Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari 575 GTZ: Unikát od Zagata jde do dražby

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Ferrari se čas od času věnuje stavbě unikátních zakázkových supersportů na základě sériové techniky. Jeden takový bude měnit majitele. Šaty mu neoblékli v Maranellu, ale u Zagata.

Ferrari 575 GTZ bylo odhaleno v dubnu 2006. Jeho základem se stal modernizovaný model 575 M. Dostalo však hliníkovou karoserii připomínající model 250 GTZ z roku 1956, kterých vzniklo celkem pět. Není divu, v době premiéry mu bylo akorát padesát let, takže se jednalo o dárek ke kulatému výročí. Linky slavné karosárny, používala je koneckonců i při „oblékání“ vozů jiných značek, například Aston Martinů, jsou jasně patrné. Někomu mohou připadat komplikovanější, je to ale věc názoru. Přední světla darovalo nejspíše luxusní GT 612 Scaglietti, dále byla použita dvojitá bublinovitá střecha podobná originálu a na ní navazující členité zadní okno. Záď se výrazně zaoblila.

Vyřízení všech právních formalit, jako použití loga vzpínajícího se koníka i na přestavěném autě, už bylo hračkou. Zagato pro vůz totiž mělo lukrativního klienta. Objednal si jej japonský sběratel Yoshiyuki Hayashi, majitel několika jiných vozů Ferrari. Pochopitelně nechal do Itálie přivézt své vlastní faceliftované Maranello a jeho finální kus se představil na veleslavné přehlídce Villa D’Este Concours d’Elegance v italském Cernobbiu. Nakonec nezůstalo u jediného zakázkového exempláře, bylo jich postaveno celkem šest a jeden každý přišel šťastné majitele před osmi lety na zhruba 1,5 milionu eur.

Dvoudveřové dvoumístné kupé tedy poháněl vpředu umístěný vidlicový dvanáctiválec objemu 5,75 l (odtud číselné označení) s vrtáním 89 a zdvihem 77 mm. Při kompresním poměru 11,0:1 poskytoval agregát s rozvodem DOHC výkon 397 kW v maximálních 7250 otáčkách. Točivý moment 589 N.m/5250 min-1 přenášela šestistupňová polosamočinná převodovka s řazením pádly pod volantem výhradně na zadní kola. Podvozek disponoval nezměněným rozvorem 2500 mm, 1690 kg těžké auto se dokázalo rozjet až na 325 km/h a na stovku vystřelilo během 4,3 s.

Jeden z vyrobených Gran Turismo Zagato (GTZ) se bude dražit v březnu na Festivalu rychlosti. Jistěže ne v Goodwoodu, název si vypůjčili organizátoři akce v americkém Amelia Islandu (Florida). Jiný exemplář, jediný v černé barvě, se nabízel v aukci na konci roku 2011, takže je vidět, že pro movité zájemce i takto vzácné skvosty k mání jsou.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)