Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Fiesta (2002-2008) – Oslava jízdních vlastností

Ford Fiesta
Ford Fiesta
Ford Fiesta
Ford Fiesta
33 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Čtvrtá generace Fiesty nahradila na počátku roku 2002 svou předchůdkyni, která po konstrukční stránce pocházela ještě z osmdesátých let.

Výrazně hranatým designem nijak neomračovala, technikou ale pochopitelně výrazně pokročila. Může se pochlubit zejména výtečnými jízdními vlastnostmi a vysokou spolehlivostí.

Jak šel čas

Fiesta byla představena na podzim roku 2001, k prodejcům Modrého oválu, potažmo k prvním zákazníkům, se dostala na začátku roku následujícího. Pod kapotami tří- a pětidveřových hatchbacků se nejprve objevily zážehové třináctistovky s výkony 43 a 50 kW, které doplňovaly čtrnáctistovka s 58 kW a stokoňová šestnáctistovka. Nemohl pochopitelně chybět ani vznětový agregát TDCI se vstřikováním paliva systému common-rail, u Fiesty s objemem 1,4 litru a 50 kilowatty.

V roce 2003 byl u třináctistovky zvýšen výkon. V nabídce zůstaly dvě verze, ovšem polepšily si o 1 kW.

Zejména ženy se dočkaly i dvou převodovek, které jim usnadnily řazení – robotizované ústrojí Durashift EST i klasická samočinná převodovka, byť s pouhými čtyřmi stupni, se dostaly do Fiesty v roce 2004.

Velké změny přinesl rok 2005, kdy se objevil větší vznětový motor 1,6 TDCI o výkonu 66 kW, který Ford vyvinul ve spolupráci s koncernem PSA. Šestnáctistovka se 74 kW se dostala také do sportovnější, výhradně třídveřové verze S, ovšem na své si přišli také řidiči, jejichž choutky esko nesplňovalo. Opět pochopitelně pouze třídveřovou, tentokrát opravdu sportovní Fiestu ST poháněl stopadesátikoňový dvoulitr.

Mnohem krotší verze S se dodávala i se zážehovou čtrnáctistovkou a dokonce i s malým turbodieselem, který se nedá označit výrazem sportovní, ovšem nad výkonnějšími agregáty vítězil ve spotřebě paliva.

V říjnu obohatil nabídku mírně přepracovaný agregát o objemu 1,25 litru a výkonu 55 kW, který měl premiéru již v roce 1995 v předchozí generaci. Čtvrtý rok života pak zakončila tato Fiesta faceliftem, který dostala doslova pod vánoční stromeček – změnila se mřížka chladiče, přední nárazník a všechna světla, přední dostala čirou optiku. Velkou proměnou prošel i interiér, kde se objevily nové tvary i kvalitnější materiály. Nabídka se rozšířila na tři barevné kombinace v závislosti na odstínu čalounění sedadel.

Na jaře letošního roku byla představena Fiesta páté generace, navržená dle současné filozofie kinetického designu. Její tvary, které předznamenaly loňské koncepty Verve v tří- a čtyřdveřové verzi, jsou mnohem extravagantnější, než u předchůdkyně. Zatím ovšem probíhá doprodej stávající generace, nové se zákazníci dočkají až na podzim.

fordford | Zdroj: acz

Bezpečnost a spolehlivost

Crashtest nezávislého sdružení EuroNCAP absolvoval Ford Fiesta v roce 2002 a už tehdy si odnesl za ochranu cestujících při nárazu čtyři hvězdičky a 25 bodů. K chodcům je tento malý vůz ohleduplný průměrně: v testu získal dvě hvězdičky ze čtyř možných a 14 bodů.

V žebříčcích TÜV 2008 Fiestu najdeme ve dvou kategoriích: mezi nejmladšími ojetinami 2-3 roky starými obsadila výborné 13. místo s průměrem 2,6 % vážných závad. V kategorii 4-5letých vozů jí pak patří 43. místo s průměrem 7,8 %, což je stále nadprůměr. Ve statistikách se samozřejmě vyskytují i starší Fiesty, nejedná se však o vozy této generace.

fordford | Zdroj: acz 

Potřebujete se na něco zeptat majitelů tohoto vozu? Zkuste diskuzi na moje.auto.cz
FORD FIESTA na MOJE.AUTO.cz

Klady a zápory

Největšími klady malého Fordu jsou bezesporu jízdní vlastnosti, snadná ovladatelnost a nízká poruchovost. Velmi vydařená je zážehová šestnáctistovka, o sportovní variantě ST nemluvě. Povedly se i vznětové motory, zejména menší 1,4 TDCI umí bez problémů jezdit pod 5 litrů na 100 km. Zájemcům o úspornější zážehové agregáty doporučujeme třináctistovku s výkony 50 nebo 51 kW.

Základní objem zavazadelníku 285 l je na třídu malých vozů stále velmi dobrý. Kladně je hodnoceno také velmi přesné řazení u mechanických převodovek.

