Ferat2: Návrat upíra v jedné stopě
Dnes se světu v Praze představil opravdu působivý motocykl Ferat2, jenž si zaslouží naši pozornost hned z několika důvodů. Zaprvé – je český (tak trochu…), zadruhé – má z karbonu de facto vše, co je jen trochu možné a zatřetí – na každé kilo váhy připadá jedna koňská síla!
Nevím jak vy, ale já jsem celkem patriot a těší mě, když v českých zemích, někdejší motoristické velmoci, vznikne něco působivého i dnes. A Ferat2 je nade vší pochybnost český nápad, realizovaný téměř výhradně českýma rukama a to na té nejvyšší úrovni. Aby byl ještě „češtější“, bylo by však potřeba mít v české kotlině větší technické a dodavatelské zázemí. Takhle je Ferat2 de facto „jen“ upravené Ducati. Ale sakra upravené… Ostatně když může být Alpina samostatná automobilka, proč by Ferat2, připravovaný firmou FERAT Engineering - FSB Motor Works, nemohl být česká motorka...
Ferat2 má klíčové komponenty, tedy motor, převodovku a příhradový rám, od Ducati. Stejný výrobce dodává i zadní vidlici, ale jen dočasně, bude nahrazena vlastní konstrukcí. Jedná se o desmodromický vidlicový dvouválec Testastretta II o objemu 1,2 litru, vybavená novými mapami, sáním i výfukem, zachována byla možnost volby tří provozních režimů. Výsledkem je výkon 169 koní (124 kW) a točivý moment 144 N.m.
Chrommolybdenový rám z Ducati Diavel byl taktéž upraven a odlehčen a na něj byla připevněna karbonová kapotáž od českého designéra Romana Šimčíka, z uhlíkového kompozitu je ale také podsedlová část, blatníky, kryty pod motorem, palivová nádrž, kryt chladiče a připravují se též karbonová řidítka. Za pomoci titanového spojovacího materiálu je výsledkem suchá váha stroje 169 kg, což zajišťuje výkonovou hmotnost 1000 koní na tunu nebo 1 kůň na kilogram, chcete-li. Výchozí Ducati Diavel má mimochodem 210 kg a 162 koní… A může to jít ještě za tuto hranici, to v případě, že budete chtít na Ferat2 třeba titanový rám a výfuk.
Z karbonu jsou mimochodem i sedmnáctipalcová kola (120/70 vpředu, 240/45 vzadu), vyráběná na zakázku – mohou se pochlubit o 60 % menší rotující hmotností, než ta nejlepší hliníková. Brzdy jsou původem od Bremba, opět modifikované pro potřeby Feratu, ABS je vypínatelné. Na lehkou mašinu musela být speciálně naladěná přední vidlice Öhlins.
A teď přijde to nejlepší – Ferat2 stojí 75 tisíc euro bez daně, tedy necelého 2,1 milionu korun, přičemž lze tuto částku ještě výrazně navýšit v souladu s individuálními požadavky zákazníka, jemuž bude mašina doslova šita na míru. Není tedy divu, že se plánuje pouze 25kusová série s tím, že v Česku zůstanou odhadem pouhé tři kusy. Sami tvůrci odhadují, že většina motorek skončí v pracovnách a obývacích pokojích, zaparkovaná trvale ve speciální dokovací stanici… třeba hned vedle karbonové lenošky Ferat2, která se bude také nabízet. Jestli motorku budete chtít vidět na vlastní oči, pak navštivte letošní výstavu Motosalon, kde proběhne výstavní premiéra.
Nezbývá tedy, než držet palce a přát Feratu úspěch. Díky němu se třeba Česko vrátí na výsluní motocyklového světa, kam kdysi právem patřilo.