Evropu čeká revoluce elektromobility: Lék na vysoké ceny aut i zdlouhavé nabíjení!
Představte si, že při koupi elektromobilu nebudete řešit výdrž ani cenu baterie, závisející na její velikosti. A ani nebudete zdlouhavě dobíjet. Taková je reálná vize společností Nio a CATL.
Navzdory intenzivnímu vývoji zůstává největším problémem elektromobilů jejich baterie. Jde o nejdražší díl auta. Zároveň se kolem něj točí nejvíce otázek souvisejících se životností a tím pádem i zůstatkovou hodnotou vozu. Automobilka Nio nyní uzavřela partnerství s výrobcem akumulátorů CATL, které by mohlo přinést razantní zlepšení v celém ekosystému elektromobilů.
Sice se jedná o novinky, které se pravděpodobně jako první objeví na čínském trhu, ale nezapomínejme, že CATL v roce 2023 spustil výrobu v Německu a další fabriky buduje v Maďarsku a Španělsku. Automobily značky Nio lze potkat hlavně v Dánsku, Holandsku, Norsku, Německu a Švédsku. Nacházejí si cestu i na český trh skrze společnost Cario. Specialitou Nia je provoz sítě stanic, kde vám místo nabití celou baterii vymění do pěti minut.
Obecně je tento systém chytrý, protože vedle pohodlné obnovy dojezdu přináší řadu dalších benefitů. Automobilkám umožní prodávat levné elektromobily bez baterie, a protože se akumulátor neustále mění, při prodeji jde jeho kondice stranou. Na druhou stranu, pokud by se koncept jednotných baterií rozšířil mezi více výrobců, byli by určitým způsobem omezeni ve vývoji svých vozů. To ale není takový problém, protože ke sdílení komponentů a platforem běžně dochází v rámci skupin a koncernů. Mimochodem CATL fabriku ve Španělsku buduje ve spolupráci se Stellantisem. Tento trend bude postupně sílit v duchu snižování nákladů, takže unifikace na vyšší úrovni nepředstavuje překážku.
Nio i CATL se v rámci spolupráce vzájemně podpoří v provozu svých center výměny baterií. Společně chtějí vytvořit síť kompatibilní pro modely nižších a středních tříd s lithium-železo-fosfátovou a nikl-mangan-kobaltovou baterií o kapacitách od 42 do 70 kWh. Pravděpodobně jako první tento nový koncept vyzkouší také v Evropě dostupný kompaktní hatchback s logem Firefly, což je prémiová odnož Nia. Kooperace se neomezuje jen na rozvoj sítě stanic, ale zahrnuje celý ekosystém zahrnující výrobu, logistiku, poskytování služeb a recyklaci.
