Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari 625/250 TRC: Stříbrný unikát na videu od Petrolicious

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 24. 5. 2014
Historie sportovních prototypů Ferrari je nesmírně zajímavá. Většina jich byla postupně přestavována, ty, které jezdily v USA, dostaly dokonce americké V8, aby se časem vrátily k originálům.

Ferrari 625/250 TRC z roku 1957 je jedním z nejvzácnějších a nejunikátnějších vozů značky.

Auto do USA přivezl kalifornský importér John von Neumann spolu s druhým kusem stejného typu, sám si je objednal. Oba dostaly pod kapotu původně dvouapůllitrové čtyřválce (!) konstruktéra Aurelia Lamprediho z Le Mans, respektive F1. Více jich koneckonců ani v Maranellu nevzniklo, jen tyto dva s výrobními čísly 0672 MDTR a 0680 MDTR. Vnější tvary se zrodily, jak jinak, u Pininfariny, ale samotné karoserie vyrobil Scaglietti!

Vpředu podélně umístěný řadový čtyřválec z lehké slitiny dával z přesného objemu 2498 cm3 168 kW při 6200 otáčkách, palivo mu dodávaly dva karburátory Weber 42 DCO/A. Agregát s dvouventilovou technikou měl rozvod DOHC a byl pochopitelně nepřeplňovaný. Sílu přenášela dozadu čtyřstupňová přímo řazená převodovka. Základem konstrukce byl klasický ocelový trubkový rám typu 518 C. Podvozek s dvojitými lichoběžníky, vinutými pružinami, hydraulickými tlumiči a předním stabilizátem měl rozvor 2500 mm. Přední kola byla od sebe vzdálena 1380, zadní 1500 mm. Bubnové brzdy nepředstavovaly ani koncem 50. let minulého věku mezi sportovními prototypy žádnou výjimku. Písmena TR znamenala Testa Rossa (rudá hlava válců), C odpovídalo tehdejší Příloze C mezinárodní automobilové federace FIA. Pro rok 1957 se změnily předpisy, které nařizovaly vyšší čelní sklo (i když to byl stále spíše větrný štítek) a funkční dveře na obou stranách vozu. Jinak bývá také vykládáno jako „competizione“, tedy „závodní“.

Stříbrné auto z videa od Petrolicious (první postavené s oním číslem šasi 0672 MTDR) vyhrávalo závody v Severní Americe, například na slavném okruhu Laguna Seca, v Riverside, mimochodem dějišti první Grand Prix USA formule 1, v Pomoně a odneslo si vavříny i z Grand Prix Mexika sportovních vozů. Triumfovalo dokonce v pro nás exotickém bahamském Nassau. Většinou jej řídil sám von Neumann. Krátce poté, co jej přivezl do Kalifornie, však už mělo v útrobách větší čtyřválec 3,43 l/209 kW z typu 860 Monza. Později, v roce 1958 dostalo dvanáctiválec 0750 TR 2,95 l z Testa Rossy 250. Řádili s ním i poměrně známí Richie Ginther a Ken Miles, celkem odjelo přes 50 závodů. Ovšem obě auta neminula později klasika, znásilnění americkým vidlicovým osmiválcem od Fordu, respektive Chevroletu. Používat ferrari k závodům dragsterů? Inu, Amerika... Stříbrného krasavce vlastnil jeden čas i nizozemský drogový dealer, než mu jeho sbírku zabavila vláda. Má krásná drátová kola a červený interiér, jeho současným majitelem je Američan Bruce Meyer.

Dnes bijí pod kapotami obou vzpínajících se koníků zmíněné V12 2953 cm3/239 kW s naprosto úžasným zvukem. Druhý z vozů, ten červený (0680 MTDR), proháněl von Neumann mimochodem už v Rakousku a Švýcarsku, kde vyhrál závody do vrchu, teprve pak putoval za oceán. Poslední majitel Michael Callahan svůj klenot nabídl v dražbě v roce 2012 v Monaku. Síň RM Auctions jej prodala za 5,04 milionu eur, což odpovídalo necelým 130 milionům korun. Dnes to je ještě o 9 milionů více.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku