Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Doblo: První jízdní dojmy

David Bureš
Diskuze (79)
Usměvavá příď je nejviditelnější změnou nového Fiatu Doblo. Je to však změna jediná? To jsme zjišťovali v rámci novinářské prezentace na silnicích kolem Olbramovic.

Na český trh vstupuje nový Fiat Doblo. Automobilka jej sice nazývá čtvrtou generací, spíše se ale jedná o výraznou modernizaci stávajícího provedení. Model Doblo Combi jsme poprvé vyzkoušeli na českých silnicích, nedaleko Benešova.

Model Doblo je nabízen ve čtyřech verzích. Ty užitkové (tzv. Doblo Cargo) zastupují verze Van, Combi, valník a model s plošinou pro montáž jakékoliv skříňové nástavby. Osobní verze se jmenuje Doblo Panorama a je možné ji pořídit s dvěma délkami rozvoru (2.755 mm a 3.105 mm) a dvěma výškami (1.845 mm a 2.115 mm).

Usměvavý vzhled

V rámci modernizace (nebo čtvrté generace) se Doblo dočkalo výrazně upraveného vzhledu, který má být pozitivnější než dosud. Usměvavý výraz je způsoben novou přídí s maskou chladiče, jejíž tvar připomíná smějící se tvář. Vyložený krasavec Doblo není, v rámci své kategorie patří ale mezi povedenější a především zajímavější modely.

Zcela nová je také palubní deska, která Doblo přibližuje osobním automobilům. Na první pohled sice působí mnohem modernějším dojmem než dosud, druhý pohled ale odhalí některé zastaralé prvky – především grafiku palubního počítače nebo ovládání klimatizace, které působí skoro jak z devadesátých let. Palubní počítač navíc není příliš přehledný a ovládá se jen jediným tlačítkem, což prodlužuje listování v menu. Také navigace s pětipalcovou dotykovou obrazovkou není zrovna z nejmodernějších, navíc během krátké zkušební jízdy až příliš často ztrácela signál.

Použité tvrdé plasty odkazují na užitkový původ Dobla, zpracování je ale na dobré úrovni. Velké otvory ventilace také nepůsobí zrovna nejmodernějším dojmem, mají však pomáhat s rychlejším vytopením (vychlazením) kabiny. Sedačky nám pak nepřišly příliš pohodlné.

Nadále praktický

Automobilka tvrdí, že v rámci přepracování si Doblo mělo uchovat výhody předchůdce a přidat nějaké prvky navíc, které vyslechly požadavky zákazníků. Mezi silné stránky Dobla nadále patří praktičnost a velký zavazadlový prostor.

Do zavazadelníku Dobla se vejde až 790 litrů bagáže, přičemž podle Fiatu činí průměr v segmentu jen 690 litrů. Po sklopení zadních sedadel pak vznikne prostor velký 3.200 litrů, u prodloužené varianty dokonce 4.000 litrů. Vozy s benzinovým motorem pak zvládnou utáhnout až tunový brzdění přívěs, naftový dvoulitr zvládne dokonce 1,5tunový přívěs.

Praktické je pak otevírání zadních dvoukřídlých dveří, které díky velké klice je možné snadno otevřít i malíčkem. Toto řešení vychází z požadavků amerických zákazníků, kde se užitkové Doblo prodává jako Ram Promaster City.

V samotné kabině je pak 23 úložných schránek o celkovém objemu 200 litrů. Převoz dlouhých předmětů usnadňuje sklopné opěradlo sedadla spolujezdce. Čarovat lze i se zadními sedadly, celkem mají majitelé na výběr 30 možností konfigurace kabiny.

Devět nabízených motorů

Modernizované užitkové Doblo je prodáváno celkem se třemi benzinovými a šesti vznětovými motory. Přeplňovanou zážehovou čtrnáctistovku s 88 kW je pak možné pořídit i ve verzi spalující CNG.

V rámci první projížďky s modernizovaným Doblem jsme usedli za volant exempláře poháněného turbodieselem 1.6 MultiJet (77 kW). Jedná se o nejsilnější verzi vznětové šestnáctistovky, která může být optimálním řešením pro mnohé zákazníky díky kombinaci síly a úspornosti. Udávaná kombinovaná spotřeba paliva této jednotky činí 5,5 litru nafty na 100 kilometrů.

Motor velice hezky táhne a dokáže automobil slušně rozpohybovat. Navíc rychle reaguje na sešlápnutí plynu a neobtěžuje posádku nadměrným hlukem. Po krátké jízdě palubní počítač ukazoval spotřebu 10,1 litrů nafty na 100 kilometrů, vypovídající hodnotu ale toto číslo příliš nemá – motor nebyl po rozjezdu příliš zahřátý, navíc jsme jeli spíše svižnějším tempem. V praxi bude turbodiesel jistě mnohem úspornější.

