Elektro, nebo spalovák? U spousty modelů mají Češi možnost si vybrat
U rostoucího počtu typů aut si lze vybrat, zda vzít spalovací motor, čistý elektromobil, nebo třeba hybrid do zásuvky. Je zajímavé sledovat, co si lidé nakonec vybírají.
Automobilky jdou každá na rozmanitost pohonů trochu jinak. Některé na elektřinu nabízejí jen zcela oddělené modely na jiných platformách. Jiné jdou cestou, kdy pro jeden vůz umí nabídnout všechny myslitelné pohony. Právě u nich je zajímavé sledovat, co zákazníci nakonec volí.
Jsou zde ale dvě zcela rozdílné kategorie – dražší prémiové vozy, kde je cenový rozdíl mezi silným spalovacím motorem a elektropohonem minimální či dokonce nulový, a běžné vozy, kde se za elektrický pohon připlácí i stovky tisíc korun k ceně vozu s benzinovým pohonem. U nich musí zájemce elektřinu opravdu chtít.
Překvapivě v této kategorii je nejprodávanější elektromobil na českém trhu, který má i verzi se spalovacím motorem. Hyundai Kona měla loni v Česku 784 registrací s benzinovým (včetně hybridních) pohonem a 318 registrací jako elektromobil. Elektrická verze je prakticky o 400 tisíc korun dražší než ta nejlevnější s benzinem. I při trochu srovnatelných verzích je cena elektromobilů o zhruba 300 tisíc výš.
Prodeje vozů, které nabízí elektrickou i spalovací verzi (příklady) | ||||
Model | Benzín | Nafta | Elektro | Plug-in hybrid |
BMW 4/i4 | 103 | 83 | 142 | 0 |
BMW 5/i5 | 30 | 409 | 84 | 119 |
BMW X1/iX1 | 243 | 289 | 194 | 128 |
BMW X2/iX2 | 80 | 56 | 67 | 0 |
Citroën Berlingo | 152 | 471 | 44 | 0 |
Citroën C4(X)/e-C4(X) | 838 | 42 | 19 | 0 |
Fiat 600 | 40 | 0 | 65 | 0 |
Hyundai Kona | 784 | 0 | 318 | 0 |
Jeep Avenger | 109 | 0 | 6 | 0 |
Kia Niro | 81 | 0 | 87 | 1 |
Mercedes-Benz GLA/EQA | 131 | 215 | 149 | 20 |
Mercedes-Benz GLB/EQB | 133 | 424 | 99 | 0 |
MG ZS | 2915 | 0 | 70 | 0 |
Mini | 85 | 40 | ||
Opel Astra | 416 | 147 | 15 | 34 |
Opel Combo | 76 | 205 | 88 | 0 |
Opel Corsa | 197 | 1 | 43 | 0 |
Opel Mokka | 686 | 56 | 13 | 0 |
Peugeot 2008 | 1619 | 21 | 57 | 0 |
Peugeot 208 | 840 | 2 | 29 | 0 |
Peugeot 308 | 505 | 312 | 4 | 25 |
Peugeot Rifter | 0 | 390 | 25 | 0 |
Ssangyong Torres | 465 | 0 | 61 | 0 |
Toyota Proace City | 337 | 1728 | 73 | 0 |
Volvo XC40/EX40/C40/EC40 | 672 | 0 | 141 | 0 |
U BMW X1, respektive elektrické verze iX1, je situace odlišná. Elektromobil je v tomto případě jen o 84 tisíc korun dražší než nejlevnější verze na benzin. U výkonem srovnatelnějších verzí už ceny vycházejí víceméně stejně i s naftovou, i plug-in hybridní verzí.
Češi se nakonec poměrně rovnoměrně rozprostřeli mezi všechny možnosti. Benzin má 243 registrací, nafta 289, elektřina 194 a hybrid do zásuvky 128. U BMW je podobným příkladem i model 4, respektive i4. V tomto případě bralo 103 zákazníků benzin, 83 naftu a 142 elektřinu. Zde ale může být výhra elektrického pohonu i tím, že verze tohoto modelu se spalovacími motory čelí silnější konkurenci než ta elektrická.
Na jednotnost platforem pro všechny pohony vsadil koncern Stellantis. U něj si lze koupit jedno auto s několika karoseriemi podle stylu jednotlivých značek i s několika pohony včetně elektrického. Někdy elektřina vede, to je příklad Fiatu 600, jindy naopak jen paběrkuje, jako třeba u Jeepu Avenger nebo Peugeotu 2008. Obecně se dá vyvodit, že čím větší stylovka, tím spíše se elektrická verze prodává, u konfekční nabídky je příplatek za elektřinu pro řadu zákazníků asi nepřekonatelný.
Dokonce i v osobních dodávkách, kde se třeba Peugeot a Citroën snažili prodávat už pouze elektrické verze, nakonec jasně vede nafta a elektřina je daleko vzadu. Silné elektrické podíly jsou i u Mercedesu, kde je to ale trochu složitější. Ve Stuttgartu se elektrické verze snaží vzhledem odlišit a u zákazníka může nakonec hrát roli i to, jak auto vypadá. U modelu GLA/EQA je nejprodávanější nafta, pak elektřina a až po ní benzin.

Vybrali jsme příklad 25 modelů, kde lze mít oba pohony. U některých vozů je třeba dodat, že po celý rok nebylo na výběr vše, modely Mercedesu se designově trochu liší. Naopak jsme vyřadili řadu modelů, které se sice tváří, že bylo na výběr, ale reálně není.
Například Porsche Macan se v dřívější generace prodávalo s benzinovým pohonem, nová generace je už jen elektrická. Fiat 500 v benzinové a ten v elektrické verzi jsou přes stejný název odlišná auta. Také třeba Mini Countryman nebo Peugeoty 3008 a 5008 jsou v elektrické verzi k mání teprve krátce, a ze statistik tak ještě nelze nic vyvozovat.