Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford McLaren Mustang SVP M81 existoval jen v deseti kusech

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Typ M81 z dob spolupráce s McLarenem je jedním z nejvzácnějších Mustangů. Z nečekané kooperace vzniklo jen 10 hotových kusů, více jich lidé nechtěli koupit.

Spolupráce automobilek vznikají za účelem sdílení technických řešení při úspoře finančních nákladů. Propojení dřívějších rivalů proběhlo v minulosti nesčetněkrát a výsledkem byly nezapomenutelné modely jako například BMW M1, Mercedes-Benz SLR McLaren nebo McLaren F1. Britové mají za sebou několik kooperací, kromě výše uvedených známých výplodů došlo i na dokončení méně známých a o to vzácnějších automobilů.

Video se připravuje ...

Nejméně očekávaná spolupráce z 80. let se stala skutečností, když McLaren kývnul na propojení know-how s Fordem při vývoji Mustangu. Novinka nesla jméno Ford McLaren Mustang SVP M81 a zásluhou jen desetikusové edice vůz patří mezi méně známé exempláře, přitom si zaslouží pozornost. Dost utajená verze vznikla složením spousty jedinečných dílů, které se nepodobají běžné produkci mustangů.

V 80. letech přetrvával obrovský dopad palivové krize, předpisy pro úsporu paliva omezovaly Ford v nasazení V8 do nástupce tradičního mustangu. Jedinou alternativou byl 2,3litrový čtyřválec Lima OHC evropské výroby disponující bídným výkonem okolo 130 koní. Slabá série nebyla adekvátní náhradou atmosférického vidlicového osmiválce, proto Ford oslovil lidi z McLarenu. Specialisté vývoje závodních vozů dostali za úkol upravit dýchavičnou jednotku do parametrů odpovídajících nové verzi mustangu.

Přestavba řadového čtyřválce zajistila obrovský výkonový skok. Přidaná funkce měnitelného tlaku turba umožňovala řidiči nastavit boost mezi 5 a 11 psi, což zaručovalo 175 koní (při 10 psi) a točivý moment 210 Nm při 3000 otáčkách za minutu. Dopovaná energie točila zadními koly prostřednictvím čtyřstupňového manuálního řazení, převody předurčily zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy (měřeno při tlaku 7 psi, potenciál byl ještě lepší).

Zatímco McLaren čaroval pod kapotou, Ford se postaral o podvozek včetně karoserie. Kříženec SVP M81 byl osazen plně nastavitelným odpružením Koni, výkyvnými stabilizátory a modernizovanými brzdami. Výsledkem byl vyrámovaný Mustang, který nakonec jezdil lépe než řada (i novějších) sourozenců.

Kromě zvláštního vývojového procesu zakončeného v roce 1981 se vozidlo také vyznačovalo jedinečným designem exteriéru založeným na kontroverzní konfiguraci Fox Body třetí generace mustangu. Vepředu chyběla mřížka, zato kapotu rozsáhle proděravěly dva vzduchové výstupy navazující na hranatou vybouleninu. Široký postoj předvedlo agresivní rozšíření ocelových blatníků skrývající retro disky BBS dnes už malých patnáctipalcových kol obutých do pneumatik Firestone. Barevné portfolio laku nabízelo volbu mezi nejrozšířenější oranžovou, modrou, černou nebo bílou.

Vedení imaginárního spolku Ford & McLaren zamýšlelo vyrobit celkem 250 kusů M81, ovšem nízký zájem veřejnosti ještě znásobila vysoká požadovaná cena pětadvacet tisíc dolarů (dnes přes 81.000 USD, to je něco málo přes 2 miliony korun). Nerozumná cenová politika podtrhla extrémně malé prodeje, výrobní linku proto opustilo pouze 10 aut. Po letech ironických poznámek patří SVP M81 mezi nejvzácnější mustangy.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme