Fenomén SUV 4x2: Kdo jich na českém trhu prodává nejvíce?
Od ledna do listopadu 2010 se prodalo v České republice 3.651 vozů se znakem náprav 4x2, které patří mezi SUV. Z nich pouze čtyři náleží do jiné kategorie, než do malých a středních aut určených i mimo zpevněné cesty. Podíl na celkových počtech jen o něco málo přesáhl 20 %. Dvoukolky v segmentu menších sportovně užitkových vozů ale představují celou čtvrtinu.
Žebříčku modelů kraluje Yeti. Sněžných mužů s pohonem jedné nápravy bylo za jedenáct měsíců letošního roku zaregistrováno 1.723. Následuje japonský kočovník z britského Sunderlandu Nissan Qashqai se 718 exempláři. Třetí je Volkswagen Tiguan (374), jihokorejský Hyundai ix35 obsadil čtvrté místo s 243 kusy a Kia Sportage páté, má na kontě 196 exemplářů.
Šestý je Ford Kuga, který se dostal stejně jako Dacia Duster přes stovku (Kuga 174. Duster 102). Posledním konkurentem, který výrazněji zasáhl do statistik, je sedmé Mitsubishi ASX, které si připsalo 57 vozů. Ostatní pouze paběrkují.
SUV s pohonem 4x2, registrace na českém trhu v roce 2010 | ||||
- | Kategorie | OA+LUV 4x2 | OA+LUV | Podíl 4x2 na prodeji modelu |
- | Období | 1-11/2010 | 1-11/2010 | 1-11/2010 |
1. | Škoda YETI | 1723 | 3893 | 44,3% |
2. | Nissan QASHQAI | 718 | 933 | 77,0% |
3. | Volkswagen TIGUAN | 374 | 1449 | 25,8% |
4. | Hyundai ix35 | 243 | 1083 | 22,4% |
5. | Kia SPORTAGE | 196 | 553 | 35,4% |
6. | Ford KUGA | 174 | 518 | 33,6% |
7. | Dacia DUSTER | 102 | 337 | 30,3% |
8. | Mitsubishi ASX | 57 | 186 | 30,6% |
9. | Volvo XC60 | 24 | 386 | 6,2% |
10. | Chevrolet CAPTIVA | 12 | 165 | 7,3% |
11. | Mitsubishi OUTLANDER | 10 | 265 | 3,8% |
12. | Dodge JOURNEY | 9 | 9 | 100,0% |
13. | Kia SORENTO | 4 | 305 | 1,3% |
14. | Lexus RX | 3 | 89 | 3,4% |
15. | Nissan NAVARA | 1 | 51 | 2,0% |
15. | Opel ANTARA | 1 | 14 | 7,1% |
- | Ostatní modely | 0 | 7596 | - |
- | CELKEM | 3651 | 17832 | 20,5% |
- | 4x2 v malých SUV | 3647 | 14377 | 25,4% |
Yeti okupuje necelou polovinu (zhruba 47 %) z celého minisegmentu, Qashqai dosahuje necelých 20 % a Tiguan má 10 %. Ve značkách je situace obdobná, trio Škoda, Nissan a Volkswagen následují Hyundai (6,7 %), Kia (5,5 %), Ford (4,8 %) a Dacia (2,8 %). Zbytek má minimální podíly.
Pikantní je souboj Qashqaie s Tiguanem a ix35, v celkových registracích importovaných modelů dominuje VW před Hyundaiem a Nissanem, mezi vozy 4x2 je tomu ale jinak. U Nissanu převažují dvoukolky, protože bestseller japonského výrobce je spíše crossoverem, než typickým SUV.
Není tedy divu, že mají podíl 77 %. Tiguanů je čtvrtina, Hyundai ix35 si s jedinou poháněnou nápravou kupuje ještě méně lidí: jen 22 %. Naproti tomu zákazníku Yetiho, kterým nezáleží na lepší trakci v terénu a své miláčky využívají spíše na silnici, je takřka 45 %. U ostatních důležitých zástupců (Sportage, Kuga, Duster, ASX) se procentní údaj pohybuje mezi 30-35.