Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ferrari Enzo a Škoda Fabia
Ferrari Enzo a Škoda Fabia
Ferrari Enzo
Ferrari Enzo
57 Fotogalerie

Ferrari Enzo má stejný prvek jako Škoda Fabia. Proč má jedno zrcátko menší?

Lukáš Volšický

Víte, že italský supersport má jednu zajímavou shodu s českou fabií? Je jí menší zrcátko na straně spolujezdce, ale důvod je trochu jiný.

Symetrie je u automobilového designu jedním z nejdůležitějších rysů. Není však velkým překvapením, že na silnicích jezdí i auta s trochu jinými proporcemi na každé straně a s některými z nich se pravidelně setkáváme i v českém každodenním provozu. A není to chybou automobilových návrhářů, protože to má jeden zásadní praktický důvod.

U nás je to hlavně populární Škoda Fabia první generace, letos oslavující 25. výročí. Automobilka ji tehdy uvedla s výrazně menším vnějším zpětným zrcátkem na straně spolujezdce, aby při parkování v městských ulicích zabírala méně místa. Sice to řeší jen málo častý problém, ale když už na něj dojde, na úzkém chodníku se okolo takového vozu prochází mnohem lépe, než kdyby měl obě zrcátka ve standardní velikosti.

A víte, že nesymetrická velikost zpětných zrcátek se objevuje také v exteriéru kdysi toho nejlepšího, co vyráběla maranellská továrna Ferrari? V roce 2002 vzdala hold svému zakladateli, když představila exkluzivní supersport Ferrari Enzo s technologiemi z F1 i zbrusu novým atmosférickým vidlicovým dvanáctiválcem.

Video placeholder
Čtveřice výjimečných Ferrari na okruhu • Ferrari

Zajímavostí tohoto supersportu je i skutečnost, že nemá zpětná zrcátka na tradičním místě u sloupku A, nýbrž na koncích předních blatníků. Zřejmě jste si ale nikdy nevšimli, že každé ze zrcátek je jinak velké, protože si rozdílných proporcí všimnete až při bližším pohledu. A není to kvůli vstřícnosti vůči chodcům při parkování ve městech, protože to má úplně jiné vysvětlení.

Levé zrcátko na straně řidiče je širší než to na straně spolujezdce, protože Ferrari Enzo má specifickou kabinu, jejíž pravý sloupek A komplikuje výhled doprava. Pokud by se Ferrari rozhodlo pravou stranu vybavit stejně velkým zrcátkem, jako je to levé, řidič by přes sloupek stejně neviděl až třetinu jeho plochy. Automobilka se tedy rozhodla ušetřit na výrobních nákladech.

U supersportu, který se v roce 2002 prodával za 670.000 amerických dolarů, po přepočtu na dnešní měnu je to přibližně 27,3 milionu korun, to sice zní až absurdně, ale všichni holt musíme nějak šetřit.