Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Experti kritizují plány EU: Problémem nejsou spalovací motory, ale fosilní paliva

Ondřej Mára Ondřej Mára 26. 4. 2022 • 09:58
13
26
Zobrazit náhledy (13)
Volkswagen Polo Renault Clio Renault Zoe Toyota C-HR Toyota C-HR Nissan Qashqai Opel Zafira Life Peugeot 208

Plány Evropské komise, které od poloviny příštího desetiletí počítají pouze s elektromotory a palivovými články, jsou opět pod palbou kritiky.

Evropa směřuje k bezemisní a bezuhlíkové budoucnosti, ve které už nemá být místo pro spalovací motory. Ostatně podle posledních dostupných informací Evropská komise navrhuje, aby byl od roku 2035 povolen prodej nových vozů už jen s elektrickým pohonem – ať už bateriovým, nebo s technologií palivových článků.

Právě tyto plány však nyní kritizuje asociace odborníků přes strojní inženýrství, známá pod zkratkou VDMA (Verband Deutscher Maschinen- und Anlagenbau), jak upozornili britští kolegové z Auto Express. VDMA, sídlící ve Frankfurtu a sdružující skupinu německých i evropských společností, ve své tiskové zprávě uvádí, že současným problémem jsou fosilní paliva, nikoliv technologie spalovacích motorů.

„Namísto faktického zákazu spalovacího motoru omezením všech výfukových emisí na nulu by se měly využívat všechny možnosti pohonu šetrného ke klimatu. Spalovací motory poháněné CO2 neutrálními, zelenými e-palivy, zůstávají nezbytným doplňkem elektrifikace silniční dopravy. Problém není v motoru, ale v dnes používaných fosilních palivech,“ uvádí ve svém prohlášení Karl Haeusgen, prezident VDMA.

Dalším klíčovým argumentem VDMA pro zachování spalovacích motorů je navíc jejich ekonomický význam. Pokud by se totiž v Evropě po roce 2040 nesměly registrovat vozy se spalovacími motory, vedlo by to ke ztrátě až 160.000 pracovních míst jen ve výrobě a zásobování. Pokud se ovšem zákaz o pět let urychlí, pravděpodobně půjde o mnohem vyšší čísla.

VDMA sice chápe, že s přechodem na elektromobilitu vzniknou nová pracovní místa – například ve výrobě baterií či nabíjecí infrastruktuře. Jejich vytváření ovšem potrvá nějakou dobu, takže nebudou hned dostupná. Navíc budou vyžadovat specializaci a nebudou zaměnitelná.

Nezanedbatelným faktorem pak také zůstává fakt, že se EU chce vzdát svého technologického a průmyslového vedení v oblasti spalovacích motorů, které tak převezmou jiné regiony, které jsou této technologii stále otevřené. Větší rozmanitost klimaticky neutrálních pohonných technologií by přitom mohla omezit závislost společností na vzácných surovinách.

Dodejme, že návrh Evropské komise, která chce zakázat prodej nových automobilů se spalovacími motory na evropském trhu od roku 2035, se nyní probírá na půdě Evropského parlamentu a zatím není hotovou věcí.

Do technologií syntetických paliv, které by měly být kompatibilní i se staršími motory – ovšem s výrazně nižšími (téměř nulovými) emisemi, v současnosti investuje řada společností. Jednou z nejvýraznějších evropských je automobilka Porsche, která má dokonce vlastní závod na jejich ekologickou výrobu.

Související články

Témata
Avatar - Roland Von Wagen
19. 6. 2022 20:24
Re: Re: Syntetické palivá...
Ta líně stoupající křivka prodejů BEV nemá s trendem nic společného. "Trend" znamená úplně něco jiného.
Avatar - Roland Von Wagen
19. 6. 2022 20:20
Re: Syntetické palivá...
Přihlednu-li k tomu, že už dobrých deset let je BEV silně lobováno, medializováno a dotováno a jiné alternativy jsou přehlíženy a takové ICE přímo diskriminováno, tak je 1 auto z 10 žalostně málo. Trochu mi to připomíná cikánské neziskovky. Je to díra na peníze. Efekt 0.
Avatar - .StenLi.
28. 4. 2022 10:26
Re: Nejdůležitější zpráva je ovšem tato:
Ty opat zijes v pomylenom autoforum svete kde si predstavujete ze ludia budu dobrovolne s usmevom tankovat drahsie e-paliva ktore su rovnako emisne ako fosilne a teda nic neriesiace :) , len preto ze su k tomu nakloneni dalsi nevzdelani/zaujati politici ktori v 2035 budu pisat akurat take nezmyselne diskusne prispevky ako ty :)
28. 4. 2022 00:00
Nejdůležitější zpráva je ovšem tato:
https://www.autoforum.cz/…oce-2035-nebude/
:-) :-) :-) :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

Elektrofašisti všech zemí, vyližte si.... :-[] :-[] :-[]
Avatar - .StenLi.
27. 4. 2022 16:20
Re: Rozhodovat v 2026
Rozhodovanie sa robi na zaklade emisnosti jednotlivych druhov aut, nie na zaklade ceny alebo dotacii. Dotacie sa budu urcovat na zaklade cenoveho rozdielu BEV a ICE aut v konkretnom roku a urovne emisii ktore dana krajina potrebuje znizit, pretoze sa k tomu zaviazala a ma na to vyhradene fin. prostriedky.
To ze uholne elektrarne bezia aj nadalej v CR, je dosledok odflaknuteho planovania energetickeho hospodarstva a necakanej energetickej krizy. To ze na to poukazujes ako na nieco zle, svedci iba o tom ze neovladas fakty o produkcii emisii ktore su pri BEV napajanych cisto z uholnych elektrarni o 30% nizsie ako u ICE aut.. takze solidne zlepsenie ;-)