | Volkswagen | 75.512 | -52,1 | 6,7 |
6. | Peugeot | 72.795 | -4,6 | 6,5 |
7. | Renault | 65.611 | -31,5 | 5,8 |
8. | Toyota | 63.529 | -1,2 | 5,7 |
9. | Kia | 49.602 | +4,3 | 4,4 |
10. | Hyundai | 47.012 | -10,4 | 4,2 |
11. | Škoda | 46.828 | -28,5 | 4,2 |
12. | Fiat | 44.496 | -32,5 | 4,0 |
13. | Citroën | 43.893 | -3,6 | 3,9 |
14. | Nissan | 36.234 | -43,8 | 3,2 |
15. | Audi | 31.603 | -60 | 2,8 |
16. | Dacia | 30.430 | -14,6 | 2,7 |
17. | Volvo | 28.180 | +3,1 | 2,5 |
18. | Seat | 22.054 | -32,0 | 2,0 |
Celkově bylo v září na evropských trzích registrováno 1.123.184 automobilů, o 23,4 % méně než před rokem. Čísla vyplývají ze statistik Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA), který eviduje počet registrací v 27 státech Evropské unie (bez nedůležité Malty) a trojice států EFTA (bez Lichtenštejnska). Prodeje v září klesly napříč Evropou, konkrétně ve Velké Británii o 20,5 %, v Itálii o 25,4 % a v Německu dokonce o 30,5 %.
Za prvních devět měsíců roku pak bylo na starém kontinentu registrováno 12.304.711 aut, o 2,3 % více než před rokem. Analytici ale odhadují, že prodeje budou v následujících měsících stejně jako v září spíše klesat, a tak předpokládají, že evropské prodeje za letošní rok zůstanou na stejné úrovni jako loni, nebo dokonce klesnou.
Evropský trh v období leden-září 2018: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 1-9/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 1.385.157 | +6,3 | 11,3 |
2. | Renault | 885.733 | +3,1 | 7,2 |
3. | Ford | 777.919 | -1,7 | 6,3 |
4. | Peugeot | 753.473 | +8,4 | 6,1 |
5. | Opel/Vauxhall | 701.069 | -6,5 | 5,7 |
6. | Mercedes-Benz | 650.886 | -5,5 | 5,3 |
7. | BMW | 617.031 | -1,8 | 5 |
8. | Audi | 610.493 | -4,5 | 5,0 |
9. | Fiat | 580.081 | -7,9 | 4,7 |
10. | Škoda | 562.529 | +4,8 | 4,6 |
11. | Toyota | 561.338 | +5,5 | 4,6 |
12. | Citroën | 470.845 | +6,0 | 3,8 |
13. | Hyundai | 425.854 | 7,1 | 3,5 |
14. | Nissan | 411.278 | -9,1 | 3,3 |
15. | Dacia | 405.619 | +13,7 | 3,3 |
16. | Kia | 385.818 | +5,7 | 3,1 |
17. | Seat | 363.220 | +20,0 | 3,0 |