Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Kuga 2,0 TDCi 120 kW 4x4 – Umění odejít

Aleš Jungmann
Diskuze (16)
Ford Kuga už dobře známe, kombinace nejsilnějšího dieselu s pohonem všech kol a manuálem se nám však vyhýbala. Až do teď.

Střídání stráží se blíží, druhá generace Kugy už hlasitě klepe na dveře. Bude se ale muset hodně ohánět, protože odcházející model ještě rozhodně není zralý do starého železa. Potvrdil to i v posledním testu.

Jsou to téměř přesně čtyři roky od doby, kdy jsem se s poprvé projel s novou Kugou. Zbrusu nové SUV tehdy všechny překvapilo svými výbornými jízdními vlastnostmi a ze zahraniční prezentace letěly do Čech převážně velmi pozitivní reakce.

Kuga opravdu mezi malými SUV působila jako závan svěžího větru. Hodně povedené je třeba řízení, ve kterém díky velmi dobře nastavenému elektrohydraulickému posilovači cítíte dnes již moc nevídané fyzické spojení kol s vozovkou. Jen 2,6 otáček mezi dorazy je u SUV raritní, avšak vítaný prvek.

Ani podvozek nezůstává v závěsu a nabízí tužší a sportovnější charakteristiku, než je ve třídě obvyklé. V zatáčkách si tak k tomuto Fordu můžete dovolit mnohem více než ke konkurenci, jediným omezujícím prvkem je vyšší stavba vozu a z ní plynoucí náklony při vysokém tempu. I po čtyřech letech je Kuga jízdně na špičce segmentu. Ostatně, to Fordy přece tak nějak bývají.

Také zde platí, že výběr kol je velmi důležitý. Zatímco na osmnáctipalcových ráfcích je Kuga už sportovní až moc a české silnice jí nevoní, na sedmnáctkách je situace o poznání lepší. Autu nikterak výrazně nevadí ani běžné výtluky a příčné nerovnosti.

suv ford suv ford  

Stáří modelu je patrné zejména v interiéru. Velká postříbřená plocha nás příliš neokouzlila v době premiéry a je proto logické, že nyní to není o nic lepší. Situaci zachraňuje velmi dobře se držící čtyřramenný volant a příjemné, dostatečně dimenzované sedačky. Grafika přístrojů a obrazovky působí trochu rozháraně. Vzadu v Kuze není obecně moc místa nazbyt, vyšší cestující si stěžují především na utiskování kolen. I když u naší verze tomu je přeci jen trochu jinak, na zadní straně předních sedadel není sklápěcí plastový stoleček a tak zde pasažéři mají nějaký ten centimetřík k dobru. Sedáky jsou dostatečně vysoko nad podlahou a tak mají i cestující vzadu dobrý výhled.

Horší je to s výhledem z místa řidiče, kde překážejí hlavně silné A-sloupky, o něco vetší by mohla být i plocha obhospodařovaná stěrači. Naopak chválím přesně zabírající, správně tuhou spojku nebo moderní bezklíčové startování, jehož mechanický předek je však kvůli záslepce na sloupku volantu jednoznačně identifikovatelný. Umístění hned pod tlačítko nouzových blikačů ale podle mě není úplně ideální.

Zavazadlový prostor nabízí nikterak oslňujících 360 litrů (s kočárkem bude problém), avšak vpřed vyklopitelné sedáky potěší možností vyrobit po sklopení sedadel dokonale rovnou, 155 cm dlouhou ložnou plochu. Zavazadelník má dno jen dva centimetry pod hranou, což zjednodušuje manipulaci s těžkým nákladem. Musíte jej však přenést přes nakládací hranu umístěnou 758 mm nad vozovkou.

Prvkem, který si zaslouží pozornost, jsou dvoudílné páté dveře, které lze otevírat buď celé nebo jen menší prosklenou část. Potěší také možnost vybavit vůz zásuvkou na 230 V (my ji měli), která je praktická zejména při delších rodinných výletech.

suv ford suv ford  

Novinkou a vlastně i důvodem testu byl silnější agregát 2,0 TDCi o výkonu 120 kW spojený s manuální šestistupňovou převodovkou. Zřejmě největší výhoda silnějšího vznětového čtyřválce je v plošší křivce točivého momentu, která dostatečně pokrývá i oblast nízkých otáček. Oproti verzi se 103 kW tak řidič nemusí při poklesu otáček pod dva tisíce dlouho čekat na zátah motoru a může pokojně zrychlovat. Nejlépe se diesel cítí kolem tří tisíc, kde poctivě zatahuje a ani moc nehlučí. Trochu slabší je to s výkonovou špičkou, turbodieselu v SUV to ale odpustit jde. Chválíme řazení, které je sice trochu tužší, než bývá u SUV obvyklé, zato je přesné a řadička se v kulise pohybuje bez protestů.

Pohon všech kol, zajišťovaný mezinápravovou spojkou Haldex čtvrté generace, se hodí nejen v lehčím terénu, ale i na silnici. Protáčení předních kol je věc neznámá a řidič navíc může citlivým zacházením s pedálem plynu odstranit téměř všechnu nedotáčivost. Spotřeba paliva se během testu pohybovala kolem osmi litrů nafty, tedy zvýšení apetitu ruku v ruce se zvýšeným výkonem motoru naštěstí nešlo.

Závěr

Kuga odchází na vrcholu sil, z mého pohledu by mohla prodělat malý facelift interiéru a mohlo se jet dál další dva roky. Zákazníci však mají jasno: prodeje už nejsou takové a doba si žádá rychlejší výměnu generací.

Vůz zapůjčený k testu sice stojí necelý milion korun, což je stále hodně sebevědomá cenovka, avšak pohledem do ceníku zjistíme, že některé specifikace jsou nyní za opravdu zajímavé akční peníze. Podobně jako u Mondea, které se na stará kolena stává vysloveně dobrou koupí z hlediska poměru cena/užitná hodnota.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Ford už láká na novou Kugu, ta současná by se ale mohla o přízeň zákazníků ucházet klidně ještě několik let. Silnou stránkou Fordů bývají jízdní vlastnosti a Kuga není výjimkou – stále patří v tomto ohledu k nejlepším SUV. Její slabiny jsou z mého pohledu ryze subjektivní: rozdováděný exteriér si může získat sympatie, lacině vypadající interiér ve stylu druhého Focusu je ale už roky takzvaně out. Kdyby Ford chtěl jen faceliftovat, musel by zlepšit hlavně toto. Mé sympatie si nezískal ani systém otevírání zavazadlového prostoru. Naopak musím vyzdvihnout schopnosti pohonu 4x4, který i v opravdu špatných trakčních podmínkách nezklamal.

První cena vozu499.990,- Kč (2.0 TDCi 2.0 103 kW 4x2 Trend)
První cena vozu s pohonem 4x4591.990,- Kč (2.0 TDCi 2.0 103 kW 4x4 Trend)
Základní cena testovaného vozu801.790,- Kč (2.0 TDCi 2.0 120 kW 4x4 Titanium S)
Cena testovaného vozu vč. příplatků963.890,- Kč (2.0 TDCi 2.0 120 kW 4x4 Titanium S)

Plusy

  • Pružný, tichý a úsporný motor
  • Variabilní zavazadelník
  • Design exteriéru i interiéru
  • Jízdní vlastnosti ve třídě

Minusy

  • Odkládací prostory vpředu
  • Málo místa pro kolena cestujících vzadu
  • Velikost kufru
  • Výhled šikmo vpřed

