Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Exkluzivně: První jízdní srovnání Octavie a Golfu

Auto Tip Klassik
Diskuze (183)
Postavili jsme vedle sebe nejnovější Škodu Octavia a „sedmičkový“ Volkswagen Golf. Kdo z nich má navrch?

Už první kontakt příjemně překvapí, octavia nás vítá pevnou klikou a sytým zvukem při bouchnutí dveřmi - tady si s golfem nemá co vyčítat. Detailní porovnávání materiálů interiéru sice prokáže o něco lepší vybavenost volkswagenu, škodovka se k němu ale dokázala dostat velmi blízko a většinu ostatních konkurentů nechává s klidem za sebou. Doladit by zasloužily snad jen chromované lesklé dekorační lišty, které občas hážou do očí oslňující „prasátka“. Pokud jde o dílčí prvky výbavy, jsou na tom oba vozy stejně – využívají koncernovou techniku. Působivá je dotyková navigace s osmipalcovým displejem a ovládáním jako z ipadu, kde roztažením prstů „zoomujete“ a tažením po obrazovce se plynule posunujete v mapách. Intuitivní ovládání ostatních funkcí asi netřeba zmiňovat, v tomto ohledu byla octavia i golf na úrovni už dřív a z nastavené úrovně neslevila ani jedna přístrojová deska.

S dobou drží krok sedadla octavie, která už u současného provedení začala prozrazovat věk. Novinka nedává prostor pro pochybnosti, její křesla uspokojí ve všech směrech, bohatý rozsah seřízení zůstal zachován. Neviditelná koncernová ruka zde však zasáhla a ponechala golfu podstatnou výhodu zvanou ergoActive – za 13 900 Kč získáte lepší sedačky vybavené 14směrným nastavováním, masáží a výhřevem.

Takto sofistikovaná sedadla sice octavia nenabídne, zato kontruje vzdušnější a fakticky prostornější kabinou – zejména vzadu. V druhé řadě si kolena pasažérů užijí více volnosti než v golfu, rovněž pro hlavu nabídne octavia bonusové centimetry.

Po nastartování si nemůžeme nevšimnout zřetelnějšího pronikání zvuku TSI do kabiny škody – nejde sice o nic dramatického, interiér VW je však utlumen účinněji. Benzinové turbo 1.4 TSI/103 kW nemá s odlehčeným liftbackem příliš práce, vždyť novinka váží méně než první „oktávka“ z roku 1996.

Jízdu provází všudypřítomná lehkost – ať už jde o nenucenou akceleraci, snadné řazení, přesné řízení nebo obětavé změny směru. Díky přeplňování máte všech 250 newtonmetrů k dispozici v 1500/min, plochá momentová křivka nenutí k řazení a klidní jedinci si při plynulém klouzání krajinou vystačí s pětkou a šestkou. Golf s identickým agregátem v přímce funguje stejně jako octavia, a než vletíte do série zatáček, nepozorujete mezi oběma vozy větší rozdíly.

Jenže zatímco zadní kola škodovky vedou jednoduchá vlečená ramena, u golfu jsou zavěšena víceprvkově. Otázka zní: pozná uživatel v běžné praxi rozdíl? Odpověď: v podstatě ne. Tedy pokud jede uvolněným tempem a nežene se do extrému. Na rozbité okresce samozřejmě víceprvek drží kola intenzivněji u silnice a eliminuje odskakování, na rovné vozovce se ale rozdíly stírají. Navzdory velkorysé užitečné hmotnosti 625 kg se podařilo udržet naladění tuhého podvozku na pohodlné úrovni i bez berličky adaptivních tlumičů, takže octavia se přes zejména delší terénní nerovnosti přenáší díky rozvoru nataženému skoro o pět centimetrů noblesněji než golf tlumící s podporou elektroniky DCC. V případě škodovky jsme zaznamenali progres proti prvním testovacím jízdám předsériových prototypů (AT 23/12), které neposkytovaly tak relaxované pohodlí jako nynější sériový kus.

Ano, golf v zatáčkách funguje lépe, do oblouků se vrhá žádostivěji, díky preciznějšímu řízení se v nich vede jistěji a dopřeje vám víc radosti z jízdy, ale ujasněte si priority – dáte přednost lepšímu komfortu a většímu zavazadelníku, nebo agilitě v zatáčkách? Rodina říká jasné ano octavii.

Také první dojmy zpoza volantu potvrdily skvělou formu octavie – jezdí stejně dobře jako golf a místo sportovnosti sází na pohodlí. Lepší komfort je důsledkem delšího rozvoru, který ocení také zadní pasažéři. Takže vítězství škodovky? Možná. Než porovnáme oba konkurenty klasickým bodováním, budete si muset na konečný ortel ještě počkat.

V rámci mezinárodní prezentace Octavie III jsme vyzkoušeli také další motory. Jak se nám s nimi jezdilo?

1.2 TSI/77 kW

Jezdili jsme se silnější verzí, která se od základní 63 kW liší plošší momentovou křivkou a hlavně šestistupňovou převodovkou. Točivý moment 175 N.m při 1400-3500/min stačí na svižné tempo, dech motoru začne docházet jen s naloženým vozem a v kopcích, menší potenciál mu budete vyčítat maximálně při krizovém předjíždění. Spotřebou naopak potěší, v pohodě se vejdete pod 6 l na 100 km a díky nové šestnáctiventilové technice se TSI lépe dýchá a působí pružněji. Obavy z chatrných rozvodů by u nového pohonu měly být už zažehnány.

