Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Figuríny zkušebních crash testů mohou stát miliony korun

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Testovací panáci odolávají řízeným haváriím, jen aby mohla být zvýšena bezpečnost silničního provozu. Eliminace následků nehod je velmi drahé odvětví automobilového průmyslu.

Umělé kopie lidských bytostí odolávají laboratorním pokusům za účelem snížení dopadu autonehod na zdraví skutečné populace. Gumoví panáci obětují vlastní končetiny kvůli přesnějšímu nastavení aktivní i pasivní bezpečnosti vozidel, proto musí figuríny dokonale napodobovat živé tvory. Vymodelované postavy přesně simulují rozměry lidského těla, aby řízené nárazy přinesly použitelné informace o působení sil vyvíjených během tragických situací.

Váhově i výškově věrné napodobeniny osob jsou prošpikované elektronickými systémy, které dodávají informace z okamžiku nárazu a následného přetížení. Měření se postupně zdokonaluje a upřesňuje, tím pádem je kladen větší nárok na detailní data dodávaná stále přesnějšími a dražšími senzory. Spolehlivější výstupy vychází draze, jedna sofistikovaná zkušební figurína tak může stát i miliony českých korun.

Antropomorfní testovací zařízení (ATD) alias nárazový testovací panák musí během náročné kariéry vydržet tisíce havárií. Každá figurína je ručně sestavena z materiálů nejlépe odpovídajících fyziologii lidského těla. Plastiková schránka plná drátů musí odolat hrubému zacházení bez dopadu na relevanci změřených dat. Kvanta údajů měřících zařízení tvoří podklady vývojářům nových modelů, podle výstupů se orientují také konstruktéři nosných částí aut a inženýři odpovídající za bezpečnostní prvky aktivované před nehodou, během nehody i po nehodě.

Kromě uchopitelných informací pro výrobní sekci jsou nárazové experimenty s umělými bytostmi také součástí konečných hodnocení jednotlivých automobilů. Součtem několika proměnných jsou objektivním výstupem většinou hvězdičky anebo slovní hodnocení doplněné upřesňujícím komentářem. Přehledné výsledky by měly sloužit konečným uživatelům k ucelení přehledu o bezpečnosti daného automobilu, mezi nejznámější hodnotitele patří evropské konsorcium Euro NCAP nebo americký pojišťovací institut IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) či americký národní úřad NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration).

Údaje generované ATD mají na svědomí záchranu cca 600 tisíc životů, a to jen na území USA od 60. let 20. století. Zachránění jednotlivci mohou jeden po druhém děkovat figuríně Hybrid III, což je celosvětově nejpoužívanější typ usazovaný do crash testů. Třetí řada hybridní postavy patří mezi průmyslové standardy v poskytování cenných údajů o čelních nárazových testech a bezpečnostních zádržných systémech.

Jako první použil Hybrid III koncern General Motors v roce 1976. Konstituce umělohmotné kopie člověka připomíná průměrného Američana, přesně podle obecných zvyklostí provádět nárazové pokusy s figurínami připomínající průměrně vzrostlého může. Vůči zaběhlým postupům vystupují kritici upozorňující na zvyšování šancí horších následků nehod pro jiné postavy, protože do dramatických situací se dostávají ženy, děti i starší ročníky vzdalující se obvyklému mužskému průměru. Hybrid III se primárně používá pro čelní střety, boční nárazy zase trpí verze SID-IIS a dalším situacím jsou přizpůsobeny například dámské nebo dětské varianty, i když převažuje výše zmíněný pánský průměr.

Každý panák je vyroben z kombinace kovů, vinylu, pryže, pěny a plastů. Uvnitř vede spleť kabeláží spojující senzory a elektronické jednotky zachycující zrychlení, kompresi a různorodé síly na sledovaných místech těla. Pohyblivé části postav jsou navrženy tak, aby reagovaly věrohodně podle lidské odezvy po kolizi. Stručně řečeno je žádoucí najít a určit oblasti nejvíce postižené nárazem.

Starší antropomorfní zařízení bývalo napojeno na externí počítače, což ovlivňovalo přesnost měření. Novější kusy obsahují něco jako černou skříňku, která bez prodlevy zaznamená zadané proměnné a po vyjmutí úložiště umožní přesnější vyhodnocení simulace nárazu.

Nástupcem Hybridu III je THOR (Test device for Human Occupant Restraint). V současnosti nejpokročilejší ATD se skládá z více než 30 tisíc součástek. Propracovaná stavba nabízí šanci zapojit větší počet senzorů nadále upřesňující chování těla během nehody. Uvedení zařízení THOR do směrodatného provozu může vyjít na cenu přesahující 20 milionů českých korun.

Vzhledem k rostoucí ekonomické náročnosti laboratorních crash testů by řízenou likvidaci figurín za miliony mohla nahradit virtuální realita. Vizualizace v reálném čase je jeden z nabízených způsobů efektivnějšího a levnějšího zvyšování bezpečnosti i udělování hvězdiček.

Mirek Mazal
Diskuze (0)