Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Kuga PHEV – Větší, sportovní, hybridní

David Bureš
Diskuze (147)

V roce 2019 nejprodávanější Ford u nás prošel mezigenerační výměnou. Nová Kuga se proti předchůdci kompletně změnila a přichází také jako plug-in hybrid. Jaká je v této formě?

Design, interiér


Ford Kuga je dnes už tradiční součástí evropské nabídky této americké značky, vždyť první generace tohoto kompaktního SUV se začala prodávat už v roce 2008. Nyní na trh přichází generace již třetí, která se navzdory slušným prodejům předchůdce (na českém trhu to byl za rok 2019 nejprodávanější Ford) významně změnila. K lepšímu?

To jsme zjišťovali za volantem plug-in hybridní varianty, která je jednou z hlavních novinek Kugy. Kompaktní SUV totiž reagovalo na trend doby a v rámci strategie Fordu, kdy každý nově uvedený model bude nějakým způsobem elektrifikován, nabídne časem hned tři elektrifikované typy pohonu – plug-in hybrid, full-hybrid i mildhybrid. Kuga s možností dobíjení ze zásuvky však není jen ústupkem flotilovým emisním normám, po týdnu života s ní víme, že bude rovněž patřit mezi velká prodejní lákadla.

Video se připravuje ...

Kompletní proměna

O tom ale až později, nejprve si nový Ford Kuga pečlivě prohlédněme. Kuga se v rámci mezigenerační proměny zásadně změnila. Nemáme přitom na mysli jen nárůst rozměrů – třetí generace Kugy je o úctyhodných 89 mm delší než předchůdce a zároveň o 44 mm širší – ale také celkový design.

V tomto případě totiž rozhodně nešlo jen o jemné retuše podle aktuálního designérského jazyka značky, ale o kompletní proměnu. Jestliže dosud byla Kuga typickým zástupcem SUV s vysokou stavbou, nová generace udělala úkrok ke crossoverům. Na první pohled totiž vypadá jako takový přerostlý hatchback. Na prvních fotografiích mi tento zvolený styl příliš neseděl, osobní setkání ale můj názor změnilo. Vyceněná maska a vysoko usazené světlomety vozu dodávají sportovní šmrnc, který mu sedí. Podle mého názoru rozhodně více než menší Pumě.

Specifické nárazníky, mřížka chladiče nebo lakované spodní partie v barvě karoserie u testované verze ST-Line pak tento styl jen dále podtrhují. O 6 mm snížený postoj navíc nepomáhá jen proporcím, ale také aerodynamice, která má pozitivní vliv na spotřebu paliva.

Lepší, ale nikoliv dokonalý

Velké změny se udály také v interiéru, který koncepčně navazuje na právě již zmíněnou Pumu. To znamená přizpůsobení se aktuálnímu trendu, kdy kapličku přístrojů u vyšších specifikací tvoří digitální obrazovka (s dnes obligátní úhlopříčkou 12,3") a dotyková obrazovka multimediálního systému je vytyčena do prostoru na vrchu středového panelu. Naštěstí ale Ford nešel cestou úplné digitalizace a infotainment nadále doplňuje také o konvenční ovladače, třeba pro ovládání rádia nebo klimatizace. Jen škoda, že by multimediální systém mohl rychleji reagovat na pokyny. Také načítání je spíše pomalejší.

V kabině je navíc znatelná snaha o napravení některých dřívějších přešlapů. Fordí interiéry byly známé svými lacinějšími materiály, což se autoři interiéru nové Kugy rozhodně snažili vylepšit. Některé detaily nicméně nadále působí laciněji než u konkurence, což třeba podporuje i sice pro Ford typické, ale oku nepříliš lahodící tyrkysové podsvícení tlačítek. Laciné jsou i plastové výplně zadních dveří nebo head-up tvořený jen sklíčkem nad přístrojovým štítem a nikoliv promítáním na čelní sklo.

Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV

Palubní počítač pak nebýval zrovna vzorem přehlednosti, což se také povedlo napravit. Tedy částečně, Ford nadále umí zobrazit množství informací, což může leckoho na první pohled zmást. Třeba chování adaptivního tempomatu totiž můžete přes infotainment upravit ve třech režimech. Adaptivní tempomat reagující na okolní provoz lze totiž na rozdíl od jiných aut přepnout do normálního tempomatu udržujícího nastavenou rychlost pořád, nebo naopak přepnout do tzv. inteligentního tempomatu upravujícího tempo podle aktuálně povolených rychlostních limitů. Šikovná funkce ale bohužel nefunguje zrovna spolehlivě, často čte rychlosti chybně, jindy zase reaguje se zpožděním.

V multimediálním systému i v palubním počítači jsme se ale nakonec přece jen zorientovali. Šikovný v případě plug-in hybridu je navíc ukazatel aktuálního využití toho kterého motoru, na místě otáčkoměru tak přehledně vidíte, jaký motor Kugy právě pracuje a jaký výkon vozu právě dodává. I díky tomu zjistíte, že plug-in hybrid skutečně pracuje v různých režimech pohonu. O tom ale až v kapitole o pohonném ústrojí.

Předtím se ještě zaměřme na vnitřní prostor, který patří mezi další přednosti vozu. Kuga se prezentuje jakožto částečná náhrada za ukončené MPV C-Max, což je uvnitř jasně patrné. Vzadu se tak objevuje posuvná lavice v podélném směru o 150 mm, která umí zavazadelník zvětšit až na udávaný objem 645 litrů. To ale mluvíme o konvenčních variantách, plug-in hybrid se musí spokojit se stále slušnými až 581 litry. Tato hodnota nicméně platí při posunutí zadních sedadel zcela vpřed, při jejich posunu dozadu objem činí jen 411 litrů. Ve výsledku je tak kufr v rámci kategorie průměrný, nepotěší především nízkou výškou. Pod dvojitou podlahu se nicméně pořád vejde minirezerva. Podobně palivová nádrž si musí vystačit jen s 45 litry objemu a ne 54 litry jako u konvenčních verzí. Na zadních sedadlech je každopádně dostatek prostoru i pro figuranta s výškou 185 cm, potěší také sedák ideálně podpírající stehna cestujících.

To vpředu řidič sice ocení bohatý rozsah nastavení sedadel, díky čemuž si ideální pozici najde opravdu každý, sedačka by ale mohla poskytnout lepší oporu v zatáčkách. Ve výsledku se mi navíc ani na delších trasách nejevila moc pohodlná. Také chyběly větší odkládací prostory, do předních dveří sice dáte 1,5litrovou lahev, moc navíc ale už ne. Stejně tak do loketní opěrky se toho moc nevejde.

Motor, jízdní vlastnosti


Atmosféra s elektromotorem

Jak už jsme zmínili v úvodu, třetí Kuga nabídne hned tři verze elektrifikovaného pohonu, tří různých úrovní hybridizace. Ten nejvyšší stupeň je plug-hybrid, který se spoléhá na nejobjemnější motor v nabídce Kugy.

Pod kapotou pracuje atmosférický zážehový čtyřválec 2.5 Duratec pracující v Atkinsonově cyklu, který technicky vychází z motoru vyvinutého ve spolupráci s Mazdou. Kombinován je s elektromotorem a lithium-ion baterií o kapacitě 14,4 kWh, umístěnou pod podlahou. Bližší specifikace jednotlivých motorů Ford neudává, víme tak jen, že dvouapůllitr má sám o sobě 112 kW a kombinovaný výkon ústrojí činí 165 kW.

Žádná čísla nicméně neprokážou, jak je takové ústrojí sladěno. Zážitek z jízdy totiž patří mezi příjemná překvapení Kugy. Sladit elektromotor se spalovacím motorem se ne vždy povede, Ford to však dokázal. A výtečně! Spolupráce obou jednotek je naprosto hladká, mnohdy ani nevíte, na který z pohonů právě jedete, dozvíte se to jen díky již zmíněnému ukazateli na přístrojovém štítu. Spalovací motor je totiž výtečně odhlučněn, a tak o jeho práci prakticky nevíte, a to ani při startování. Nečekaně výtečná je i práce variátorové převodovky. Ta svoji prací připomíná tradiční automaty s jemně poskládanými stupni. Nepříjemného vytí jako v jiných vozech s touto převodovkou se tak ve fordu nedočkáte. Lepší CVT na trhu nejspíš nenajdete...

Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV

Kuga přitom využívá všech možností, které její ústrojí nabízí. Pokud zvolíte mód Auto, ford sám rozhoduje o tom, jaký z typů pohonu zvolí. A vy pak jen můžete sledovat, že během jedné jízdy opravdu využije všechny režimy. Chvilku jedete jen na elektřinu, jindy zase jen na spalovací motor. Nejčastěji ale oba motory spolupracují – někdy více síly poskytne 2,5litr, jindy elektromotor. Na elektřinu přitom Kuga zvládne jet i na dálnici – v elektrickém módu zvládne až 137 km/h. Za každých okolností je však tato kooperace výtečně sladěna. Dále jsou k dispozici čistě elektrický mód, režim dobíjení baterií pomocí spalovacího motoru nebo „Safe“, šetřící energii v akumulátoru pro pozdější využití.

Jak už to tak ale u plug-in hybridů bývá, nejvíce si Kugu užijete, pokud ji budete pravidelně dobíjet. To se pak ve městě v hybridním režimu klidně dostanete na dvoulitrovou spotřebu, což už je blízko udávané kombinované spotřebě 1,5 l/100 km. Jakmile ale šťáva v bateriích dojde, rázem městská spotřeba roste k osmi litrům – zkrátka velké SUV se v takovém případě nezapře. Na dálnici jsme se pohybovali kolem sedmi litrů, na okreskách pak kolem pěti a šesti litrů na sto. Když jsme ale zvýšili tempo a nebrali ohled na šťávu v bateriích, rázem jsme atakovali desetilitrovou hranici. Celkově se ale dá říci, že je spotřeba s ohledem na velikost auta přijatelná i při vybitých bateriích, což u plug-in hybridů není samozřejmostí. Naopak...

V elektrickém režimu Ford slibuje dojezd až 56 kilometrů, v praxi ale počítejte spíše s nějakými 40 kilometry. Výhodou v tomto směru je však fakt, že automobilka k vozu bez příplatku dodává dvě nabíječky (v ceně asi 7.500,-), standardní a Mennekes, která nabíjení baterií dokáže zkrátit z šesti hodin na 3,5 hodiny. Plug-in hybridní Kugu nicméně můžete podobně jako jiné plug-in hybridy dobíjet jen střídavým proudem.

Ford Kuga PHEV – srovnání s konkurencí
Model Ford Kuga PHEV Mitsubishi Outlander PHEV Opel Grandland X Hybrid2 Peugeot 3008 Hybrid
Motor 2.5 EcoBlue PHEV 2.5 EcoBlue PHEV 1.6 Turbo 1.6 Turbo
Pohon 4x2 4x4 4x2 4x2
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Zdvihový objem [cm3] 2490 2360 1598 1598
Kombinovaný výkon [kW] 165/- 165 165 165
Točivý moment [N.m] - - 360 360
Převodovka CVT 1A 8A 8A
Kapacita baterií [kWh] 14,4 13,8 13,2 13,2
Max. rychlost [km/h] 200 170 225 225
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,2 10,5 8,9 ?
Kombi. spotřeba dle NEDC [l/100 km] 1,2 1,8 1,5 1,5
Základní cena [Kč] 869.900 959.900 999.990 945.000

Výtečný podvozek

Plug-in hybridy bývají občas v rámci modelové řady za mírné sportovce, u Fordu to ale neplatí, u Kugy PHEV sportovní vlastnosti nijak konkrétně nezmiňuje. A přitom by si zdůraznění takového charakteru klidně zasloužila, možná více než jiná auta.

Základem vozu se stala platforma C2 sdílená třeba s aktuálním Focusem, která pomohla hmotnost Kugy mezigeneračně snížit až o 80 kilogramů. Útroby umožňují zástavbu pohonu všech kol (byť plug-in hybrid pořídíte výhradně jako předokolku), hlavně ale znamenají víceprvkovou nápravu vzadu, která má vždy pozitivní vlastnosti na tlumení nerovností.

A to se potvrzuje i v tomto případě. Fordu vždycky šlo ladění podvozků skvěle a nejinak je tomu také u Kugy PHEV. Automobil s jistotou zatáčí, s ochotou drží směr, zároveň však výtečně tlumí nerovnosti. Na sérii nerovností sice uslyšíte podupávání kol (v našem případě 19“), to jen ale, abyste věděli, že jedete po rozbité cestě. Celkově je však práce podvozku na jedničku, zvlášť když vezmeme v úvahu, že testované auto obouvalo devatenáctky. Ty najednou nepůsobí tak nepatřičně jako u jiných aut.

Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV

Výkonu v útrobách je ale poměrně hodně, a tak přece jen v některých jízdních situacích zjistíte, že práce elektroniky je potřeba. Zde se tak limity předokolky přece jen projeví. Naštěstí ale elektronika pracuje jemně a citlivě, a tak si jejích zásahů prakticky nevšimnete.

K jízdě máme vlastně jen dvě výhrady. Na dálnici přece jen uslyšíte aerodynamický hluk, v tomto směru by přece jen stálo za to zapracovat na jinak výtečném odhlučnění. Řízení je pak poněkud necitlivé kolem středové polohy.

Cena díky zvýhodnění lákavá

Celkově to tak vypadá na velice pozitivní hodnocení. Co ale cena? Zveřejněný ceník ukazující základní cenu za plug-in hybrid přesahující milion nevypadal moc lákavě, Ford ale rychle přišel s cenovým zvýhodněním. A tak najednou Kugu PHEV pořídíte za ceny od 899.900 korun. Jasně, pořád to není málo, ve světě plug-in hybridů to ale zajímavá cenovka je.

Navíc pro plug-in hybrid základní stupeň Titanium není vůbec špatně vybavený. Zahrnuje nejen navigaci, diodové světlomety, parkovací čidla vpředu a vzadu nebo tempomat, ale rovněž 17“ kola z lehkých slitin, automatickou dvouzónovou klimatizaci, bezklíčový vstup, bezdrátové nabíjení telefonu nebo ambientní osvětlení interiéru. 

Závěr


Závěr

Plug-in hybridy jsou zkrátka trend, jejichž expanzi se kvůli snaze o co nejnižší emise oxidu uhličitého nevyhneme. Řešení má své výhody – elektrický pohon se hodí při jízdě ve městě, zatímco benzinový motor je plusem na dlouhých trasách. Na první pohled ideální řešení kombinující dva různorodé světy se však někdy nepodaří správně vyladit, Ford Kuga PHEV ale mezi taková auta nepatří. Naopak nová Kuga ukazuje, jak by plug-in hybridní pohon měl správně fungovat. Sladění elektromotoru se spalovací jednotkou je příkladné, v tomto případě dobře funguje také převodovka CVT. Atmosférický motor pracující v Atkinsonově cyklu je navíc vcelku úsporný i sám o sobě, a tak nežere tolik, když šťáva v bateriích dojde.

Když k tomu přidáme parádní práci podvozku nebo prostornou kabinu, rázem se ukazuje, že Kuga má na své straně hodně silné zbraně. Nakonec ani ta cena vlastně není tak špatná, díky aktuálnímu zvýhodnění totiž plug-in hybrid pořídíte za ceny od 899.900 korun. A to je ve srovnání s konkurencí zajímavá nabídka. Jestliže tak pokukujete po SUV do zásuvky, Kuga by ve vašem výběru neměla chybět. A pokud ne, mrkněte po konvenčních verzích. Kuga je totiž sama o sobě velice povedeným autem.