1.8 TSI/132 kW

Prozatímní vrcholné výkonové provedení octavie (do podzimní premiéry RS) dává vyniknout skvěle naladěnému podvozku, který se zde opírá o víceprvkovou zadní nápravu. Její efekt poznáte v divokém tempu po rozbitých okreskách, kde zadní kola zakleknou a precizně vedou hmotnou záď i při dobrzďování do nerovného oblouku. Vysoce kultivovaný pohon obstojí také v měřítku střední třídy, nicméně je citlivější na zacházení: relaxovaně umí jet za 6,5 litru, s cihlou na plynu ale klidně i za dvojnásobek. Verze 1.8 TSI uveze o 40 kg méně než ostatní.

1.6 TDI/77 kW

Ne náhodou má být nové malé „té-dé-íčko“ těžištěm prodejů. Kombinace lineárního zátahu od volnoběhu s vyžehlenou „turbodírou“ a ochoty vytáčet se k červenému poli s neutuchající akcelerací favorizuje 1.6 TDI dokonce před 2.0 TDI, které je o 60 000 Kč dražší. Menší turbodiesel je tišší, konzumaci pak udržíte pod pěti litry prakticky vždy. Plusem je alternativa 7° DSG, do níž vás může nutit instalace jen pětistupňového manuálu. Ten má ovšem odstupňování poskládané tak, abyste na dálniční pětku při 2400/min zbytečně nepálili naftu…

2.0 TDI/110 kW

Dřívější kouzlo údernosti dvoulitrového TDI už dávno změkčil přechod od vstřikování čerpadlo-tryska ke common railu, takže ve zkoušené kombinaci s šestistupňovým DSG působil zakřikle. S kickdownem si převodovka dávala na čas a následný vlažnější zápřah 320 newtonmetrů dostupný v pásmu

1750-3000/min provázel vyšší hluk od motoru. Spotřebou však stále patří k těm lepším. Na rozdíl od golfu se však tahle manažerská střela musí spokojit s jednoduchou zadní nápravou, což je trochu koncernový faul…

Auto Tip Klassik
Diskuze (183)
Avatar - volvo s60
12. 2. 2013 11:25
Jeden krok vpred, dva vzad!
:-( Posledni kvalitni Octavie byla Oct 2! Bohuzel!? 8-s
29. 1. 2013 19:49
Re: Autobild miluje novou Oktávku
- Kombi Golf vždy vypadal hnusně až odporně (takže může jedině překvapit), zatímco Octa vždy měla jako kombík šmrc. Navíc v této kategorii se objem kufru už prostě z podstaty věci řeší a očekávaných cca 450-500l Golfu proti 600+ prostě prohrává ve velmi podstatném parametru.

- Západní zákazník se stále na Škodu dívá trochu skrz prsty, ale co jsem četl, tak podobné výbavy v UK jsou typu Octa 18 tis. a Golf 19 tis. liber (základní model, který je ale podstatně vybavenější než v ČR, alespoň Octa). To není zas tak dramaticky cenový rozdíl (doplatek za xenonky +/-), jako když se podíváš na ceny srovnatelných verzí Golf/Octa/Focus vs Megane/C3/308/i30/Cee'd.
29. 1. 2013 18:03
Re: Octa vs. Golf
Ve Francii je ovšem výhoda toho, že těch domácích značek je tam více, čili i mezi nimi může fungovat nějaký cenový boj. Tady má škodovka monopol. Ale je jasné, že vzhledem k vyšší poptávce po domácích autech budou vždy tuzemské ceny vyšší.

Já nikomu nechci kazit radost a jak říkám, jestli po tom touží, tak ať si to koupí. Ale pokud sám napíše, že si to kupuje ze zvyku, tak je to přesně to, co jsem já vždycky nesnášel a tomu já, ať se na mě nikdo nezlobí, obdiv vyjádřit nemohu. Hlavně to vůbec nepovažuji za fandovství, jak o tom hovoříš ty.
Avatar - Ham.
29. 1. 2013 16:06
Re: Octa vs. Golf
Zkus najít Octavii v zahraničí, která bude levnější než u nás. V Italii začíná na 20k eur. v Německu na 16k eur, v Británii 16k lbs. na Slovensku 14k eur. Pokud umím počítat tak je to vždy víc než v ČR.
29. 1. 2013 15:46
Re: Octa vs. Golf
Jde o to, že vyšší ceny jsou v domácí zemi naprosto běžné. Např. moje auto je dle ceníků ve Francii skoro o 70% (!!!) procent dražší než u nás (opravdu stejný motor, identická výbava). To bych za něj, ač velmi spokojený majitel, nikdy nedal. To bych raději bral třeba tu, ve Francii výrazně levnější, OIII. ;-)

A ano - pravě proto, že si OIII onen dotyčný chce koupit a přitom ty vysoké ceny vnímá, tak se pozná fanoušek. A já nevidím důvod proč někomu takovému kazit radost z nového auta. Ten respect jsem myslel zcela vážně.