Ford Kuga s novým turbodieselem 2,0 TDCi (120 kW)
Kuga zůstává i dnes stejně populární jako bezprostředně po svém uvedení na trh. V lednu letošního roku vyjel z bran výrobního závodu v německém Saarlouis vůz s pořadovým číslem 100 000 a díky zvýšené poptávce přibývají nové Kugy tempem 400 vozů denně. Model se vyváží do více než padesáti zemí Evropy, Asie i Afriky.
Nový motor Duratorq TDCi (120 kW)
Naftový agregát Duratorq TDCi 2,0 l prodělal rozsáhlou modernizaci, která přinesla zvýšení výkonu a zlepšení kultivovanosti spolu s významným snížením spotřeby paliva a emisí CO2.
V porovnání se stávající motorizací Duratorq TDCi 2,0 l o výkonu 100 kW bylo pozměněno či od základu nově navrženo 50 procent součástí.
Součástí modernizace je nová generace spalovacího systému se sníženým kompresním poměrem (16,0:1 namísto 17,6:1), větším průměrem spalovacích komor (o 20 %) a redukovaným vířením směsi v komoře. Nový je systém vysokotlakého vstřikování common-rail se vstřikovacím tlakem až 2000 barů (dříve 1650 barů) a osmiotvorovými vstřikovači (dříve šestiotvorové) a menší turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola a pracovními otáčkami až 210.000 min-1.
Zvýšení výkonu o 20 procent se promítlo do jízdní dynamiky: Ford Kuga s motorem Duratorq TDCi 2,0 l o výkonu 120 kW akceleruje z klidu na rychlost 100 km/h za 9,6 s namísto dřívějších 10,7 s a jeho nejvyšší rychlost vzrostla ze 180 na 195 km/h.
V každodenním provozu nicméně řidiči ocení spíše plošší křivku točivého momentu (s maximem 340 Nm v rozsahu 2000 až 3250 min-1) a mnohem silnější odezvu v otáčkách pod 2000 min-1. Již při 1250 min-1 vyvíjí motor točivý moment přes 250 Nm. Lepší pružnost agregátu se projevila i ve svižnější akceleraci z 50 na 100 km/h na čtvrtý stupeň, když se čas potřebný k jejímu zvládnutí zkrátil z 9,4 na 8,1 s.
Nová spalovací soustava agregátu 2,0 TDCi spolu s mnoha dílčími úspornými opatřeními, jako je olejové čerpadlo s proměnným objemem, optimalizovaný systém recirkulace výfukových plynů nebo snížené vnitřní tření, přinesla spolu s lepšími dynamickými vlastnostmi také menší spotřebu paliva a nižší emise skleníkových plynů.
Kuga s motorem Duratorq TDCi 2,0 l o výkonu 120 kW se pyšní o 6 % nižší kombinovanou spotřebou – 6,0 l/100 km. Analogicky poklesly rovněž emise CO2, a díky sériově montovanému bezúdržbovému filtru pevných částic nový agregát plní emisní normu Euro V.
Jedním z hlavních cílů vývojového týmu bylo také zlepšení kultivovanosti. Nový motor se vyznačuje celkově nižší hlučností v celém pracovním rozsahu. Vedle úprav na vlastním motoru došlo i na instalaci dodatečných protihlukových těsnění do plnicího potrubí (v zájmu snížení hluku turbodmychadla), do opláštění motoru a také do kapoty motorového prostoru.
Na kultivovanějším jízdním projevu se podílí rovněž akustické čelní okno, které potlačuje aerodynamický hluk, a zlepšené odhlučnění zavazadlového prostoru i prostoru od cestující s důrazem na potlačení valivého hluku.
Pro obě varianty turbodieselu s pohonem všech kol je na přání k dispozici šestistupňová samočinná převodovka Ford Powershift se dvěma spojkami v olejové lázni.
2,0 TDCi (103 kW) – v nabídce také s pohonem předních kol
Agregát Duratorq TDCi 2,0 l bude nabízen i v modernizovaném provedení s výkonem 103 kW. Tato verze nahrazuje v nabídce motorizací stávající jednotku Duratorq TDCi 100 kW.
Zákazníci, kteří nepotřebují pohon všech čtyř kol, si mohou zvolit motorizaci TDCi 103 kW s pohonem pouze přední nápravy (FWD) a získat tak výhodu v podobě ještě nižší spotřeby paliva.
Ford Kuga 2010 - Vznětové motory (data pro verze AWD) | ||
Motor | 2,0 TDCi (103 kW) | 2,0 TDCi (120 kW) |
Převodovka | 6M/6A | 6M/6A |
Zdvihový objem [cm3] | 1997 | 1997 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 103/3750 | 120/3750 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 320/1750-2750 | 340/2000-3250 |
Max. rychlost [km/h] | 184 (183) | 195 (192) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,4 (10,7) | 9,6 (9,9) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,0 (6,8) | 6,0 (6,8) |
Řidičům požadujícím maximální dynamiku je i nadále k dispozici přeplňovaný zážehový pětiválec Duratec 2,5 l o výkonu 147 kW, spolupracující se šestistupňovou manuální, nebo pětistupňovou samočinnou převodovkou.
Inovovaný Ford Kuga bude uveden na všechny evropské trhy během jara roku 2010.