Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hasiči mají nový vyprošťovací jeřáb, Tatra AV30.1 zvládne terén i krabí chůzi

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Základem vyprošťovacího autojeřábu AV30.1 se stala Tatra Force, speciální nástavbu pak dodala společnost ČKD Mobilní Jeřáby a.s.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru má ve své výbavě nové vozidlo pro vyprošťovací práce v náročném terénu. Základem nového vyprošťovacího autojeřábu AV30.1 je podvozek Tatry Force [T 815.7] v provedení 8x8. Automobil je původně určený pro speciální sektor, který se ale díky své kompaktnosti skvěle hodí i pro stavbu hasičských či záchranářských vozidel.

Podvozek vozidel Tatra Force je vybaven pneumatickým pérováním s pryžovými vlnovci pod rámem na všech nápravách. V případě vyprošťovacího autojeřábu by měla být světlá výška pod nápravami v nezatíženém stavu 390 mm, díky možnosti regulovat tlak v pneumatických pružinách je však možné z kabiny řidiče upravit světlou výšku v rozmezí +90 až -120 mm, jak uvádí web Požáry.cz, který na stroj upozornil.

Všechny čtyři nápravy jsou hnané, všechny jsou vybaveny nápravovou i mezinápravovou uzávěrkou a všechny jsou navíc i řiditelné. Zadní nápravy se přitom mohou natáčet až do rychlosti 30 km/h a kromě zlepšování menévrovatelnosti vozu umožňují i tzv. „krabí chůzi“, kdy se všechna kola natočí stejným směrem a Tatra se hrne dopředu doslova bokem. V těžkém terénu navíc přijde vhod i dvouokruhový systém centrálního dohušťování pneumatik – pro přední a zadní nápravy zvlášť.

O pohon vozu se stará vzduchem chlazený tatrovácký osmiválec o výkonu 325 kW (442 k) s nejvyšším točivým momentem 2100 N.m v kombinaci s tatrováckou desetistupňovou manuální převodovkou. Technické údaje jako je zrychlení a maximální rychlost nečekejte, ačkoliv určitou nápovědou může být plaketka s nejvyšší rychlostí 100 km/h na zadní části vozu. Pro hasiče však bude důležitější vysoký točivý moment a schopnost utáhnout přívěs o hmotnosti až 24 tun.

A když už se bavíme o terénu - podle informací Požáry.cz dokáže nový autojeřáb brodit klidnou vodou do hloubky až 1200 mm, přední nájezdový úhel je 45 stupňů a zadní 25 stupňů. Tenhle drobek s pohotovostní hmotností 34 tun, délkou přes 11 metrů, šířkou 2,5 metru a výškou 3,5 metru se tak dokáže dostat i do špatně přístupných míst.

Pro posádku je připravena čtyřdveřová kabina, která má vzadu dvojici nouzových sedadel a nouzové sklopné lehátko. K řidiči je natočen tablet, který kromě navigace nabízí i pohled ze zadní couvací kamery. Jinak je ale jednoduchá kabina Tatry Force vybavena ryze účelově.

Za kabinou jsou po obou stranách menší úložné prostory, určené pro vázací a vyprošťovací techniku. Na fotografiích tak můžeme vidět motorové pily, kurty, vysokopevnostní třmeny (šekly), kanystry s palivem, atd.

V zadní části je pak kabina strojníka jeřábu, který je vybaven třídílným teleskopickým výložníkem s délkou od 6,5 po 14,5 metru. Maximální nosnost jeřábu je přitom až 30 tun. Přetížení by měl zabránit speciální indikátor. Kromě toho je vůz vybaven navijákem s nosností 5 tun vpředu, a dvojicí vyprošťovacích navijáků s otočnou hlavou a nosností až 20 tun vzadu. Všechny navijáky i jeřáb je pak možné obsluhovat pomocí speciálního zařízení i dálkově.

Pro zvýšení stability při vyprošťování pomocí jeřábu je Tatra vybavena čtyřmi hydraulickými opěrami. Při používání zadních vyprošťovacích navijáků se pak Tatra může opřít o speciální výsuvné rydlo.

Pořizovací cena jednoho vozu se pohybuje okolo 18,7 milionu korun, celkem má Hasičský záchranný sbor objednané tři kusy. Společně s vyprošťovacím tankem VT-72 by pak tyto vozy měly zajistit schopnost plnění speciálních úkolů i v nejnáročnějších podmínkách, jak dodává web Požáry.cz.

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Doporučujeme

9. 12. 2020 22:20
Re: Ale...
Legenda možná jsou. Ale podívejte se na jejich konstrukci, která je přes 30 let stále stejná. Například obdélníkový profil ramene - to už nikdo ze světových výrobců nedělá ani v nejnižší kategorii mobilních jeřábů (pod 20 t).
Stačí porovnat parametry AD30 od ČKD a AC30 od Demagu. A to ani nemluvě o ovládání - to je úplně jiná dimenze.
Jediné čím autojeřáby ČKD bodují je nízká cena, ale to je vše. Technicky jsou hodně zastaralé a kvalita je podprůměr.
A ti hasiči co tuto techniku využívají na ní nadávají (a je jedno jestli to je AV30, AV20 nebo AV14).

Daleko lepší službu odvede třeba toto:
https://www.pozary.cz/…zku-tatra-force/
nebo:
https://www.pozary.cz/…du-zabrany-skod/
Při podobné ceně...
Avatar - Barrichello
9. 12. 2020 21:55
Re: Ale...
ČKD Autojeřáby Slaný je legenda v Jeřábech s letitými zkušenostmi a ty jeřáby dávají na podvozky různých výrobců. Pokud je to za zenitem, proč si to hasiči objednali?
9. 12. 2020 16:45
Ale...
Auto pěkné, ale místo této nástavby by byla rozhodně lepší silná hydraulická ruka - ta by zastala více práce. Případně pokud nutně muselo být teleskopické rameno ,tak zvolit jiného dodavatele. Ta nástavba AV30 od ČKD je totiž za zenitem a práce s ní je hrůza. A ta nosnost 30 tun je jen s vyložením 1 metr a ještě pouze při ideálním ustavení :no: