Nový Ford Kuga přichází na český trh. Částečná náhrada za C-Max sází na sportovní vzhled a hybridní pohon
Ford Kuga třetí generace bude dostupný hned se třemi variantami hybridního pohonu. Mildhybrid a plug-in hybrid jsou dostupné už nyní, full-hybridu se dočkáme před koncem roku.
Automobilový sektor je pandemií koronaviru silně zasažen, a to nejen z hlediska zastavené výroby aut nebo zrušených autosalonů, čehož krásným příkladem je i nový Ford Kuga. S ním jsme se měli poprvé svézt na mezinárodní jízdní prezentaci v Portugalsku, ta byla ale vzhledem k šíření nemoci COVID-19 zrušena, stejně jako následné regionální představení v polské Vratislavi i lokální prezentace na Křivoklátsku. Na český trh tak nakonec musela být nová Kuga uvedena prostřednictvím digitální prezentace. Pro Ford to bylo vůbec poprvé v historii, a jak říkají zástupci značky, snad i naposledy.
Nová Kuga přichází na trh v opravdu těžké době. Autosalony už sice budou moci příští týden otevřít, jak ale přiznává generální ředitel českého zastoupení Fordu, Attila Szabo, zákazníci se v této situaci asi do showroomů zrovna nepoženou. Pro Ford je přitom Kuga na českém trhu klíčový model, za rok 2019 to byl nejprodávanější vůz značky u nás se zhruba 2.000 prodanými kousky (druhý Focus měl asi o 100 méně).
Větší, širší, výraznější
Toto kompaktní SUV je pro automobilku důležité i z globálního pohledu, a tak může překvapit, že Ford nevsadil na jistotu, ale místo evoluce tvarů auto radikálně změnil. Design je zcela jiný než u předchůdce, díky dominantní masce chladiče je Kuga výraznější a sportovnější než dosud. Navíc je o zásadních 89 mm delší, stejně jako o 44 mm širší a o šest milimetrů nižší. S délkou 4.614 mm tak rázem patří mezi největší pětimístná kompaktní SUV na trhu.
Ford Kuga – srovnání rozměrů nové generace s konkurencí | |||||
Model | Ford Kuga | Kia Sportage | Peugeot 3008 | Toyota RAV4 | Volkswagen Tiguan |
Délka (mm) | 4614 | 4485 | 4447 | 4600 | 4486 |
Šířka (mm) | 1882 | 1855 | 1841 | 1844 | 1839 |
Výška (mm) | 1690 | 1645 | 1620 | 1685 | 1673 |
Rozvor (mm) | 2710 | 2670 | 2675 | 2690 | 2677 |
Objem zavazadelníku (l) | 475-645 | 480 (nafta), 503 (benzin) | 520 | 580 | 615 |
Právě nižší postoj měl zajistit lepší aerodynamiku, což v kombinaci s mezigeneračním snížením hmotnosti až o 80 kilogramů (díky nové flexibilní platformě) a novými pohonnými ústrojími mělo pomoci úspornosti.
Právě na nízkou spotřebu Kuga klade velký důraz. I z toho důvodu je v době premiéry nejvíce elektrifikovaným Fordem v historii. Postupně totiž na trh dorazí hned tři hybridní varianty.
Mild, full i plug-in
Začíná se na mildhybridu, u něhož elektřina slouží jen jakožto pomocník spalovacího motoru. Taková Kuga neumí jet čistě na elektřinu, elektromotor jen zvyšuje točivý moment pro lepší odpich, čímž zároveň snižuje spotřebu paliva. Akumulátor se pak dobíjí výhradně prostřednictvím rekuperace brzdné energie. Konkrétně toto provedení, jednoduše nazvané Kuga mHEV, kombinuje elektrický 48V systém s elektrickým startérem/generátorem a turbodieselem 2.0 EcoBlue pod kapotou. Pořídit pak lze výhradně jako předokolka.
Druhým stupněm je full-hybrid, který však na rozdíl od mildhybridu obohatí nabídku až ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku. V tomto případě už auto zvládne jet pouze na elektřinu, přičemž pod kapotou mu pracuje tentokrát benzinový motor, čtyřválec 2.5 Duratec, fungující v Atkinsonově cyklu. Elektromotor čerpá svoji energii z 1,1kWh akumulátoru umístěného v podlaze, který nijak neomezuje prostor v zavazadelníku nebo v kabině. I proto bude možné tuto Kugu HEV pořídit i s pohonem všech kol.
Vrcholem elektrifikace je pak plug-in hybrid, který je rovněž možné pořídit už nyní. Jeho ústrojí vychází z hybridu, 2.5 Duratec však doplňují lithium-iontové baterie s větší kapacitou (konkrétně 14,4 kWh), které znamenají však výhradně pohon přední nápravy. Autu umožní v čistě elektrickém režimu ujet až 56 kilometrů podle metodiky WLTP bez nutnosti nabíjení. A také je lze samozřejmě dobít z externího zdroje – ke každé Kuze PHEV budou bezplatně dodávány dva kabely. Jeden pro dobíjení z domácí zásuvky, druhý pro nabíjení střídavým proudem o síle až 3,6 kWh ve wallboxu či veřejných nabíječkách. Takové řešení zkrátí dobu nabíjení na zhruba 3,5 hodiny, z běžné domácí 230V zásuvky to trvá šest hodin.
V souvislosti s plug-in hybridem pak Ford zdůrazňuje, že jeho spotřeba je obdobná jako u vozů s turbodieselem. Udávaná normovaná spotřeba 1,2 l/100 km podle metodiky WLTP je samozřejmě z dlouhodobého hlediska nereálná, podle Fordu ale s vybitými bateriemi Kuga PHEV dosahuje kombinované normované spotřeby 6,5 l/100 km, což už realistické je.
Kuga pak zvládne oslovit i zákazníky hledající konvenční pohonná ústrojí. Pro ně je tu výběr mezi dvěma verzemi benzinového tříválce 1.5 EcoBoost (88 kW a 110 kW) a dvěma turbodiesely, 1.5 EcoBlue (88 kW) a 2.0 EcoBlue (140 kW).
Nový Ford Kuga – technická data a akční české ceny | ||||||
Motor | 1.5 EcoBoost | 1.5 EcoBoost | 1.5 EcoBlue | 2.0 EcoBlue mHEV | 2.0 EcoBlue AWD | 2.5 Duratec PHEV |
Pohon | 4x2 | 4x2 | 4x2 | 4x2 | 4x4 | 4x2 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1499 | 1499 | 1499 | 1997 | 1997 | 2490 |
Výkon [kW/min] | 88/4000-6000 | 110/6000 | 88/4000 | 110/3500 | 140/3500 | 165/- |
Točivý moment [Nm/min] | 240/1600-3000 | 240/1600-4000 | 300/1750-2250 | 370/2000-3000 | 400/2000-3000 | - |
Převodovka | 6M | 6M | 6M/8A | 6M | 8A | CVT |
Max. rychlost [km/h] | 184 | 195 | 180 (177) | 194 | 208 | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,5 | 9,7 | 11,7 (12,0) | 9,6 | 8,7 | 9,2 |
Kombi. spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 5,6 | 5,6 | 4,2 (4,4) | 4,3 | 4,8 | 1,2 |
Cena Trend [Kč] | 599.900 | - | 599.900 | - | - | - |
Cena Titanium [Kč] | - | 679.900 | 659.900 (709.900) | 719.900 | 869.900 | |
Cena Titanium X [Kč] | - | 689.900 | 669.900 (719.900) | 729.900 | 839.900 | 879.900 |
Cena ST-Line [Kč] | - | 699.900 | 679.900 (729.900) | 739.900 | 849.900 | 889.900 |
Cena ST-Line X [Kč] | - | 709.900 | 689.900 (739.900) | 749.900 | 859.900 | 899.900 |
Cena Vignale [Kč] | - | - | - | - | 949.900 | 989.900 |
Nahradí i C-Max
Nová Kuga ale není jen o nových pohonných ústrojích. Významně se změnil také interiér. Řidič si povšimne především nového digitálního přístrojového štítu, dodávaného pro verze ST-Line a Vignale. Grafiku 12,3“ displeje bude možné upravovat podle zvoleného jízdního režimu. Novinkou je rovněž otočný volič automatické převodovky, který se postupně rozšiřuje napříč nabídkou Fordu.
Hlavně ale Kuga bude chtít být praktičtější a prostornější než dosud. To vedle nárůstu vnějších rozměrů chce zajistit i zadní lavice posuvná v podélném směru o 150 mm. Ford připomíná, že výroba MPV C-Max již skončila, a tak nová Kuga bude mít ambice oslovit také zákazníky tohoto velkoprostorového vozu.
V tomto ohledu je nutné zmínit rovněž zvětšený zavazadelník, jehož objem činí až úctyhodných 645 litrů. Přestože je to hodnota při posunutí zadní lavice zcela vpřed, stále jde o vynikající hodnotu v rámci segmentu. Minimální velikost při posunutí zadních sedadel zcela vzad je mimochodem 475 litrů. Ba co víc, u Kugy PHEV objem činí pořád slušných 411 až 581 litrů podle polohy zadní lavice. Předchůdce přitom udával jen 406 litrů.
Nový Ford Kuga mohou zákazníci objednávat již nyní. Ceny v oficiálním ceníku jsou uvedeny bez aktuálního cenového zvýhodnění, které najdete až v konfigurátoru. Díky němu základ v podobě tříválce 1.5 EcoBoost (88 kW) ve stupni Trend vyjde na 599.900 korun.