Ford Grand C-Max 1.0 vs. Kia Carens 1.6 GDI vs. VW Touran 1.4 TSI
Kia Carens se rozhodla postavit špičkovým konkurentům v podání Fordu Grand C-Max (boduje třeba posuvnými bočními dveřmi) nebo Volkswagenu Touran (s obřím vnitřním prostorem a kufrem).
Se samostatnými třemi sedadly ve druhé řadě funguje touran jako skvělá stavebnice – křesílka můžete nejen posouvat a sklápět (jako to umí konkurence), ale také vyndat ven. S dvěma kubíky prostoru válcuje soupeře a poslouží jako menší stěhovák. Krabicovitý design s rovnými boky sice nemusí každému vonět estetikou, nicméně vzniklý vnitřní prostor nezná soupeře. Ford ale v rukávu ukrývá také trumf: posuvné zadní boční dveře na obou stranách. Díky tomu můžou dozadu bez problémů nastoupit pasažéři s horší hybností nebo senioři. Novinka Kia Carens sice nedisponuje vyjímatelnými sedadly ani bočními posuvnými dveřmi, zato se může pochlubit variabilitou – jedním tahem sklopíte zadní sedadla do roviny.
Přeplňovaný čtyřválec twincharger (kompresor+turbodmychadlo), tříválec s turbodmychadlem, nebo klasická atmosférická šestnáctistovka? V testu se nám sešly tři benzinové koncepce – která bude nejvhodnější pro pohon 1,5tunového MPV? Výkon 103 kilowattů ve volkswagenu platí za nejvyšší hodnotu ve startovním poli. Ford si pomáhá pouze velkým turbodmychadlem – aby ne, když pod kapotou vozu Grand C-Max klokotá skromný litrový tříválec. Díky přeplňování však ze sebe ecoboost vytlačí 92 kW a 170 N.m, což k obstojné pružnosti bohatě stačí. Základní pohonná jednotka 1.6 GDI v carensu sice na papíře oslňuje výkonem 99 kW, v reálu se ale korejský čtyřválec projevuje mdle.
První ligu nehraje carens ani v otázce jízdních vlastností. Zde naopak exceluje volkswagen, a zejména ford. Oba kombinují hbitost podvozků s pozoruhodným komfortem, k němuž ale v případě touranu dopomáhají adaptivní tlumiče DDC za 22 600 Kč s třemi módy: Comfort, Normal a Sport. Ford jde v otázce jízdních schopností ještě dál a při odpovídajícím pohodlí dokáže zprostředkovat dokonce zábavu. Hmotné MPV zatáčí ostošest a přímější řízení spolu s přesným lehkým řazením svádějí ke sportovnější jízdě. Nad vším drží ochrannou ruku citlivý stabilizační systém ESP...
Kompletní text, včetně všech tabulek, naměřených hodnot a závěrečného hodnocení si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 13/13, který je právě k dostání na stáncích.