Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat 500 1,4 16V - oh Chéri Chéri

Libor Zezulka
Někdy vstoupí nové auto na trh a nikdo si toho pomalu nevšimne. Někdy naopak nový model ztropí pořádný poprask. Fiatu 500 si nejde nevšimnout. Přinášíme další test nové „pětistovky“.

Je prvního února 2008. Zatímco vznikají první řádky tohoto testu, Fiat 500 oficiálně vstupuje na český trh. V následujících týdnech budou zákazníci ve svých oblíbených autosalonech v slzách vítat reinkarnovanou legendu, na kterou ve svých hlavách chovají desítky vzpomínek. Sám mám takových hromadu. Například můj děda pětistovku miloval, nedal na ni dopustit, a kdyby dnes žil, věřím, že jej bude muset z autosalonu Fiatu vyvést policie.

Klidně by se k nástupci připoutal řetězem a nepovolil by, dokud by nedostal alespoň příslib zkušební jízdy. Moc dobře si vzpomínám, jak těžce nesl prodej svého patnáctiletého miláčka a přechod na větší a komfortnější Škodu 105. Nikdy si na ni nezvykl a snil o tom, že se na stará kolena k pěti nebo šestistovce vrátí. Nestihl to. Proč tady plácám něco o svém dědečkovi? Je důležité si uvědomit, co všechno se ke jménu Fiat 500 či 600 váže a brát to v úvahu při hodnocení.

Ano, na trhu zuří konkurenční boj, ano nejdůležitějším hodnotícím kritériem zůstává kvalita, poprodejní servis a dojem z jízdy, ale u historické památky nikomu nevadí, že nemá dvoukomorová plastová okna a střechu z nejlepších pálených tašek. Chci jen říct, že pětistovka si asi zaslouží malinko specifický pohled na věc. Zasloužené kritice však neujde, to se nebojte.

Když se staré spojí s novým

Nebudu plýtvat místem a popisovat, jak a kde se sbíhají nebo protínají linie karoserie a jaký tvar mají světlomety. Za prvé to zjistíte z obrázků a za druhé jsou tvary tohoto auta notoricky známé. Design novodobého Fiatu 500 skutečně mistrně navazuje na svého pradědečka. Kouzelníci z italské designérské školy ohlodali na samotnou kost, podstatu myšlenku z poloviny minulého století a na tuto následně nanesli moderní principy.

fiat testy minivozy fiat testy minivozy
 

Spojení starého a nového ne vždy přináší výsledek, který lidem učaruje, na který si chtějí pamatovat do konce života. Fiat 500 naštěstí spadá přesně do kategorie produktů, kterým spojením minulosti a přítomnosti propůjčilo nezaměnitelné kouzlo. Jak už padlo v prvním testu tohoto italského mini auta na Auto.cz, pětistovka má neuvěřitelnou schopnost rozveselit své okolí a proměnit i člověka s výrazem masového vraha v sluníčko.

Ženy jsou ze sebe při pohledu na Fiat 500 schopny vydat pouze dlouhé áááách (na informaci o ceně reagují o poznání méně radostným uf), pánové se snaží zakrýt nadšení, ale nakonec i oni dají najevo své sympatie. No zkrátka Italové znovu dokázali, v čem jsou mistři. Jediný pohled na rozvernou pětistovku oděnou v krémově bílé, roztřesou se vám kolena a začnou svrbět prsty…k podpisu objednávky.

Lepší a lepší

Italové umí design, ale není tomu dávno, co bojovali se spolehlivostí nebo kvalitou zpracování. Slibuji, že to v tomhle testu opakuji naposled, ale výběr materiálů i kvalita zpracování šla rapidně nahoru. Pětistovka sice není typickým zástupcem levného miniauta, je to trochu lifestylová záležitost, čemuž pochopitelně odpovídá vybavení, přesto poměrně dobře ukazuje, jak velký kus cesty Fiat urazil. Počínaje plasty palubní desky, přes výplně dveří, ozdobné dekory, chrom a konče ovládacími prvky, vše vypadá kvalitně a poctivě.

Plasty postrádají kdysi poměrně obvyklé otřepení, i tlačítka jsou precizně opracovaná, vytvarovaná a potištěná. Za příplatkové kožené čalounění by se nemusely stydět ani modely o tři třídy výše, totéž platí o řadicí páce a vnitřních klikách dveří. Fiat samozřejmě dostál své pověsti a vyšperkoval interiér některými vzhledově originálními prvky. Atraktivně vypadají například originální tlačítka výstražných světel, mlhových světlometů a tlačítko Sport.

Originalita rozhodně neschází přístrojové desce se sdruženým „vrstveným“ otáčkoměrem, rychloměrem a displejem palubního počítače. Řešení all-in-one vypadá efektně, ale zorientovat se ve spoustě údajů chvíli trvá. Ve Fiatu 500 se vydařil volant s příjemně tlustým věncem a snadno dostupnými tlačítky audiosystému a telefonu, bohužel pohybovat s volantem můžete pouze nahoru a dolů. Přední sedačky s příplatkovým koženým potahem skýtají docela vysoký komfort sezení i dobrou oporu těla.

fiat testy minivozy fiat testy minivozy
 

K minusům počítám možnost výškového nastavení pouze sedáku, řešení umožňující výškové nastavení celého sedadla by navíc vyřešilo problém se stísněným prostorem nad hlavou. Ve Fiatu 500 sedíte skutečně hodně vysoko a máte-li okolo 185 cm, hlavou se budete téměř dotýkat stropu. Situaci navíc v testovaném modelu zhoršovalo prostorově nenasytné střešní okno. O sezení vzadu asi nikdo dobrovolně bojovat nebude, a pokud snad ano, tak jedině proto, že má rád dobrodružství.

Dozadu se dva dospělí jedinci sice vměstnají, ale na nekvalitních vozovkách se budou muset hodně snažit, aby nedorazili domů s hlavou plnou boulí. U kolen sice také není místa nazbyt, ale pokud se řidič trochu uskromní, dá se vzadu strávit i zábavných 30 – 50 km. Delší trasy radím absolvovat raději ve dvou nebo ve složení dva dospělí, dvě děti.

Dva válce a 75 koní navíc

Kdysi broukal pod kapotou Fiatu 500 půllitrový dvouválec s výkonem, kterého dnes běžně dosahuje zahradní technika. Současný zájemce o italského prcka si může vybírat mezi třemi motory s výkony v rozmezí 51 a 74 kW. Na první rande v listopadu se pětistovka vyzbrojila vznětovou třináctistovkou, nyní dorazila s nejsilnějším motorem v nabídce, zážehovou čtrnáctistovkou s maximálním výkonem 74 kW při 6000 ot./min. a točivým momentem 131 Nm při 4250 ot./min.

Se zmíněnou benzinovou jednotkou Fiat 500 váží pouze 1000 kg, což není na 100 koní vůbec špatná hodnota. Teorie svádí k myšlenkám o malém rychlém autě, ale realita vypadá trochu jinak. Tedy ne, že by Fiat 500 byl s čtyřválcem 1,4 16V nějaký lenoch, nebo že by snad dokonce zdržoval městský provoz, do kterého je určen. Pětistovka má se stokoňovým benzinovým motorem říz, je svižná, hbitá, ale rozhodně bych neřekl, že je rychlá.

Pokud motor vytočíte, auto vystřelí vpřed, pokud podřadíte, budete mít dostatek výkonu na zdolání prudkého kopce (ve dvou), přejíždění mezi pruhy nebo zařazení se mezi auta někde v koloně. Pro tyto manévry se nejen auto, ale i motor narodily. Jakmile se však dostanete mimo město a bude si chtít zahrát na závodníka, dostaví se možná lehké zklamání. Výkon 74 kW není malý, na 100 koňové šestnáctistovky se pohlíželo s úctou i v autech nižší střední třídy, ale pětistovka na těch 100 koní zpočátku nějak nevypadá.

fiat testy minivozy fiat testy minivozy
 

Abyste z motoru vymáčkli maximum, nesmíte se bát opřít do plynového pedálu. Benzinové jednotky od Fiatu vždy milovaly otáčky a tahle „čtrnáctka“ není výjimkou. Pokud motor vytočíte, fiátek ožije a promění zdolávání klikatých okresek v zážitek, i proto, že auto výborně sedí na cestě a nemá tendenci se v každé zatáčce otočit o 360 stupňů. Co se týče zvuku motoru, je na můj vkus až příliš syrový. Spíše než o problém samotného motoru jde o horší utlumení, ale s tím se musí v malém autě tak trochu počítat.

Když máte motor jen pár centimetrů od hlavy a na tlumicí hmoty nezbývá místo ani peníze, musíte jednoduše počítat s tím, že motor půjde uvnitř hodně slyšet. A tak tedy ve vysokých otáčkách, přestože samotná jednotka nemá vůbec špatný zvuk, nebudete z vřeštícího motoru nijak zvlášť nadšení. A nadšení vás neovládne ani po výpočtu kombinované spotřeby. Hodnota 6,3 litru udávaná Fiatem? Spíše ne. Reálná spotřeba se bude více blížit 7 litrům a ve městě může vyskočit i na 8,5 litru.

Neposedná beruška

Měl jsem z toho strach, ale veškeré obavy rozptýlila jízda mezi kužely. Dnes už vím, že podvozek Fiatu 500 odbourává náklony dané vysokou stavbou karoserie a drží auto na cestě se zarputilostí nejlepších podvozků B segmentu. Fiat 500 výborně zvládaná utahované zatáčky a nebojí se ani losího testu. Mírné náklony zůstaly, přesto můžete bez obav v 80 km/h trhnout volantem doleva, poté doprava a zase doleva a tak dále. Fiat to ustojí.

I tady bohužel platí, něco za něco. Za stabilitu v zatáčkách zaplatíte sníženým komfortem jízdy. Podvozek se tvrdostí může srovnávat s čistokrevnými sporťáky, což na zalátané české vozovky a kostkovou dlažbu není zrovna ideální vlastnost. Pokud vás náhodou svede objížďka na silnici třetí třídy posetou dírami první kategorie, zatněte zuby, stáhněte půlky, překřižujte se a doufejte, že to přežijete vy i auto.

fiat testy minivozy fiat testy minivozy
 

Přejetí středně velkého výtluku totiž vyústí v ránu připomínající zvuky budovy vydané na milost demoliční četě, na kostkové dlažbě zase malý fiátek poskakuje jako smyslu zbavených. V Itálii nebo Švýcarsku si tuhého podvozku asi ani nevšimnou, v Česku kvůli němu zažijete horké chvilky. No co se dá dělat. Zatímco u tuhého podvozku se dá spekulovat o tom, zde jde či nejde o špatnou vlastnost, u řízení není o čem pochybovat.

Kdyby se konala soutěž o nejodtažitější a nejméně komunikativní řízení, vyhraje buď Fiat, nebo Citroen. Ve Fiatu 500 chvílemi ani nevíte, zda zatáčíte nebo se něco pokazilo a volant se točí naprázdno. Ve vyšších rychlostech řízení ztuhne, ale zpětná vazba od kol se nijak zvlášť nezlepší. Nejlepší situace nastává se zmáčknutím tlačítka Sport, který rovněž přiostří reakce plynového pedálu a motoru, stále ovšem platí, že řízení Fiatu 500 stojí za starou belu. A tento názor potvrdily i ženy.

Abych nebyl na malého školáka příliš přísný, musím mu udělit zvláštní pochvalu za příjemně naladěné brzdy s rychlým nástupem brzdného účinku a minimálním sklonem k vadnutí, přesné řazení a pochopitelně fantastickou obratnost v městském provozu. Hledání parkovacího místa nejenže není problematické, ale dokonce i docela zábavné.

Ber nebo neber?

Klidně ber. Pokud se vám líbí design, přežijete tuhý podvozek a neočekáváte, že si s vámi bude auto skrze volant neustále povídat, bude vám Fiat 500 dobrým společníkem. Něco to stojí, ale to každý módní doplněk.

První cena vozu 279.900,-Kč (Fiat 500 1,2, 51 kW, Pop)
První cena vozu s testovanou motorizací 329.900,-Kč (Fiat 500 1,4 16V, Pop)
Základní cena testovaného vozu 379.900,-Kč (Fiat 500 1,4 16V, Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 501.400,-Kč (Fiat 500 1,4 16V, Sport)

Plusy

  • stylový design karoserie
  • originální a kvalitně zpracovaný interiér
  • přesné řazení
  • ostré brzy s rychlým nástupem

Minusy

  • volant stavitelný pouze výškově
  • nepřehledný přístrojový panel
  • slabé utlumení motoru
  • vyšší spotřeba
  • tuhý podvozek
Libor Zezulka
Fiat 500 1,4 16V
Cena základní sestavy 379 900 Kč
Výbava základní sestavy Nárazníky v barvě karoserie, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, sportovní volant potažený kůží s tlačítky ovládání audiosystému, sportovní paket, zatmavená zadní okna, 16palcová kola z lehkých slitin s dvojitými paprsky, výškově nastavitelný volant, posilovač řízení Dualdrive, dálkové ovládání centrálního zamykání, manuální klimatizace s protipylovým filtrem, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, ABS + EBD, airbag řidiče a spolujezdce, kolenní airbag řidiče, boční airbagy, hlavové airbagy, Blue & Me – handsfree s bluetooth + ovládání na volantu + USB připojení. Kč
Cena testované sestavy 501 400 Kč
Výbava testované sestavy Automatická klimatizace (+ 10.000,-) prosklená střecha s elektrickým otevíráním (+ 20.000,-), stabilizační systém ESP + ASR + MSR + HBA + Hill holder (+ 20.000,-), interiér v kůži Frau (+ 35.000,-), kola z lehkých slitin s 5dvojitými paprsky (+ 6.000,-), chromované kryty vnějších zpětných zrcátek (+ 2500,-), perleťový lak bílá Funk (+ 28.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 131 / 4250 - 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 5.2 / 6.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 170 / 0
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1005 / 385
Rozměr pneu: 195/45 R16
Fiat 500 1,4 16V
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3546
b) šířka (mm): 1627
c) výška (mm): 1488
d) rozvor (mm): 2300
e) rozchod vpředu (mm): 1413
f) rozchod vzadu (mm): 1407
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 850
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano