Fiat 500X po faceliftu má nová světla a benzinové turbomotory
Fiat 500X debutoval v Paříži 2014, 4,25 m dlouhý pětidveřový malý crossover se vyrábí v továrně SATA v Melfi vedle svého koncernového sourozence, kterým je Jeep Renegade. Ten prošel modernizací nedávno, na oblejšího brášku došlo až nyní. Oba sdílejí postupně modifikovanou platformu FGA Small, která byla původně určena pro Punto třetí generace. S mini pětistovkou má zvýšený hatchback společný jen název a tvary přídě, stejně jako MPV 500L.
Tady se toho aktuálně také zvenčí změnilo nejvíce. Hlavním rozpoznatelným prvkem jsou nová diodová světla, denní náleží do základní výbavy, full-LED najdeme v příplatcích. Také koncové reflektory využívají tutéž moderní techniku, nápomocno v tomto směru bylo Magnetti Marelli. Xenony odvál čas, plné ledky prý svítí o 20 % lépe. Všechny verze mají nové nárazníky, zvýšené Cross a City Cross i ochranu proti poškození. Nová varianta Urban je vhodná do města, jak už její název napovídá. Úpravy spíše kosmetické, pravda.
Ale pod kabátkem je jich více. Zážehové čtrnáctistovky FIRE MultiAir vystřídaly nové menší přeplňované hliníkové motory řady Firefly, podobně jako u malého jeepu. Základ představuje litrový tříválec (88 kW/120 k/190 N.m), který váží jen 93 kg. Doplňuje jej čtyřválcová třináctistovka (110 kW/150 k/270 N.m). Stálicí zůstává atmosférický 1.6 E-Torq s 81 kW (110 k). Jednotky s turbem už mají filtry pevných částic.
I turbodiesely Multijet II se musely přizpůsobit novým evropským emisním normám použitím systému SCR. Čtyřválec 1,3 l dává 70 kW (95 k) a 200 N.m, v nabídce zůstávají také šestnáctistovka (88 kW/120 k/320 N.m) a dvoulitr (110 kW/150 k/350 N.m). Ten je jako jediný k mání s pohonem všech kol a devítistupňovým automatem. Jinak jde o předokolky s šestistupňovými manuálními převodovkami. Benzinový motor 1,3 l se kombinuje výhradně s šestistupňovou dvouspojkou, u turbodieselu 1,6 l jsou na výběr obě varianty, tedy DCT i přímo řazené ústrojí.
Kokpit má kromě nového volantu přehlednější grafiku přístrojů, konkrétně trojice velkých kruhových, přičemž ten prostřední s úhlopříčkou 3,5 palce je digitální (TFT) a nastavitelný, krajní zůstávají u analogového zobrazení. Informační systém Uconnect se sedmipalcovou dotykovou obrazovku disponuje všemi obvyklými funkcemi a výbavou (Bluetooth, navigací TomTom, hlasovými příkazy, porty AUX a USB, podporou Apple CarPlay a Android Auto...), lze jej ovládat i na volantu.
Standardním asistentem zůstává udržování jízdy v pruzích, základní výbavu rozšířilo čtení dopravních značek. Zmíněné reflektory mohou být samočinné včetně dálkových, nechybí zadní parkovací kamera. Za hlídač mrtvého úhlu, adaptivní tempomat a samočinné brzdění se bude připlácet.
Fiat 500X se kromě evropského, potažmo českého trhu, kde je až dosud docela oblíbený, prodával i za mořem.