Nejlevnější verze modelu 599.900 Kč (1.5 EcoBoost/88 kW Trend)
Základ s testovaným motorem 899.900 Kč (2.5 Duratec PHEV/165 kW Titanium)
Testovaný vůz bez příplatků 919.900 Kč (2.5 Duratec PHEV/165 kW St-Line)
Testovaný vůz s výbavou 1.058.700 Kč (2.5 Duratec PHEV/165 kW St-Line)

Plusy

  • Hladké sladění pohonů
  • Dobře odhlučněný spalovací motor
  • Komfortní podvozek
  • Příznivá spotřeba i při vybitých bateriích
  • Prostorná kabina

Minusy

  • Lacinější detaily v interiéru
  • Nepříliš pohodlná přední sedadla
  • Průměrný zavazadelník
  • Průměrná palivová nádrž
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (147)

Doporučujeme

Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV
Cena základní sestavy 919 900 Kč
Výbava základní sestavy 18" kola z lehkých slitin, šest airbagů, diody denního svícení, přední mlhovky, zadní LED světla, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, světelný a dešťový senzor, multimediální systém SYNC s 8" dotykovým displejem včetně navigace, digitální přístrojový štít, bezdrátové nabíjení chytrých telefonů, automatická dvouzónová klimatizace, přední a zadní parkovací čidla, bezklíčový vstup, tempomat, asistent pro jízdu v pruzích, přední sportovní sedadla, hliníkové pedály, střešní ližiny, sportovní odpružení. Kč
Cena testované sestavy 1 058 700 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak červená Lucid (+25.900,-), sada ST-Line Plus - 19" kola z lehkých slitin, červeně lakované brzdové třmeny, zadní střešní spoiler (+18.900,-), ocelová minirezerva (+2.700,-), sada Winter - vyhřívání předních a zadních sedadel, čelního skla a volantu (+19.000,-), sada Technology - adaptivní tempomat s funkcí stop & go, aktivní asistent pro jízdu v pruzích, rozpoznávání dopravních značek, inteligentní hlídání povolené rychlosti, hlídání mrtvého úhlu, aktivní parkovací asistent, přední a zadní parkovací kamera, chrániče hran dveří (+31.400,-), sada Vision - adaptivní LED světlomety, head-up displej (+40.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2490
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 165 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.2
Emise CO2: 26
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 581 / 0
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1844 / 476
Rozměr pneu: 225/55 R19
Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4626
b) šířka (mm): 1883
c) výška (mm): 1666
d) rozvor (mm): 2710
e) rozchod vpředu (mm): 1599
f) rozchod vzadu (mm): 1590
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
Avatar - lamal
12. 6. 2020 09:15
Re: Kuga
ok ked kupis napis recku :-)
Avatar - lamal
11. 6. 2020 18:51
Re: Když už někdo musí mít SUV do města...
co uvidime, ze vykon nabijaciek bude stupat ? to vdaka tebe nie ? tvl :D pokracuj please, uz si jak tie nabijacky, podavas stale lepsie vykony
Avatar - Ozzman
11. 6. 2020 18:13
Re: Smutná proměna
Dobře, na tomto se neshodneme a pro mne i q8 je víc crossover, než SUV. Kam to řadí tabulky, je věc druhá. Já to respektuji, jen můj pohled je takovy, jak js psal.:)
Avatar - Ozzman
11. 6. 2020 18:07
Re: Kuga
Ano, to je taky pravda, ale jak pak vysvětlit úpadek ostatních modelu střední třídy? Je to vše dohromady a i to, co Fokus dohnal jak je to dobré auto, mu na golf nestačí
Avatar - miromen
11. 6. 2020 17:10
Re: Kuga
No muže to byt tim, že kuga narostla a to muže zmast. Tohle je třeba trend, ktery se mi nelibi. Když jsem měl jedničkoveho focuse v kombiku tak ten by dnes svoji delkou zapadl mezi HB.