Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Vyprošťovací autojeřáb AV30.1 - TATRA 815-7
Vyprošťovací autojeřáb AV30.1 - TATRA 815-7
Vyprošťovací autojeřáb AV30.1 - TATRA 815-7
Vyprošťovací autojeřáb AV30.1 - TATRA 815-7
35 Fotogalerie

Hasiči mají nový vyprošťovací jeřáb, Tatra AV30.1 zvládne terén i krabí chůzi

Základem vyprošťovacího autojeřábu AV30.1 se stala Tatra Force, speciální nástavbu pak dodala společnost ČKD Mobilní Jeřáby a.s.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru má ve své výbavě nové vozidlo pro vyprošťovací práce v náročném terénu. Základem nového vyprošťovacího autojeřábu AV30.1 je podvozek Tatry Force [T 815.7] v provedení 8x8. Automobil je původně určený pro speciální sektor, který se ale díky své kompaktnosti skvěle hodí i pro stavbu hasičských či záchranářských vozidel.

Podvozek vozidel Tatra Force je vybaven pneumatickým pérováním s pryžovými vlnovci pod rámem na všech nápravách. V případě vyprošťovacího autojeřábu by měla být světlá výška pod nápravami v nezatíženém stavu 390 mm, díky možnosti regulovat tlak v pneumatických pružinách je však možné z kabiny řidiče upravit světlou výšku v rozmezí +90 až -120 mm, jak uvádí web Požáry.cz, který na stroj upozornil.

Všechny čtyři nápravy jsou hnané, všechny jsou vybaveny nápravovou i mezinápravovou uzávěrkou a všechny jsou navíc i řiditelné. Zadní nápravy se přitom mohou natáčet až do rychlosti 30 km/h a kromě zlepšování menévrovatelnosti vozu umožňují i tzv. „krabí chůzi“, kdy se všechna kola natočí stejným směrem a Tatra se hrne dopředu doslova bokem. V těžkém terénu navíc přijde vhod i dvouokruhový systém centrálního dohušťování pneumatik – pro přední a zadní nápravy zvlášť.

O pohon vozu se stará vzduchem chlazený tatrovácký osmiválec o výkonu 325 kW (442 k) s nejvyšším točivým momentem 2100 N.m v kombinaci s tatrováckou desetistupňovou manuální převodovkou. Technické údaje jako je zrychlení a maximální rychlost nečekejte, ačkoliv určitou nápovědou může být plaketka s nejvyšší rychlostí 100 km/h na zadní části vozu. Pro hasiče však bude důležitější vysoký točivý moment a schopnost utáhnout přívěs o hmotnosti až 24 tun.

A když už se bavíme o terénu - podle informací Požáry.cz dokáže nový autojeřáb brodit klidnou vodou do hloubky až 1200 mm, přední nájezdový úhel je 45 stupňů a zadní 25 stupňů. Tenhle drobek s pohotovostní hmotností 34 tun, délkou přes 11 metrů, šířkou 2,5 metru a výškou 3,5 metru se tak dokáže dostat i do špatně přístupných míst.

Pro posádku je připravena čtyřdveřová kabina, která má vzadu dvojici nouzových sedadel a nouzové sklopné lehátko. K řidiči je natočen tablet, který kromě navigace nabízí i pohled ze zadní couvací kamery. Jinak je ale jednoduchá kabina Tatry Force vybavena ryze účelově.

Za kabinou jsou po obou stranách menší úložné prostory, určené pro vázací a vyprošťovací techniku. Na fotografiích tak můžeme vidět motorové pily, kurty, vysokopevnostní třmeny (šekly), kanystry s palivem, atd.

 

 

V zadní části je pak kabina strojníka jeřábu, který je vybaven třídílným teleskopickým výložníkem s délkou od 6,5 po 14,5 metru. Maximální nosnost jeřábu je přitom až 30 tun. Přetížení by měl zabránit speciální indikátor. Kromě toho je vůz vybaven navijákem s nosností 5 tun vpředu, a dvojicí vyprošťovacích navijáků s otočnou hlavou a nosností až 20 tun vzadu. Všechny navijáky i jeřáb je pak možné obsluhovat pomocí speciálního zařízení i dálkově.

Pro zvýšení stability při vyprošťování pomocí jeřábu je Tatra vybavena čtyřmi hydraulickými opěrami. Při používání zadních vyprošťovacích navijáků se pak Tatra může opřít o speciální výsuvné rydlo.

Pořizovací cena jednoho vozu se pohybuje okolo 18,7 milionu korun, celkem má Hasičský záchranný sbor objednané tři kusy. Společně s vyprošťovacím tankem VT-72 by pak tyto vozy měly zajistit schopnost plnění speciálních úkolů i v nejnáročnějších podmínkách, jak dodává web Požáry.cz.