Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari 599 HY-KERS Vettura Laboratorio: Cavallino rampante jako hybrid

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Vývoj hybridních automobilů není cizí ani značkám, u nichž spotřeba paliva dosud hrála naprosto nedůležitou roli. V Ženevě to dokazuje například zelenočerné Ferrari 599 HY-KERS.

Název vozu říká nejen to, že hybrid vychází z modelu 599 GTB Fiorano, ale i to, že jeho technika čerpá z vývoje systému KERS pro F1. Přídomek Vettura Laboratorio pak značí výzkumné vozidlo, tedy funkční prototyp, který zatím není určen pro sériovou výrobu.

Ferrari si pochopitelně nemůže (a ani nechce) dovolit slevit z vysokých výkonů svých plnokrevníků. Ač se objevily informace, že hybridní verze Fiorana má pod přední kapotou ukryt menší osmiválec, oficiální zpráva hovoří o tom, že v útrobách je umístěn standardní vidlicový dvanáctiválec objemu 6,0 litru. Elektromotor má výkon přes 74 kW (100 k) a disponuje točivým momentem 137 Nm. Lithium-iontové baterie jsou umístěny mezi podlahou a aerodynamickým krytem podvozku, čímž bylo těžiště vozu ještě sníženo. Zavazadlový prostor a interiér tak zůstaly nedotčeny.

Více než stokoňová elektrická pohonná jednotka neslouží jen pro krátkodobé zvýšení výkonu, jako je tomu u systému KERS. Napomáhá jízdní dynamice a plynulému zrychlování při předjíždění, trakčním schopnostem i brzdění. Vůz je ale také schopen jízdy pouze na elektřinu, a to zejména v městském provozu. Chladicí a mazací systémy pohonného ústrojí byly optimalizovány tak, aby jejich účinnost byla maximální při všech provozních teplotách a zatíženích.

Třífázový vysokonapěťový elektromotor váží asi 40 kg a je spojen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou F1. Přenos síly je tak plynulý a bez ztrát. Samozřejmostí je dobíjení baterií pomocí kinetické energie vzniklé při brzdění, o to se stará speciální elektronický modul. Ten také napájí například posilovače řízení a brzd, klimatizaci a další palubní systémy. Odpadlo tedy použití tradičního akumulátoru, hybridní 599 nemá ani klasický startér. Jejich absence částečně kompenzuje zvýšení hmotnosti kvůli instalaci elektromotoru, generátoru a baterií. Hybridní Ferrari přibralo oproti svým sériovým sourozencům celkem asi 100 kg, ale mělo by být zhruba o 25 % úspornější.

Také slavné italské automobilky se vzpínajícím se koněm ve znaku se týkají normy průměrné spotřeby paliva a emisí, které vyhlásila Evropská unie. V důsledku toho se od roku 2007 podařilo snížit konzumaci benzinu u maranellských vozů o 30 procent, a to také díky uvedení nových modelů California a 458 Italia. Právě California by se měla sériové verze hybridního systému dočkat již příští rok. Letošní Ženeva je navíc svědkem premiéry tohoto vozu s funkcí automatického vypínání motoru Stop & Start.

Ferrari ovšem nesnižuje spotřebu jen u svých vozů, ale také přímo v továrně. Na střeše objektu pro strojní obrábění se v lednu 2009 objevily fotovoltaické články. Automobilka si je schopna vyrábět elektrickou energii, teplo i chladicí vzduch sama z jednoho zdroje, což ji činí v tomto ohledu nezávislou na svém okolí a běžných sítích.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
3. 3. 2010 13:23
V12.mp3
Tahle auta jsou především určena do města, jako řvoucí masírka před otáčející se veřejností. Uplně vidim, jak budou majitelé jezdit ulicemi na elektřinu... a vesele si pískat... >:D :-|
3. 3. 2010 13:22
lepší než konec...
je mít v portfoliu pár hybridů(myslím že to Ferrari vzalo za dobrý konec), než platit pokuty - navyšovat ceny - neprodávat - skončit. Nedělají to ze své vůle, nutí je k tomu předpisy bezohledné k výrobcům jako je Ferarri. A řekl bych že je tohle lepší řešení než o co se pokouší AM a jeho IQ mazanice...
3. 3. 2010 12:32
Zlepšit zvuk :-)
Už jsem to psal na AUTOFUN, ale napíšu to znovu.
Přál bych si, aby pánové z Itálie zlepšili zvuk stávajících 12ti-válců u Ferrari - aby zněly lépe.
Příklad by si mohli vzít u předchozí F43O, která zněla krásně
(? proč nová 458 Italia už tak hezky nezní) anebo raději ať čerpají inspiraci u F430 Scuderia od Novitec Rosso! :yes: :-)
3. 3. 2010 10:30
Ach jo.
I ty Ferrari?
( P.S. komisi EK rozehnat ohněm a mečem)