FCA prozradilo svoji budoucnosti. Přijde elektrický sporťák Maserati a vrátí se Alfa GTV i 8C!
Vedení automobilky Fiat Chrysler Automobiles dnes na testovací dráze Balocco představilo napjatě očekávanou strategii pro následující roky. A jak se dalo čekat, na poslední akci ve vedení koncernu se Sergio Marchionne opravdu předváděl. Plány pro následujících pět let jsou hodně ambiciózní, a tak jsme zvědavi, co z nich nakonec skutečně bude.
Začněme hezky popořadě, podle abecedy, Alfou Romeo. V její souvislosti se už dopředu spekulovalo o tom, že dojde k představení Giulie kupé, nakonec je tomu ale trochu jinak. Alfa Romeo chystá hned sedm novinek, díky nimž chce do roku 2022 prodávat 400.000 aut ročně, přičemž ty nejzajímavější pochází z řad speciálních modelů, značka totiž plánuje návrat dvou legendárních modelů, do roku 2022 se má vrátit GTV i 8C!
V prvním případě má jít o čtyřmístné auto s ideálním rozložením váhy mezi obě nápravy v poměru 50:50, jehož motor díky funkci e-boost poskytne výkon přes 600 koní (441 kW). Poháněná budou všechna kola, s funkcí vektorování točivého momentu. V případě Alfy 8C pak půjde o superauto s karbonovým monokokem, elektrifikovanou přední nápravou a uprostřed uloženým motorem s dvěma turby. Kombinovaný výkon má přesáhnout 700 koní (515 kW), což 8C umožní zrychlit z 0-100 km/h za méně než tři sekundy. Dvojicí aut chce Alfa nahradit dnešní 4C, která se v roce 2022 už prodávat nemá.
Z běžných modelů pak automobilka pracuje na prodloužených verzích Stelvia a Giulie, které podle všeho budou určeny pro čínský trh. Nadále se počítá i s kompaktní Giuliettou, naopak malé MiTo podle očekávání skončí. Novinkou v nabídce Alfy se pak mají stát kompaktní crossover a velké SUV (segmentu E). Co se týče nabízených variant, tak se dočkáme šesti plug-in hybridů. Každý model Alfy tak poskytne elektrifikovanou variantu.
Na nový sporťák vsadí také Maserati. Po letech čekání se konečně dočkáme zhmotnění konceptu Alfieri, půjde však o elektromobil. Dorazí jako kupé i kabrio, jejichž základem bude hliníková konstrukce. Trojice elektromotorů zajistí zrychlení z 0-100 km/h za zhruba dvě sekundy a maximální rychlost přesahující 300 km/h. Poháněná budou všechna kola.
Novinkou Maserati bude i SUV segmentu D, tedy o velikosti podobné Alfě Romeo Stelvio. Pochlubit se má nízkou hmotností, navíc rozloženou v poměru 50:50 mezi nápravy, která zajistí skvělé jízdní vlastnosti. K dispozici bude i jako plug-in hybrid. Do roku 2022 chce trojzubec navíc obměnit i své stávající modely, dočkáme se tak nového Ghibli, Quattroporte i Levante. GranTurismo/GranCabrio skončí, nepřímo je nahradí Alfieri.
Velké věci se pak očekávají od Jeepu, který se má stát klíčovou značkou koncernu. Nárůst prodejů má zajistit rozšířená modelová paleta. Do roku 2022 chce specialista na SUV představit každý rok aspoň dvě novinky, počítá přitom s deseti plug-in hybridy a čtyřmi elektromobily. Do roku 2021 tak má být elektrifikovaná verze dostupná od každého modelu značky.
Z hlediska novinek se máme dočkat nového baby Jeepu, modelu menšího než Renegade, který bude do čtyř let nahrazen. Postupně přijdou i nové generace Cherokeeho a Grand Cherokeeho, zatímco Compass bude modernizován. Vedle toho se dočkáme i avizovaného Wrangleru pick-up a velkého luxusního SUV Wagoneer/Grand Wagoneer. A Jeep chce i dvě novinky s třemi řadami sedadel, jedno o velikosti Cherokeeho, jeden o velikosti Grand Cherokeeho. V Evropě se pak Jeep plánuje zbavit vznětových agregátů, místo nichž přijdou plug-in hybridy i mild-hybridy.
Vedení Fiat Chrysler Automobiles se ale v minulosti proslavilo velkolepými prohlášeními, z nichž nakonec mnohdy velká část nebyla, a tak zatím strategické plány berme s rezervou. Mnohé napovídá i úvod jednotlivých prezentací, v nichž firma zdůrazňuje, že výhledová prohlášení týkající se počtu prodaných aut nebo financí nejsou zárukou skutečných budoucích výkonů.