Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiktivní moderní soutěžní speciály v klasických barvách. To je pokoukání!

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Čas od času někoho napadne se trochu zasnít a pohrát si s grafikou. Už jsme tu měli třeba současné monoposty formule 1 v historických retro barvách. A co takhle soutěžní auta?

FIA před časem zveřejnila nástin technických pravidel prestižní kategorie WRC pro rok 2017. Původní myšlenkou bylo, že coby speciál nejvýkonnější třídy může sloužit mnohem více aut než dnes, kdy jsou většinou odvozena z malých modelů. Mistrovství světa už dominuje tři roky Volkswagen, což seriálu upřímně moc nesvědčí, po letech suverenity jednoho Sébastiena (Loeba v barvách Citroënu) přišel druhý (Ogier s Polem). Dnešní soutěže ale nejsou tím, čím byly v minulosti, nejezdí se v Africe, podniky měří mnohem méně, hvězdicová jízda do Monte Carla je také dávno minulostí...

Co kdyby se do MS vrátily Audi, Porsche, Abarth, Alfa Romeo, Alpine, Mercedes-Benz (vlastně AMG) a další značky? Digitální kresby zveřejněné serverem CarWow ukazují desítku aut, navíc v retro barvách svých předchůdců. Ne všechny jsou ze soutěžního světa, ale to je celkem vedlejší. Prakticky každé se proměnilo v širokou, ospoilerovanou a okřídlenou bestii plnou chladicích otvorů, se světelnými rampami na přídi.

Giulii bych si osobně raději představil červenou, ale oděv Martini jí sluší (a kdysi jej používala v DTM). Kombinaci rudé barvy a pruhů slavné likérky zase vozily Brabhamy poháněné plochými dvanáctiválci od Alfy ve formuli 1. Značka s křížem a hadem sice nikdy nepostavila zbraň na absolutní výhry v rallye, ale v asfaltových podnicích v 80. letech byla kupé GTV6 hodně úspěšná. To Audi Quattro znamenalo revoluci v tomto sportu díky pohonu všech kol, přeplňované pětiválce ztratily svou dominanci až s příchodem Peugeotu. Malé kupé TT by se do rallye hodilo, žlutobílé barvy HB už se bohužel nikdy neobjeví kvůli zákazu tabákové reklamy...

Moderní pětistovky se soutěží zúčastňují i dnes, ale v nižších třídách. Přestěhovat motor dozadu jako u originálu bohužel dnes nejde, ano, vzkřísit ideu skupiny B by vůbec nebylo od věci... Abarth údajně speciál pro WRC chystá, ale na základě nového spideru 124. Přetvořit Mustang do podoby auta pro rallye je myšlenka poněkud šílená, ale proč ne? Tenhle má modrobílé zbarvení „béčka“ RS200, proto nese i toto dodatkové označení, ale spíš by mi přišlo logičtější RS230... Ford v šampionátu zůstává i nyní, zastupuje ho M-Sport Malcolma Wilsona.

Když má Giulia barvy Martini, jak vymalovat Lancii Delta? Pochopitelně v legendárním kabátku z časů Stratosu a Sandra Munariho. Bohužel, vedení Fiatu nalinkovalo značce, která získala deset titulů šampiona mezi výrobci, mnohem smutnější osud a pomalu zaniká. Doby, kdy se na erzetách proháněla i velká auta, jsou také dávno za námi. Mercedes uspěl s kupátky SLC C107 hlavně v Africe. Černočervená kombinace však patřila „rudé svini“, cestovnímu 300 SEL 6.8 postavenému u AMG v roce 1971. Ten měl osmiválec 6,8 l a Hans Heyer s Clemensem Schickentanzem s ním dojeli druzí ve 24 hodinách Spa. V roce 2010 do jeho podoby u AMG upravili tehdejší S63 série W221. Vizualizace pochopitelně vychází z aktuální S-Klasse. S šestilitrovým V12 a dvěma turby jako S65 by to byl brutální maratonec...

Porsche 911 si ve sněhu, na písku, šotolině i asfaltu odjelo své. Bílomodré barvy Rothmansu nejvíc proslavila dakarská čtyřkolka 959, vítěz ročníku 1986 (René Metge s Dominiquem Lemoynem), ale nesly je i předchozí 953 a dokonce i 911 pro klasické soutěže se zadním pohonem, takže moderní nástupce není až zas taková naivita. Podobu nového sporťáku značky Alpine ještě neznáme, ale představa navazuje také tvarově na modrou legendu A110, vítěze Rallye Monte Carlo 1971 a 1973 a prvního mistra světa značek. I ta měla motor vzadu.

Rolls-Royce v rallye může připadat leckomu jako hodně velká absurdita, ale hrdé britské vozy jely dálkové maratony včetně Dakaru, tam startovalo v roce 1981 kupé Corniche a vodil jej Thierry de Montcorgé. Wraith je oděn právě do jeho bílé s červeným a oranžovým pruhem. Volkswagen sklízí aktuálně úspěchy s v úvodu zmíněným Polem, ale v letech 2009-2011 vyhrály Race Touaregy třikrát po sobě jihoamerický Dakar. Nový Tiguan v méně extrémnější podobě s vyvedeným sáním nahoru a zvýšeným podvozkem je na první pohled zvláštní... Ale na druhou stranu, proč ne? I speciál WRC odvozený z crossoveru už jsme tu měli, u Suzuki.

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Avatar - speedfred
14. 1. 2016 09:43
Re: Paráda!
S pokorou priznávam,ze som pozrel iba obrázky a nečítal članok . 8-s
Avatar - pumpkin
14. 1. 2016 08:46
Re: Paráda!
Jasné. Podobne by to bolo asi aj v prípade Touranu.
13. 1. 2016 23:29
Re: Paráda!
Kdybyste si přečetl článek, tak byste se to i dozvěděl :-)
13. 1. 2016 23:28
Re: Paráda!
No, to Kangoo moc se sérií společného nemělo... :-)
Avatar - speedfred
13. 1. 2016 21:47
Re: Paráda!
však to za starých čias jazdila taká veľká krava od M-Bna okruhoch a volali ho myslím "červená sviňa"