Hasiči dostali speciální Hilux 6x6 pro boj s požáry elektromobilů
Základem nového hasičského speciálu, určeného pro zásahy u požárů elektromobilů, v garážích a v těžce přístupném terénu, se stala česká přestavba Toyoty Hilux s pohonem 6x6.
Po čtyřnápravovém speciálu pro závodní hasiče Škoda Auto se společnost KOBIT – THZ pochlubila dalším nevšedním speciálem. Tentokrát se jedná o speciální hasičský vůz RZA na platformě Toyoty Hilux 6x6, který je určený pro hašení elektromobilů, zásahy ve špatně přístupném terénu a zásahy v prostorách s omezenou výškou do 185 cm, kam se běžná zásahová vozidla nedostanou.
Za zmínku přitom stojí, že i samotný třínápravový podvozek dodává česká společnost Dajbych. Ta se inspirovala vyšší poptávkou po podobných strojích v zahraničí, kde pro mnohé uživatele řeší nedostatečný prostor a užitečné zatížení pick-upů s klasickým pohonem 4x4. Své využití přitom pick-upy s pohonem 6x6 často nalézají právě ve službách záchranných či bezpečnostních složek.
Každá přestavba Hiluxu 6x6 je realizována podle individuálních potřeb zákazníka, což platí i pro volbu kabiny (Single/Double Cab). Každý vůz má však evropskou homologaci s Euro 6. Mezi přednosti Hiluxu 6x6 pak patří zvýšená nosnost až na 3 tuny, prodloužení podvozku o 1230 mm i zvýšená trakce díky šesti hnaným kolům.
Samotný rám vozu má speciální konstrukci ze čtyř trubkových profilů s vysokou tuhostí. Převodovka je nově vyvinutá se dvěma kardany k zadním nápravám se samosvorným diferenciálem a uzávěrkou. Obě zadní nápravy mají uzavíratelný nápravový diferenciál a uzavíratelný může být i diferenciál přední. Hilux tak umožňuje pohon v režimu 6x4, 6x6 a 6x6 s redukcí.
Kvůli zvýšení nosnosti došlo k úpravám ramen i prvků předních kol, zadní tuhé nápravy byly použity z Toyoty Hilux. Podvozek je vybavený vzduchově nastavitelným systémem se snímáním zatížení zadních náprav. Ty jsou navíc obě vybaveny stabilizátorem a nechybí ani kotoučové brzdy. Pod kapotou Hiluxu 6x6 může být uložen jak standardní turbodieselový motor 2,4 D s nejvyšším výkonem 110 kW a točivým momentem 400 N.m, tak čtyřllitrový atmosférický benzínový šestiválec o výkonu 167 kW.
Vpředu je Hilux 6x6 vybaven pevnostním nárazníkem s výraznou ochranou podvozku, do něhož je integrován naviják. V masce je pak kromě majáků umístěn i senzor infračervené kamery.
Kabina je čtyřdveřová a na její střeše si můžeme všimnout masivního nosiče s integrovanými výstražnými světly. Za kabinou je pak speciální nástavba pro hasiče, která obsahuje vybavení pro širokou škálu zásahů. Pro zásahy u hořících elektromobilů však bude důležitý především vysokotlaký hasící systém CCS Cobra, který by měl umožnit rychlé a efektivní hašení trakčních akumulátorů.
Vzhledem k vysoké účinnosti tohoto systému však může být vůz využit i pro jiné zásahy. Kromě toho je navíc vybaven širokou škálou akumulátorového vyprošťovacího nářadí, přetlakovými hadicemi, detekční technikou a předepsanou výbavou pro RZA (Rychlý Zásahový Automobil).