Fiat Panda 4x4: mikrooffroad
Koncern Fiat stále balancuje na hraně ekonomické propasti, ale rakouský manažer Herbert Demel v jeho čele, slibuje návrat do černých čísel během několika let. Do té doby příjde na trh řada nových modelů a na příkladu Pandy už nyní vidíme, že nepůjde pouze o velkosériové produkty.
První Panda, Auto roku 1980, se v osmdesátých letech začala prodávat také s jednoduchým pohonem všech kol. Neobvyklé spojení malého a levného vozu s přiřaditelným pohonem zadní nápravy zaznamenalo úspěch hlavně v alpských zemích, protože na trhu nebylo mnoho tak snadno dostupných čtyřkolek. Nová Panda, která se na trh dostala před rokem a také získala evropský titul Auto roku, pokračuje ve stejném duchu. První informace o cenách slibují novou čtyřkolku za necelých 12 tisíc Euro, takže je celkem pravděpodobné, že u nás bude cena atakovat hranici 350 tisíc Kč.
Fiat přichází na trh se dvěmi provedeními. Spartánštější Panda 4x4 je zaměřena na šetřivé horaly, kteří slyší na zaklínadlo Value for money. Panda 4x4 Climbing je naproti tomu přikrášlena po stránce vzhledu exteriéru, exkluzivnější je také výbava interiéru. Na trh bude uvedena prozatím jediná motorizace (zážehový čtyřválec 1.2 44 kW), příští rok nabídku rozšíří nejmenší čtyřválec common-rail 1.3 JTD Multijet.
Panda 4x4 přichází se sofistikovanějším pohonem všech kol, než nabízel předchůdce. Systém je tvořen dvěma nápravovými diferenciály a centrální rozdělovací viskózní spojkou, která je zabudována do skříně zadní rozvodovky. Pohon zadní nápravy je samočinně přiřazen kdykoli je to potřeba. Na suchém asfaltu, při ideálních adhezních podmínkách, je 98 % hnacího momentu přenášeno přední nápravou, takže se Panda 4x4 chová podobně jako dvoukolka. Jakmile je přenos síly pouze jednou nápravou obtížnější, existuje tendence k prokluzu předních kol, viskózní spojka upravuje plynule rozdělení hnacího momentu na všechna kola vozidla.
Viskózní spojka se skládá z několika perforovaných nebo žebrovaných kotoučů, ponořených ve viskózní kapalině. Ta má specifické vlastnosti, protože s rostoucí teplotou roste také její viskozita. Ve chvíli kdy se začnou otáčet kola přední nápravy jinými otáčkami než kola zadní nápravy, dochází k prokluzu, kapalina ve spojce se míchá a zahřívá, roste její viskozita a postupně tak vstupní hřídel (od přední nápravy) unáší výstupní hřídel (k zadní nápravě).
Přední náprava je se změnami převzatý McPherson z verze 2WD. Vzadu byla nahrazena vlačená ramena spojená zkrutnou příčkou, novou nápravou se zcela nezávislým zavěšením kol, která poskytla prostor pro montáž rozvodovky. Větší pružiny pozvedly Pandu o několik centimetrů výše (4x4 má světlou výšku +52 mm proti 2WD, 4x4 Climbing +54 mm proti 2WD).
Panda 4x4 má lepší trakční schopnosti, ale bohužel také vyšší pohotovostní hmotnost (+105 resp. +120 kg), o 1 litr vyšší spotřebu (6,6 l / 100 km) a menší nádrž (30 l), než Panda 2WD (35 l). Zavazadlový prostor se zmenšil jen nepatrně (200 l v základním uspořádání s nedělenou zadní řadou sedadel).
Fiat Panda-srovnání verzí s pohonem dvou a čtyř kol | |||
Panda | Panda 4x4 Climbing | Panda 4x4 | |
Uspořádání motoru | R4 | R4 | R4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1242 | 1242 | 1242 |
Výkon [kW při ot./min] | 44 / 5000 | 44 / 5000 | 44 / 5000 |
Točivý moment [Nm při ot./min] | 102 / 2500 | 102 / 2500 | 102 / 2500 |
Zrychlení 0 - 100 km/h [s] | 14 | 20 | 20 |
Nejvyšší rychlost [km/h] | 155 | 145 | 145 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,6 | 6,6 | 6,6 |
Fiat Panda-srovnání verzí s pohonem dvou a čtyř kol | |||
Rozměry | Panda | Panda 4x4 Climbing | Panda 4x4 |
Délka [mm] | 3538 | 3574 | 3538 |
Šířka [mm] | 1578 | 1605 | 1578 |
Výška [mm] | 1540 | 1632* | 1590 |
Rozvor [mm] | 2299 | 2305 | 2305 |
Rozchod vpředu [mm] | 1366 | 1366 | 1366 |
Rozchod vzadu [mm] | 1357 | 1358 | 1358 |
Objem nádrže [l] | 35 | 30 | 30 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 860 | 980 | 965 |
Zavazadlový prostor | |||
Základní objem [l] | 206 | 200 (230)** | 200 |
Maximální objem po střechu při sklop. sed. [l] | 775 | 855 (780) | 855 |
*=se střešními lištami
**=údaje v závorkách pro dělené sedadlo, v základní poloze posunuto zcela vpřed