Žádný motor pod kapotou čtvrté generace Fiesty není vyloženě špatný, pouze třináctistovka o výkonu 43 či 44 kW uspokojí jen velmi nenáročné řidiče či řidičky, a to zejména ve městě. Sedadla nejsou příliš pohodlná, vzadu pak dospělí cestující nenaleznou příliš mnoho místa. Výbava základní verze byla poměrně chudá, ale Ford samozřejmě uváděl do prodeje i akční modely, například verze Family, Viva či Champion. Palubní deska před faceliftem nevyniká příliš kvalitními materiály.

Jestliže patříte mezi milovníky houpavé plavnosti při překonávání nerovností, vydejte se raději rovnou jinam. Fiesta je auto pro řidiče, i v základním provedení je podvozek, řízení a řazení nadprůměrně komunikativní, ale cestující si jízdu hlavně na špatných vozovkách příliš neužijí.

fordford | Zdroj: acz 

FORD FIESTA na AUTO.cz
TEST Ford Fiesta 1,4 16V Ambiente - Fiesta Europeana (09/2002)
TEST Ford Fiesta 1.6 16V Ghia - Reloaded (03/2003)
TEST Ford Fiesta ST – zážitek (+video) (05/2005)
TEST Ford Fiesta 1.4 TDCi - čtyřválcový standard (05/2006)

TÜV AUTO REPORT 2008 na AUTO.cz
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 2-3 roky): lidové Mazdy momentálně vládnou
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 4-5 let): v čele s 911, Jazzem a Legacy
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 6-7 let): Dříči z Japonska vs. víkendové fajnovky z Německa
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 8-9 let): vedou sportovní Porsche a Mercedesy a univerzální Toyoty
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 10-11 let): každý čtvrtý má problém

Závady

Bolestí Fiesty je hlavně nepřesný palivoměr, což se sice může zdát jako drobnější závada, na delších cestách ale příliš nepotěší. Malý Ford se také potýkal s problémy s řídicí jednotkou, což bylo řešeno přehráním jejího softwaru. Podvozkové díly včetně výfuku se neubrání korozi, i když většinou pouze povrchové. U automobilů s více najetými kilometry se pak vyskytují vůle na přední nápravě.

Ceny

Ceny Fiesty začínají na 130 000 korunách. Za výkonnější třináctistovku z let 2002-2004 dáte 140-165 tisíc korun. Zájemci o šestnáctistovku si připraví nejméně 150 tisíc, zhruba ve stejných cenových relacích se pohybují i vozy s nejslabším vznětovým motorem. Za automobily po faceliftu zaplatíte v drtivé většině alespoň 200 000 korun.

Modely z posledních let výroby (2007 a 2008) se vyprodávaly jako výběhové za nízké ceny (kolem 265.000,-Kč) s relativně slušnou výbavou. Až je budou první majitelé prodávat, lze očekávat nižší ceny než u stejně starých a podobně ojetých konkurentů.

Co říká odborník?

(Tomáš Svoboda, obchodní ředitel Auto ESA)

Ford Fiesta vyráběný od roku 2002 patří v obchodní třídě malých vozů k nejpovedenějším. Díky minimálnímu přednímu a zadnímu převisu má i při délce necelých 4 metrů slušný rozvor, což zajišťuje dostatečný jízdní komfort z hlediska nabízeného místa uvnitř. Karosérie je prostorná, má moderní design. Interiér je dokonale řešený, nové materiály jsou kvalitnější a v porovnání s předchozími modely rozhodně nevypadají lacině. Motor 1,4 TDCI je pro tento vůz vynikající s malou spotřebou. Ford Fiesta má ve své kategorii jeden z nejlepších podvozků, má výborné jízdní vlastnosti a je velmi snadno ovladatelný. Je vhodným kandidátem na druhé auto do rodiny.

Ani s ojetinami Fordu Fiesta této modelové řady nejsou žádné problémy. Jde o velmi spolehlivý vůz.

Přednosti

  • jízdní vlastnosti
  • snadná ovladatelnost
  • vydařené zážehové i vznětové motory
  • nadprůměrný zavazadelník
  • nízké ceny originálních náhradních dílů
  • nízké provozní náklady

Nedostatky

  • nepříliš výkonný motor 1,3 l (43 a 44 kW)
  • nepohodlná sedadla
  • málo místa vzadu
  • chudá základní výbava
  • nepříliš kvalitní materiály palubní desky (do roku 2005)
  • nízký komfort odpružení na nerovné vozovce
  • otvírání zavazadlového prostoru

Nejčastější závady

  • nepřesný palivoměr
  • problémy s řídicí jednotkou
  • koroze podvozku
  • vůle na přední nápravě

Máte jinou zkušenost? Vložte vaši recenzi Fordu Fiesta na moje.auto.cz
FORD FIESTA na MOJE.AUTO.cz