Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat zahájil v Polsku výrobu dvouválců 0,9 TwinAir

Aleš Dragoun
Diskuze (427)
Divize Fiat Powertrain Technologies spustila produkci dvouválcových motorů TwinAir v polské Bielsko-Biale.

Počtem válců i uspořádáním se motor vrací ke kořenům Fiatu 500, a to nejen ke slavné generaci z druhé poloviny padesátých let, která jej měla umístěný vzadu. Odkazuje se rovněž na původní provedení s přezdívkou Topolino (myška) z roku 1936. Technika je ale veskrze současná.

Kompaktní a lehký řadový dvouválec TwinAir s přímým vstřikováním má objem 845 cm3. Díky přeplňování výfukovým turbodmychadlem poskytuje největší výkon 63 kW (86 k) v 5500 min-1 a točivý moment 145 Nm ve 2000 min-1. Rozvod MultiAir s elektrohydraulickým ovládáním sacích ventilů zajišťuje pružnější reakce agregátu na plynový pedál. Optimalizováno bylo řízení množství nasávaného vzduchu, zlepšil se rovněž průběh spalovacího procesu.

Při využití těchto konstrukčních principů klesla spotřeba benzinu, která se v kombinaci dle metodiky EU pohybuje na hranici 4 l/100 km. Fiat 500 se s novým motorem splňujícím emisní normu Euro 6 přitom dokáže rozjet na 172 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za zhruba 11 s. Jedná se zatím o předběžné údaje, které budou později upřesněny.

Motor 0,9 SGE (TwinAir je obchodní označení) měl premiéru letos v Ženevě ve výstavním exempláři právě již vzpomínané řady 500. Chystají se také další výkonové varianty, atmosférická se 48 kW (65 k) a přeplňovaná, která bude nabízet 77 kW (105 k). Ve stadiu příprav je i provedení na zemní plyn (CNG) s dalšími dvěma vstřikovači v sacím potrubí, výsledkem této úpravy by měla být nižší konzumace plynu. Plánována je rovněž hybridní verze, tedy TwinAir v kombinaci s elektromotorem.

Kromě Fiatu 500 se TwinAir objeví pod kapotou příštích generací Pandy a Lancie Ypsilon, které budou odhaleny s největší pravděpodobností v příštím roce. Retro pětistovka se v souvislosti se zářijovým uvedením dvouválců na trh dočká mírných stylistických retuší. Oficiálně se model pro rok 2011 představí na autosalonu v Paříži, žádné výrazné vizuální změny ale nečekejme.

Produkce pohonných jednotek byla zahájena v polské motorárně v Bielsko-Biale již 14. června 2010, ročně by mělo vznikat až 450 tisíc exemplářů. Celkové investice do projektu spolykaly na 300 milionů eur.

Aleš Dragoun
Diskuze (427)
2. 7. 2010 23:04
Re: SHRNOVAČKA
Mám pocit, že předtím než přišla šárka byla všude spousta takových těch starých stromů co měly švestky malé, ošklivé a s výraznou chutí. Potom co šárka a většinu z nich zabila, se začaly pěstovat švestky které jsou velké, sladké, moc dobré, ale slivovice z nich je jiná.
Když to vezmu z druhého konce, moje 40 letá slivovice v sudu nikdy nebyla a je přitom naprosto úžasná.
Ale to že destilátům zrání v sudech velmi prospívá je samozřejmě pravda :-)
2. 7. 2010 17:42
Re: Setrvačník
Hmotnost setrvačníku se třeba u toho HTP pohybuje někde kolem 7kg. Ten co je u tohohle motoru je podle obrázku tak 3x mohutnější.
PS.Opsat první co nabídne google není zrovna trefa do černého:)
2. 7. 2010 11:31
Re: RETROMAGOR
MB už nikdy..hrůza, spojka se furt se*e
2. 7. 2010 11:23
Re: RETROMOTOR
HTP fakčí špičkově? Když člověk zastaví na semaforu tak to najednou udělá"vrrb" auto se zatřese a div že nezdechne a veškeré zrychlování nad 50km/h je víkendová záležitost :no:
2. 7. 2010 11:20
Re: RETROMOTOR
HTP ale * to pojede viď? Je to nejhorší motor, co byl kdy vyroben!! Fuj! BTW..už jsi pěkně trapný spolu se svými lyz prdelky z vw fun clubu