Řadicí páka šestistupňové manuální převodovky je sportovně krátká, dráhy řazení ale naopak poměrně dlouhé. Páka je po ruce a v kulise řazení se posouvá lehce. Zpřevodování se po krátké jízdě zdálo v pořádku, při městské padesátce motor točí na čtvrtý stupeň jen 1500 otáček, kde vrcholí křivka točivého momentu – síly je tak dostatek.

Doblo je známé svým komfortem, v tomto ohledu ale nadále příjemně překvapuje. Na rozdíl od jiných dodávek používá vzadu nezávislé zavěšení nazvané Bi-Link. Díky němu i prázdné auto perfektně tlumí nerovnosti. Při jízdě na okresní silnici pak auto navzdory své vyšší karoserii neobtěžuje posádku nadměrným hlukem.

V ČR od 319.900 Kč

Co se týče cen modernizovaného Dobla, tak zatím byl zveřejněn ceník osobní verze Panorama. Její ceny začínají na částce 319.900 Kč. Za tuto sumu zákazník dostane atmosférickou benzinovou čtrnáctistovku o výkonu 70 kW kombinovanou s pětistupňovým manuálem. Základní výbava zahrnuje 16palcová plechová kola, výškově a podélně nastavitelný volant, elektricky ovládaná přední okna, zadní lavici sklopnou v poměru 60:40, čtyři airbagy a přípravu pro rádio.

Zkoušený turbodiesel se 77 kW je možné pořídit až od druhého stupně Plus za 444.900 korun. Výbava této verze zahrnuje i nárazníky v barvě karoserie, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizaci, vyhřívaná zpětná zrcátka, zásuvku v zavazadelníku a autorádio. Třetí řada sedadel přijde na 21.200 korun.

Fiat Doblo Panorama – ceny na českém trhu
Motor1.41.4 T-Jet1.4 T-Jet CNG1.6 MultiJet1.6 MultiJet2.0 MultiJet
Zdvihový objem [cm3]136813681368159815981956
Největší výkon [kW/min]70/600088/500088/500066/400077/400099/3500
Točivý moment [N.m/min]127/4500206/2000206/2000290/1500290/1500320/1500
Převodovka5M6M6M6M (5A)6M6M
Max. rychlost [km/h]161172172158 (158)164179
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,412,312,314,9 (15,4)13,411,3
Komb. spotřeba [l/100 km]7,47,27,45,5 (5,0)5,55,9
Cena Pop [Kč]319.900--379.900--
Cena Plus [Kč]369.900404.900514.900414.900424.900-
Cena Lounge [Kč]-434.900--454.900489.900

Úspěchy předchůdců

Doblo je úspěšným modelem italské značky, od zahájení prodeje v roce 2000 se jej prodalo více než 1,5 milionu exemplářů. Automobil navíc patří mezi vůbec nejprodávanější užitkové vozy ve svém segmentu malých dodávek (tzv. 1B). To platí jak pro evropský trh, tak pro ten český. Nová verze tak má na co navazovat.

Vůz zatím v rámci svého segmentu loví zákazníky především na delší rozvor a silnější motory. Ti ale v dané třídě spíše kupují dodávky s kratším rozvorem a slabšími agregáty. Proto chce Fiat nyní zaujmout hlavně tyto zájemce. Jistě má jak, Doblo je totiž povedenou osobní dodávkou.

David Bureš
Diskuze (79)
11. 2. 2015 21:19
Re: Value / money
Jste spratek.
Avatar - Enzo
11. 2. 2015 18:48
Re: Fiat a dodavka?
Nemel slámu a konkretizuj!
Avatar - CHerokee
11. 2. 2015 15:54
Re: Fiat a dodavka?
No však také Češi moc autům nerozumí obecně samozřejmě. Vyplyne to z hoto když porovnáme, co se prodává tady a ve zbytku Evropy.
11. 2. 2015 14:37
Re: Fiat a dodavka?
No právě proto, že statistiky typu TUV jsou úplně k ničemu a je nesmysl se jimi řídit....kdyby ten fiat byl takovej křáp, tak to opravdu nikdo nekupuje....už tomu rozumíte? Vy vycházíte z předpokladu, že dle statistik je fiat křáp, takže nechápete, proč to nikdo nekupuje...........

Ale realita právě ukazuje opak......Doblo je dobrá a spolehlivá dodávka, proto je nejprodávanější........tj statistika TUV nemá žádnou vypovídající hodnotu o kvalitě auta....proto podle ní auta posuzovat je čirý nesmyl.
11. 2. 2015 12:03
Re: Ten system - to je bracha cherokeeze?
>:D >:D 8-s :no: