Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Ford Kuga přichází na český trh. Částečná náhrada za C-Max sází na sportovní vzhled a hybridní pohon

David Bureš
Diskuze (41)

Ford Kuga třetí generace bude dostupný hned se třemi variantami hybridního pohonu. Mildhybrid a plug-in hybrid jsou dostupné už nyní, full-hybridu se dočkáme před koncem roku.

Automobilový sektor je pandemií koronaviru silně zasažen, a to nejen z hlediska zastavené výroby aut nebo zrušených autosalonů, čehož krásným příkladem je i nový Ford Kuga. S ním jsme se měli poprvé svézt na mezinárodní jízdní prezentaci v Portugalsku, ta byla ale vzhledem k šíření nemoci COVID-19 zrušena, stejně jako následné regionální představení v polské Vratislavi i lokální prezentace na Křivoklátsku. Na český trh tak nakonec musela být nová Kuga uvedena prostřednictvím digitální prezentace. Pro Ford to bylo vůbec poprvé v historii, a jak říkají zástupci značky, snad i naposledy.

Nová Kuga přichází na trh v opravdu těžké době. Autosalony už sice budou moci příští týden otevřít, jak ale přiznává generální ředitel českého zastoupení Fordu, Attila Szabo, zákazníci se v této situaci asi do showroomů zrovna nepoženou. Pro Ford je přitom Kuga na českém trhu klíčový model, za rok 2019 to byl nejprodávanější vůz značky u nás se zhruba 2.000 prodanými kousky (druhý Focus měl asi o 100 méně).

Větší, širší, výraznější

Toto kompaktní SUV je pro automobilku důležité i z globálního pohledu, a tak může překvapit, že Ford nevsadil na jistotu, ale místo evoluce tvarů auto radikálně změnil. Design je zcela jiný než u předchůdce, díky dominantní masce chladiče je Kuga výraznější a sportovnější než dosud. Navíc je o zásadních 89 mm delší, stejně jako o 44 mm širší a o šest milimetrů nižší. S délkou 4.614 mm tak rázem patří mezi největší pětimístná kompaktní SUV na trhu.

Ford Kuga – srovnání rozměrů nové generace s konkurencí
Model Ford Kuga Kia Sportage Peugeot 3008 Toyota RAV4 Volkswagen Tiguan
Délka (mm) 4614 4485 4447 4600 4486
Šířka (mm) 1882 1855 1841 1844 1839
Výška (mm) 1690 1645 1620 1685 1673
Rozvor (mm) 2710 2670 2675 2690 2677
Objem zavazadelníku (l) 475-645 480 (nafta), 503 (benzin) 520 580 615

Právě nižší postoj měl zajistit lepší aerodynamiku, což v kombinaci s mezigeneračním snížením hmotnosti až o 80 kilogramů (díky nové flexibilní platformě) a novými pohonnými ústrojími mělo pomoci úspornosti.

Právě na nízkou spotřebu Kuga klade velký důraz. I z toho důvodu je v době premiéry nejvíce elektrifikovaným Fordem v historii. Postupně totiž na trh dorazí hned tři hybridní varianty.

Mild, full i plug-in

Začíná se na mildhybridu, u něhož elektřina slouží jen jakožto pomocník spalovacího motoru. Taková Kuga neumí jet čistě na elektřinu, elektromotor jen zvyšuje točivý moment pro lepší odpich, čímž zároveň snižuje spotřebu paliva. Akumulátor se pak dobíjí výhradně prostřednictvím rekuperace brzdné energie. Konkrétně toto provedení, jednoduše nazvané Kuga mHEV, kombinuje elektrický 48V systém s elektrickým startérem/generátorem a turbodieselem 2.0 EcoBlue pod kapotou. Pořídit pak lze výhradně jako předokolka.

Druhým stupněm je full-hybrid, který však na rozdíl od mildhybridu obohatí nabídku až ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku. V tomto případě už auto zvládne jet pouze na elektřinu, přičemž pod kapotou mu pracuje tentokrát benzinový motor, čtyřválec 2.5 Duratec, fungující v Atkinsonově cyklu. Elektromotor čerpá svoji energii z 1,1kWh akumulátoru umístěného v podlaze, který nijak neomezuje prostor v zavazadelníku nebo v kabině. I proto bude možné tuto Kugu HEV pořídit i s pohonem všech kol.

Vrcholem elektrifikace je pak plug-in hybrid, který je rovněž možné pořídit už nyní. Jeho ústrojí vychází z hybridu, 2.5 Duratec však doplňují lithium-iontové baterie s větší kapacitou (konkrétně 14,4 kWh), které znamenají však výhradně pohon přední nápravy. Autu umožní v čistě elektrickém režimu ujet až 56 kilometrů podle metodiky WLTP bez nutnosti nabíjení. A také je lze samozřejmě dobít z externího zdroje – ke každé Kuze PHEV budou bezplatně dodávány dva kabely. Jeden pro dobíjení z domácí zásuvky, druhý pro nabíjení střídavým proudem o síle až 3,6 kWh ve wallboxu či veřejných nabíječkách. Takové řešení zkrátí dobu nabíjení na zhruba 3,5 hodiny, z běžné domácí 230V zásuvky to trvá šest hodin.

V souvislosti s plug-in hybridem pak Ford zdůrazňuje, že jeho spotřeba je obdobná jako u vozů s turbodieselem. Udávaná normovaná spotřeba 1,2 l/100 km podle metodiky WLTP je samozřejmě z dlouhodobého hlediska nereálná, podle Fordu ale s vybitými bateriemi Kuga PHEV dosahuje kombinované normované spotřeby 6,5 l/100 km, což už realistické je.

Kuga pak zvládne oslovit i zákazníky hledající konvenční pohonná ústrojí. Pro ně je tu výběr mezi dvěma verzemi benzinového tříválce 1.5 EcoBoost (88 kW a 110 kW) a dvěma turbodiesely, 1.5 EcoBlue (88 kW) a 2.0 EcoBlue (140 kW).

Nový Ford Kuga – technická data a akční české ceny
Motor 1.5 EcoBoost 1.5 EcoBoost 1.5 EcoBlue 2.0 EcoBlue mHEV 2.0 EcoBlue AWD 2.5 Duratec PHEV
Pohon 4x2 4x2 4x2 4x2 4x4 4x2
Válce/ventily 3/4 3/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Zdvihový objem [cm3] 1499 1499 1499 1997 1997 2490
Výkon [kW/min] 88/4000-6000 110/6000 88/4000 110/3500 140/3500 165/-
Točivý moment [Nm/min] 240/1600-3000 240/1600-4000 300/1750-2250 370/2000-3000 400/2000-3000 -
Převodovka 6M 6M 6M/8A 6M 8A CVT
Max. rychlost [km/h] 184 195 180 (177) 194 208 200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,5 9,7 11,7 (12,0) 9,6 8,7 9,2
Kombi. spotřeba dle WLTP [l/100 km] 5,6 5,6 4,2 (4,4) 4,3 4,8 1,2
Cena Trend [Kč] 599.900 - 599.900 - - -
Cena Titanium [Kč] - 679.900 659.900 (709.900) 719.900   869.900
Cena Titanium X [Kč] - 689.900 669.900 (719.900) 729.900 839.900 879.900
Cena ST-Line [Kč] - 699.900 679.900 (729.900) 739.900 849.900 889.900
Cena ST-Line X [Kč] - 709.900 689.900 (739.900) 749.900 859.900 899.900
Cena Vignale [Kč] - - - - 949.900 989.900

Nahradí i C-Max

Nová Kuga ale není jen o nových pohonných ústrojích. Významně se změnil také interiér. Řidič si povšimne především nového digitálního přístrojového štítu, dodávaného pro verze ST-Line a Vignale. Grafiku 12,3“ displeje bude možné upravovat podle zvoleného jízdního režimu. Novinkou je rovněž otočný volič automatické převodovky, který se postupně rozšiřuje napříč nabídkou Fordu.

Hlavně ale Kuga bude chtít být praktičtější a prostornější než dosud. To vedle nárůstu vnějších rozměrů chce zajistit i zadní lavice posuvná v podélném směru o 150 mm. Ford připomíná, že výroba MPV C-Max již skončila, a tak nová Kuga bude mít ambice oslovit také zákazníky tohoto velkoprostorového vozu.

V tomto ohledu je nutné zmínit rovněž zvětšený zavazadelník, jehož objem činí až úctyhodných 645 litrů. Přestože je to hodnota při posunutí zadní lavice zcela vpřed, stále jde o vynikající hodnotu v rámci segmentu. Minimální velikost při posunutí zadních sedadel zcela vzad je mimochodem 475 litrů. Ba co víc, u Kugy PHEV objem činí pořád slušných 411 až 581 litrů podle polohy zadní lavice. Předchůdce přitom udával jen 406 litrů.

Nový Ford Kuga mohou zákazníci objednávat již nyní. Ceny v oficiálním ceníku jsou uvedeny bez aktuálního cenového zvýhodnění, které najdete až v konfigurátoru. Díky němu základ v podobě tříválce 1.5 EcoBoost (88 kW) ve stupni Trend vyjde na 599.900 korun.

 

David Bureš
Diskuze (41)

Doporučujeme

21. 8. 2020 12:26
Re: nekupitelna
nie, for u nas zastupenie naozaj nema.
Nejaku pofidernu s.r.o. s cudnym povodom nepovazujem za zastupenie automobilky FORD.
:no:

Potom sa netreba cudovat, ze neriesia reklamacie, ze servisov je minimum a ze ceny su vysoke.
Avatar - lamal
17. 4. 2020 15:24
Re: nekupitelna
Nejaky Renault ma toho viac, ale Ford ze by nemal neviem o tom... v Nitre problem nie je... povest ich servisu je ina pesnicka.
Avatar - lamal
17. 4. 2020 15:19
Re: Z môjho pohľadu...
tiez cumim ako dokaze niekoho bezbreho vyhejtit ... kazdopadne ´´nádherné tlamy´´ to je na me(n)tál :D
Avatar - iudex
17. 4. 2020 10:27
Re: nekupitelna
Tak keď býva v Novej Sedlici, potom to chápem. Inak majú zastúpenie k každom krajskom meste a niektorých okresných, štandard ako iné mimokoncernové automobilky.
17. 4. 2020 08:42
Toto není můj šálek kávy...
...já totiž tyto podivné crossovery vůbec nemusím. Když už bych si chtěl koupit vysoké auto, tak pořádné SUV s hranatějšími tvary a čtyřkolkou. A nebo si pořídím pořádné čtyřválcové nízké auto - hatch, kombi nebo popřípadě sedan. Proto mě rozhodně víc oslovovala druhá generace Kugy (která navíc byla doprodávána za super ceny), než tato předražená nová, která úplně ztratila to pseudoterénní charisma. Po designové stránce je prostě příliš zaoblená a čtyřkolka pouze u vrcholné motorizace je taky totální nesmysl - z pohonu 4x4 se tak stává luxusní záležitost. A co je pro mě už vůbec nepřijatelné je motor 1.5 v tříválcové konfiguraci. Jako základní litr, prosím. Ale jako vyšší stupeň motorizace?! Ani náhodou! :-( :no:
P.S. Evropské Fordy jsem dlouhá léta přímo miloval - za jejich fantastický jízdní projev i zajímavý evropský design. Mondeo MK II jsme měli i v rodině - bezesporu to bylo skvělé auto. Ale to, co tato značka v Evropě předvádí v posledních letech (modelová politika, ceny), je učiněné zoufalství. A tomu samozřejmě odpovídá i vývoj jejich prodejů. Kde jsou ty časy, kdy Ford patřil mezi nejprodávanější značky na našem trhu! Pro mě má ale Ford pořád jedno fantastické eso v rukávu - amerického drsňáka Mustang! :-) :-) :-) :yes: :yes: :yes: Ve verzi 5.0 V8 s manuálem je to opravdový sen každého správného petrolheada a automobilový skvost, který je navíc k mání za relativně slušné peníze (i když už bohužel taky podražil).