Ford Explorer: První fotografie a informace
Design nového Fordu Explorer navazuje na dříve představené modely Flex, Taurus nebo modernizovaný Edge. Charakteristickým prvkem se tak stává velká chromovaná maska s širokými lamelami. Podle posledních trendů dostal Explorer začerněné sloupky A.
Zásadní změny se odehrály také uvnitř. Pryč je strohost současného modelu, elegantní přístrojová deska je nyní bližší evropskému vkusu. Výrobce slibuje větší flexibilitu interiéru, lepší zvukovou izolaci, kvalitnější zpracování a více prostoru ve všech třech řadách sedadel.
Revoluce pod kapotou
Malá revoluce proběhla pod přední kapotou, kde chybí pro „ameriky“ tak typický osmiválec, místo toho Ford přichází se svým pohledem na downsizing. Na moderní šestiválce o objemu 3,5 l jsme si u Fordu už zvykli, Explorer se může pochlubit jednotkou 3,5 Ti-VCT V6 o výkonu 216 kW a maximálním točivém momentu 345 Nm. Podle výrobce je tento motor s variabilním časováním sacích i výfukových ventilů o 20 procent úspornější než šestiválec v dosluhujícím modelu.
Opravdové překvapení přichází v případě základní motorizace. Jde totiž o řadový čtyřválec o objemu 2,0 l (!). Díky tomu, že motor pochází z rodiny EcoBoost, dostal přeplňování, které dovoluje dosahovat maximálního výkonu 177 kW a točivého momentu 339 Nm. I v tomto případě výrobce mluví o zásadní úspoře paliva ve srovnání s podobně výkonnými šestiválci.
Oba motory jsou spojeny s šestistupňovou automatickou převodovkou, která standardně posílá točivý moment na přední kola. Šestiválcová verze může být na přání vybavena inteligentním systémem pohonu všech kol, který nabízí několik režimů jízdy (normální, bláto, déšť, písek, sníh a režim pro sjezd ze svahu). Každý z těchto režimů mění chování motoru, pedálu plynu, převodovky a brzd, a také nastavení stabilizačního a protiprokluzového systému.
Jízda s pocitem bezpečí
Nový Ford Explorer byl navržen tak, aby dokázal skloubit komfort jízdy na normálních silnicích se schopnostmi v terénu a požitkem z jízdy. Podvozek dostal víceprvkové nezávislé zavěšení všech kol zlepšující chování na silnici. Elektrický posilovač řízení s variabilním účinkem může být spojen se systémem automatického parkování, který vyhodnotí parkovací místo a navede do něj auto. Povinností řidiče je pouze ovládat pedál plynu a brzdy.
Bezpečnost posádky zajišťuje zpevněná konstrukce karosérie a paket bezpečnostních systémů. Světovou novinkou jsou nafukovací bezpečnostní pásy pro zadní řadu sedadel, které kombinují výhody tradičních pásů a airbagů a snižují následky nehod u cestujících vzadu. Nejenže redukují síly působící na hrudníky cestujících, ale dovolují také lépe kontrolovat pohyby jejich hlav a krků.
Systém AdvanceTrac s RSC chrání auto před převrácením, systém Safety Canopy se naopak snaží zmirňovat následky případného převrácení nebo nárazu z boku. Adaptivní tempomat, který dokáže udržovat bezpečnou vzdálenost za vozidlem jedoucím vpředu, může spolupracovat se systémem varujícím před srážkou a aktivujícím brzdy v případě, že řidič nereaguje na zpomalování nebo zastavení vozidla jedoucího vpředu.
Nechybí systém monitorující pohyb v mrtvých úhlech nebo radarový systém, který při couvání z řady vozidel upozorňuje řidiče na blížící se vozidla.
Tři stupně výbavy
Nový Ford Explorer bude dodáván ve třech stupních výbavy – základním Base, středním XLT a nejvyšším Limited. Základní model nabídne 4,2palcový LCD monitor, tempomat, elektricky ovládána okna nebo volant nastavitelný ve čtyřech směrech. Stupeň XLT přidává například aktivní přední světla, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s integrovanými diodovými směrovkami nebo radarový systém ulehčující couvání z řady zaparkovaných vozidel. V nejvyšším stupni Limited pak nechybí ambientní osvětlení interiéru, duální klimatizace, couvací kamera nebo startování tlačítkem na přístrojové desce.
Ford Explorer modelového roku 2011 by se u amerických prodejců měl začít objevovat v průběhu letošní zimy.