Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Falcon 8x8 je největší hasičský vůz na světě. Má výkon 1400 koní a váží 54 tun

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Osmikolka o výkonu okolo 1400 koní je připravena řešit i ty nejpálivější problémy lidstva. Proti plamenům nikdy nevyjíždělo nic většího.

Od počátku 19. století začaly růst obydlené části východního pobřeží Spojených států amerických. Města a osady u Tichého oceánu generovaly stále více obyvatel, kteří si stavěli další domy a nová centra každodenního vyžití. Hustější zástavba přinesla zvýšené riziko požárů, na které reagoval muž jménem John Ericcson.

Švédsko-americký vynálezce využil rostoucí potřeby urychleného dojezdu požární jednotky a v roce 1841 představil úplně první parní hasičský vůz. O 180 let později ulicemi USA jezdí ty nejmodernější cisterny vybavené účinným hasícím médiem a doplňkovou technikou ulehčující každý zásah. Fantasticky konfigurované stroje rostou na velikosti a celkové hmotnosti. Z filmů jsou po světě známé velké hasičské vozy parkující právě v amerických požárních stanicích.

Firma NAFFCO chtěla poslední novinkou dokázat, že populární houkající obři z amerických bulvárů nejsou vrcholem hasičské nabídky. Nový gigant Falcon 8x8 patří mezi největší svého druhu a všechny menší cisterny přijíždí zostudit až z Dubaje.

Společnost National Fire Fighting Manufacturing FZCO (NAFFCO) zaměstnává asi 15 tisíc zaměstnanců a dodává do stovky zemí celého světa, tudíž je možnost distribuovat největší hasičský vůz světa do České republiky i do USA. Ředitel Khalid Al Khatib ctí poslání budovat „špičková hasicí zařízení, systémy požární ochrany, požární poplachy a bezpečnostní inženýrské systémy“. Posledně uvedený Falcon 8x8 se rozhodně shoduje s tímto přesvědčením.

Největší (a pravděpodobně nejdražší) model určený do hasičské garáže je dubajské čtyřnápravové monstrum tvarované z odolných skleněných vláken. Přestože byla použita anorganická lehká a nehořlavá vlákna, zůstává hmotnost zásahového giganta na 54 tunách. Mastodonta rozpohybuje dvojice motorů čili zhruba 1400 koní výkonu, což údajně stačí na dosažení rychlosti 80 km/h do 25 sekund čistého času.

Primárním teritoriem rekordně velkého výtvoru jsou letištní plochy, které nevyžadují dobrou manévrovatelnost mezi ucpanými ulicemi. Vzhledem k různorodosti požárů letadel je Falcon naplněn až po strop technikou a hasícími materiály. Do zásobárny se vejde 16 tisíc litrů vody a 1920 litrů speciální pěny.

Do akce vyjíždí maximálně šestičlenná posádka obsluhující zásahovou výbavu uloženou v přesně tvarovaných boxech zvenčí. Při řešení extrémních situací může jeden z hasičů z místa spolujezdce manuálně ovládat střešní hasící zařízení sloužící k dopravě vody nebo pěny do vyšší části letadla či zapáleného objektu.

Další vymožeností Falconu je výkonná soustava pod čelním oknem, která může efektivně likvidovat oheň před vozidlem. Rozprašovaný suchý chemický prášek nebo vodní filmotvorná pěna slouží proti plamenům z leteckého paliva a jiných vysoce nebezpečných hořlavin. Za účelem ochrany posádky a samotného vozidla dokáže čelní nástavba dosahovat ohnisek vzdálených až neuvěřitelných 90 metrů.

Promyšleným doplňkem je dodatečný hasící okruh vymezený na ochranu Falconu. Soustava trysek pod vozidlem má v nouzi zabránit poškození podvozku a jiných dosažitelných částí automobilu. Rozstřikováním vody dochází k ochlazení vozu i země pod osmi koly.

Moderní bitevník proti ohni ukazuje, jak daleko se vývoj posunul od primitivního parního stroje z první poloviny 19. století. Současná několikanásobná velikost slouží hlavně k lepšímu hašení a ochraně zasahující jednotky.

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Doporučujeme

11. 4. 2021 15:53
Re: ten zastaralej suspension....
tatra je super. tu bych poslal na pragprajd splachnout ten genetickej omyl do vltavy