Foto: Petr Eze

Aleš Jungmann
Diskuze (16)
Ford Kuga 2,0 TDCi 120 kW 4x4
Cena základní sestavy 801 790 Kč
Výbava základní sestavy Elektronický stabilizační systém ESP a 6 airbagů, bezklíčové startování, stereorádio/CD, 6 reproduktorů, elektricky ovládaná přední a zadní okna, dělené 5. dveře s dvojitým otevíráním, sedadlo řidiče s nastavitelnou výškou, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, automatická dvouzónová klimatizace, 17“ kola z lehkých slitin, čalounění sedadel kůže/látka, tempomat, LED světla denního svícení, projektorové halogenové světlomety, zadní spojler velký, automatické stěrače s dešťovým senzorem, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním Kč
Cena testované sestavy 963 890 Kč
Výbava testované sestavy Ozdobné lišty prahů předních dveří, z kartáčované nerezové oceli, s podsvícením, s logem Kuga (5.600,-), elektrická zásuvka 230 V / 150 W (3.500,-), sada Audio 133 - SD navigační systém - 7“ dotykový barevný multifunkční displej (pomocí kterého lze ovládat navigaci, CD, rádio, telefon a klimatizaci), stereorádio/CD - RDS EON, MP3, vstup AUX pro připojení externího přehrávače, 6 reproduktorů, Bluetooth® handsfree a hlasové ovládání (v angličtině) s USB portem pro připojení přehrávače iPod nebo zařízení Mass Storage Device, SD karta obsahující mapové podklady Evropy včetně ČR, vstup AUX pro připojení externího přehrávače, dálkové ovládání na sloupku řízení, duální automatická klimatizace, přední sedadla vyhřívaná s regulací teploty, přístrojová deska s 10 řádkovým informačním displejem (56.600,-), vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů (6.700,-), přídavné topení nezávislé, programovatelné (34.900,-), 17“ ocelová minirezerva, pneu 135/90 a ruční zvedák (namísto sady na opravu pneumatik) (1.900,-), Komfort 2 - systém Ford KeyFree - vstup do vozu a startování bez použití klíče, parkovací asistent s předními a zadními sensory, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (28.000,-), Styl 2 - střešní ližiny - s hliníkovou povrchovou úpravou, zadní tmavě tónovaná skla Privacy (9.000,-), Metalický lak Lunar Sky (15.900 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5.1 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 360 / 1355
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1614 / 516
Rozměr pneu: 235/55 R17
Ford Kuga 2,0 TDCi 120 kW 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4443
b) šířka (mm): 1842
c) výška (mm): 1710
d) rozvor (mm): 2690
e) rozchod vpředu (mm): 1574
f) rozchod vzadu (mm): 1584
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 770 / 990
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
12. 12. 2012 23:32
Re: milacik
No možná by prodeje víc zvýšilo snížení ceny, než vývoj nového modelu.
31. 3. 2012 20:49
Re: porovnanie
Kuga je od Tiguana podstatně pohodlnější, v ničem jiným lepší není. RAV4 není 4x4, zadní náprava nepracuje až do okamžiku protočení předních kol, ostatní jsou 4x4 i bez prokluzu - třeba při rozjezdu. Na suché cestě je Outlander hodně težký a zaklekává, moc nesedí, Tiguan je sice menší, ale opravdu o kus lepší no a Kuga vede, jezdí se s ní opravdu na SUV dobře. RAV4 neznám.
31. 3. 2012 20:47
Re: Jaký je asi podvozek..
No a takhle se přesně šíří bludy, sice tvůj příspěvek vypadá, že má hlavu a patu, ale v reálu vypovídá o tom, žes toho s Fordama od dom Focusu II moc nenajezdil...

Měl jsem Tiguana 2 roky, přesednutí do Kugy byl malý šok - jednak o kolik je menší a míň použitelnější jako auto pro rodinu a jednak o kolik je pohodlnější a zároveň jistější. Fordní podvozky jsou super právě proto, že jsou jisté a pohodlné zároveň...
Avatar - LEGOPARK
31. 3. 2012 09:04
Re: Teren...
U SUVcka? NAJPODSTATNEJSIE! A to som nejake to SUV uz jazdil. Nepodcenuj SUVcka.
31. 3. 2012 01:02
Re: Jaký je asi podvozek..
Asi tak to je s písaním o podvozkoch Fordu všeobecne... Každý novinár "uchcáva" z forďáckych podvozkov, ja som ešte nesedel vo forde, ktorý by mi podvozkovo vyhovoval, možno s prižmúrením oboch očí súčasné mondeo, ale to je asi tak všetko... Áno, ak by som mal ísť na okruh a spraviť čo najrýchlejšie kolo, bral by som z kompaktov focus, ale aby som v takom aute jazdil každý deň a ešte aj s rodinou, to si neviem ani predstaviť... V bývalej firme sme mali kompletnú flotilu fordov (väčšinový akcionár bol zároveň aj predajcom fordu), ale ako služobné auto som si to bral len na krátke cesty do mesta a okolia, akonáhle som šiel na dlhšiu služobku, bezpodmienečne som bral vlastné auto.