Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Fiesta ST Plus – Jednou ještě rádi zavzpomínáme

Stanislav Kolman
Diskuze (51)

Nad tříválci často ohrnujeme nos. Vzhledem k současným automobilovým trendům ale dost možná přijde doba, kdy budeme rádi alespoň za ně. Obzvlášť za takový, jaký pracuje pod kapotou nasupené Fiesty.

Design, interiér


Jsou to skoro tři roky (jak ten čas letí!), co se Fiesta ST zastavila v redakci naposledy. Tehdy jsme společně s Martinem Machalou vyrazili na mostecký autodrom a porovnávali nový tříválec se starší čtyřválcovou šestnáctistovkou. Měřící technika tenkrát nepřekvapivě potvrdila, že menší motůrek s vyšším výkonem je hbitější a také pocitově se nám projev novějšího „estéčka“ líbil víc. Na okruhu i okreskách hravé a dravé, zároveň ale použitelnější pro takové ty běžné každodenní přesuny. A tak jsme si příliš nestěžovali, když se auto bez výraznějších změn zastavilo v naší garáži znovu.

Stále nenápadně

Jak už jsem nastínil, od posledního testu se toho opravdu moc nezměnilo. A aby toho nebylo málo, modrý ovál dotáhl mé zmatení k dokonalosti. Nové „estéčko“ je stejně jako před lety třídvířkem v modrém laku Performance (+12.700 Kč) na stejných osmnáctipalcových kolech. Raději jsem se šel přesvědčit do redakčního archivu a porovnal registračky obou vozů, abych se ujistil, že netestuju to samé auto.

Fiesta ST dostává proti standardnímu prckovi sportovně tvarované nárazníky a jinou masku chladiče, příslušnost do sportovních řad Fordu pak prozrazují hlavně štítky ST vpředu a vzadu. Nebýt jich a na poměry malých aut nezvykle velkých kol, nejspíš byste téhle fiestě sportovní ambice ani netipovali. Zatímco před lety bych si asi postěžoval, že je vnějšek vozu snad až příliš fádní, dneska mi to naprosto vyhovuje (to je teda ta dospělost, jo?). „Estéčko“ své schopnosti nekřičí do světa, o to větší je pak údiv kolemjedoucích, když tahle nazlobená nákupní taška prosviští kolem.

Neměnila se ani kabina, která se ve srovnání s předchůdcem posunula asi o patnáct úrovní výše. Řidič se posadí do sportovní sedačky Recaro (standardně vyhřívané), která má parádní bočnice a tělo v zatáčkách skvěle podrží. Osobně bych sedadlo klidně mohl mít užší, ale zase se sem nasoukají i korpulentnější závodníci. V rukou pak svírají sportovní tříramenný volant s „tak akorát“ tlustým věncem a zploštělou spodní částí, který moc hezky padne do ruky.

Ford Fiesta ST Plus Ford Fiesta ST Plus

Víte, kdy automobilový novinář nejčastěji cestuje ve třech a více lidech? Když testuje třídveřové auto. Na tuto koncepci jsme si za poslední roky odvykli, a i když na ni rádi vzpomínáme, z uživatelského hlediska má svá omezení. S většími předními dveřmi musíte být opatrnější při otevírání na úzkých parkovacích místech, navíc jsou těžší, pás daleko, no a to lezení dozadu jsem svým soukmenovcům nezáviděl. Pravdou ale je, že se dozadu nasouká i dospělá osoba, a pokud netrpí klaustrofobií, zvládne bez velkých nářků i několik desítek kilometrů. Cokoliv delšího už nedoporučuji. Strasti s třídvířkem lze ale snadno vyřešit párem dveří navíc, Ford má v nabídce jako jeden z mála obě karosářské verze. Příplatek za lepší nastupování vzad je symbolických 15.000 Kč. A kdyby to někomu pořád přišlo málo a chtěl i více než 311 litrů zavazadlového prostoru, může upgradovat na Pumu ST se stejnou technikou. Ale pozor, proti pětidveřové Fiestě ST je minimálně o 99.000 Kč dražší.

Video se připravuje ...

Motor, jízdní vlastnosti


Plus jako povinnost

Tříválcová patnáctistovka disponuje maximálním výkonem 147 kW (200 k) v 6000 otáčkách a 290 newtonmetry točivého momentu od 1400 do 4000 ot/min. Při pohotovostní hmotnosti 1262 kg je auto na stovce za 6,5 sekundy a klidně pokračuje na maximálních 232 km/h. Agregát se pojí výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol.

Motor pracuje s vysokotlakým přímým vstřikováním paliva a nezávisle proměnným časováním sacích i výfukových ventilů. Účinnost celohliníkového agregátu dále zvyšuje integrované sběrné potrubí, které umožňuje rychlejší dosažení optimální provozní teploty a zároveň zlepšuje odezvu na sešlápnutí plynového pedálu. Zkracuje totiž vzdálenost, kterou musí výfukové plyny urazit na cestě mezi válci a turbodmychadlem. Za zmínku stojí i nově řešené uložení omezující nežádoucí pohyby motoru v karoserii zejména při ostrých průjezdech zatáčkami. Ford jako první nasadil u tříválcového motoru deaktivaci jednoho válce a ani „estéčková“ patnáctistovka není výjimkou. Při jízdě konstantní rychlostí pozastaví řídicí jednotka dodávku paliva i činnost ventilů v jednom válci. Jeho deaktivace či opětovná aktivace trvají pouhých 14 milisekund.

To už je samo o sobě zajímavý kus techniky, přesto bych doporučil nezapomenout na příplatek 26.000 Kč za sadu Performance. A nenechte se odradit tím, že je o tisícovku dražší než před třemi lety. Obsahuje totiž světelnou indikaci řazení, systém Launch Control, ale hlavně mechanický samosvorný diferenciál. Výpomoc samosvoru Quaife je tu zdvojena a diferenciál vypomáhá i přibrzďováním. Neměl jsem sice možnost přímého porovnání s kusem bez samosvoru, ale dal bych ruku do ohně za to, že na parádních jízdních vlastnostech a eliminaci nedotáčivosti při rychlých výjezdech ze zatáček má lví podíl. Ale k tomu se ještě dostaneme...

Ford Fiesta ST Plus Ford Fiesta ST Plus

Psal jsem to už při prvních jízdních dojmech s Pumou ST a budu se opakovat – charakternější tříválec byste na dnešním automobilovém trhu hledali jen těžko. V normálním jízdním režimu je přitom vlastně docela obyčejným společníkem, jakých v malých autech známe nespočet. Zkrátka takový, se kterým vyšlete tetičku pro rohlíky a nekoušete si nehty hrůzou, jestli ji těch 200 koníků někde nezadusá. Kdepak. „Estéčko“ je v klidném tempu nezáludné, byť sportovní podvozek s osmnáctipalcovými koly už logicky tužší je a s městskými kostkami se úplně nepřátelí. A pokud nebudete potenciál agregátu ždímat na maximum, jezdíte s průměrem 6,5 litru.

Stačí však přecvaknout ve výběru jízdních režimů na Sport, respektive Track, a dostanete pořádně nabroušené náčiní. Klapka ve výfuku je v tu chvíli nejaktivnější a auto nadělá hodně akustické parády. Ne přehnané a pubertální jako u některých jiných hot-hatchů, brumlání a praskání od výfuku se dočkáte přesně v těch situacích, kdy jej „potřebujete“. Nechci úplně tvrdit, že motor počet válců zcela maskuje, spíše bych řekl, že tříválcový projev zdárně eliminuje. Musíte se uvnitř opravdu hodně zaposlouchat, abyste sami sobě položili otázku, jestli pod kapotou náhodou jeden  hrnek nechybí.

A výborný je i projev motoru v pohybu. Srdnatě se zvedá z nejnižších pater otáčkoměru, nad 1500 ot/min se nadechuje k tomu nejlepšímu, což pokračuje zhruba do čtyř tisíc. „Estéčko“ pak klidně míří až k červenému pásmu, tam už je ale průchod ručičky pozvolnější. Při takové jízdě počítejte s odběrem mezi sedmi a osmi litry, při regulérním drcení motoru do maxima však apetit klidně vzroste ještě výš.

S řadičkou manuální převodovky tady přijdete do kontaktu opravdu často, takže si dal Ford na jejím odladění opravdu hodně záležet. Kulisa je přesná a dráhy krátké, tudíž se s manuálem hezky spolupracuje i při nastolení ostřejšího tempa. V zásadě je jediným nedostatkem kovová vrchní část páky, která v zimě chladí, v létě by vám zase nejraději spálila ruku.

Video se připravuje ...

Fyziku neoklameš. Ale můžeš to zkusit

I když to tenhle prcek nedává na první dobrou vůbec najevo, jezdí výtečně. Přední náprava vybavená samosvorem drží na asfaltu jako přibitá. Našel jsem si jednu utaženou zatáčku a zkusil z ní vyjet rychleji... a rychleji... a zase rychleji. A měl pocit, že bych takto mohl pokračovat snad donekonečna. Z logiky věci by fiesta v určitou chvíli měla začít vzdorovat nedotáčivostí, jenže oni jí to v továrně zapomněli říct. Skvělá práce!

A podvozek? Jak už jsem zmínil, je tužší. Ne prkenný, pro každodenní používání komfortnější než předchozí „estéčko“, přesto někdy tvrdý možná až moc. A jeho fungování se nemění v závislosti na zvoleném jízdním režimu, takto je naladěn pro jakoukoliv jízdní situaci. Strmý převod řízení znamená, že se s volantem příliš nenadřete a autíčko si ze strany na stranu vodíte jedna radost. S ostřejšími jízdními režimy posilovač tuhne, coby řidiče by mě ale mnohem více potěšila větší porce zpětné vazby, která tady chybí. V kontrastu s výše zmíněným je to však jen drobná vada na kráse.

Ford Fiesta ST Plus Ford Fiesta ST Plus

Závěr


Závěr

Trochu mě děsí, že mám v šestadvaceti tendence k nostalgickému rozjímání. Nemohu se ale zbavit dojmu, že na auta jako je současná Fiesta ST budeme jednou ještě rádi vzpomínat. A to jsme ještě před pár lety na nasazení tříválcového motoru reagovali úšklebkem. Třídvířko už je samo o sobě jednorožcem, připočtěme neelektrifikovanou pohonnou jednotku, sympatický zvuk výfukové soustavy a parádní jízdní vlastnosti, se kterými si užijete spoustu zábavy. A dostanete auto, která vás snadno nahlodá ke zvážení. Nebo alespoň svezení.

A kolik že si za tuhle srandu Ford účtuje? Fiesta ST s jedním párem dveří startuje na 622.900 Kč, pětidvířko vyjde na 637.900 Kč. Jak už jsem říkal, samosvor a spol. za 26.000 Kč jsou milou povinností, bez předních LEDek (+20.000 Kč) či armády asistenčních systémů (+14.800 Kč) se klidně obejdete. Někdo však může nabídnout, že za sympatičtějších 599.990 Kč dostanete Hyundai i20 N 1.6 T-GDI (150 kW) s válcem navíc, který za příplatek rovněž umí samosvor. A na to mě vpravdě nenapadá žádný protiargument...

Nejlevnější verze modelu 324.900 Kč (1.1/55 kW Trend 3dv.)
Základ s testovaným motorem 622.900 Kč (1.5 EcoBoost/147 kW ST 3dv.)
Testovaný vůz bez příplatků 622.900 Kč (1.5 EcoBoost/147 kW ST 3dv.)
Testovaný vůz s výbavou 696.400 Kč (1.5 EcoBoost/147 kW ST 3dv.)

Plusy

  • Živý motor
  • Hezký zvuk
  • Přesné řazení
  • Možnost samosvoru...
  • ...a jízdní vlastnosti s ním

Minusy

  • Chybějící zpětná vazba v řízení
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (51)

Doporučujeme

Ford Fiesta ST Plus
Cena základní sestavy 622 900 Kč
Výbava základní sestavy 18“ kola z lehkých slitin, automatická klimatizace, LED světlomety vpředu a vzadu, tempomat s omezovačem rychlosti, zadní parkovací senzory, 8“ obrazovka multimediálního systému navigace, audiosystém B&O s deseti reproduktor, přední sportovní sedadla Recaro s vyhříváním, tříramenný sportovní a vyhřívaný kožený volant, specifická přední maska a nárazníky, elektrický posilovač řízení s variabilním účinkem atd. Kč
Cena testované sestavy 696 400 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak karoserie modrá Performance (+12.700 Kč), sada Performance (+26.000 Kč; mechanický samosvorný diferenciál, systém Launch Control, světelná indikace řazení), sada Assist Plus (+14.800 Kč; hlídání mrtvého úhlu, zadní parkovací kamera, rozpoznávání dopravních značek, inteligenční omezovač rychlosti atd.), přední LED světlomety (+20.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 290 / 1400 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 232
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 311 / 1093
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1262 / 373
Rozměr pneu: 205/40 R18
Ford Fiesta ST Plus
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4068
b) šířka (mm): 1735
c) výška (mm): 1469
d) rozvor (mm): 2493
e) rozchod vpředu (mm): 1506
f) rozchod vzadu (mm): 1467
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
4. 8. 2021 23:20
Re: Dio Canone
Posvitit moc nejde, už tak je cena auta vysoko, dát tam dražší brzdy v továrně asi není reálné řešení. Spíš snížit cenu.

Naštěstí většina má rozum a první co na ST dá jsou pořádný brzdy. https://www.atte.cz/…o-fiesta-st-mk8/
4. 8. 2021 23:15
Fiesta ST test
Sice druhý test na Auto.cz ale je vidět že kvalita testování auta v ČR je smutná. ;-\ :-(

Řízení má zpětně vazby dost, hlavně ve sportovním módu nebo track.
Co je největším minulém auta jsou brzdy, totálně nestíhají třeba v tom módu track.

Ještě že máme dnes internet a můžeme si přečíst test třeba z UK.

Pokud jde o to že u Hyundai člověk dostane válec navíc, ano to je plus, zas ale nedostane hezké auto což Fiesta pořád je.
Avatar - lamal
4. 8. 2021 19:57
Re: A to nejlepší na této foto
Nj na suchej ceste za to nema zmysel tahat ani na parkovisku. Pre tych co jazdia s hh aj v zime to je i s tym lankom pouzitelne.
4. 8. 2021 13:54
Re: FieSTa umí
Caute,

teraz neviem ci si robite *** alebo vazne je passat vacsi ako mondeo co sa tyka vnutra? Akoze ani v jednom som nesedel ale keby sa ma niekto spyta ktore ma viac priestoru v kabine a ze musim odpovedat tak poviem ze superb ale skor by som tipol to mondeo.

dodatok: akoze jasne ze som sedel v mondeu a passate ale nie najaktualnejsich modeloch
Avatar - kari.laz
4. 8. 2021 08:50
Re: A to nejlepší na této foto
Asi nikdo nejezdí běžně přes ručku, ale zase když už tam je a jsi někde sám, někde třeba na parkovišti, tak proč si to nezkusit.
V běžném provozu to význam nemá, ale zase když už tam je, tak tu monost si to někde na bezpečním místě zkusit máš, v zimě to člověk občas použil na sněhu i běžně, tam stačilo jet 30 a už se užila legrace.
Na rally to nikdo tahat nebude, určitě ne s lanovodem, předělal by to na hydrauliku a hlavně i auto by muselo mít další úpravy.