Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V aukci bude ojedinělý McLaren F1. Čím je speciální?

Dominik Kovář Dominik Kovář 13. 8. 2022 • 15:43
48
Zobrazit náhledy (48)
McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998) McLaren F1 (1998)

Jeden z nejúžasnějších supersportů všech dob je horkým zbožím. Kdo by si ho nepřál mít v garáží?

Jen těžko lze uvěřit tomu, že od premiéry britského supersportu McLaren F1 letos uběhlo již 30 let. Supersport navržený Gordonem Murraym je i po třech dekádách jedním z nejvíce sexy automobilů v historii. 

Srdcem McLarenu F1 je uprostřed uložený motor z dílny BMW s označením S70/2. Pod tímto označením se skrývá 6,1litrový atmosférický dvanáctiválec o výkonu 461 kW (627 k) a 617 Nm točivého momentu v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou. Zadokolka má pohotovostní hmotnost 1138 kilogramů, takže v přepočtu výkonu na váhu je lepší než Bugatti Veyron. 

Video se připravuje ...

Ve své době byl McLaren F1 nejrychlejším sériovým automobilem na světě (386 km/h). Svým způsobem je nejrychlejší do dnešního dne. Vozy, které McLaren F1 v maximální rychlosti překonaly, totiž disponují přeplňovanými motory. Dílo Gordona Murrayho se vyrábělo mezi roky 1992 až 1998, kdy továrnu opustilo 106 exemplářů. Z tohoto počtu bylo pouze 64 určených pro silnice. 

Z těchto 64 exemplářů postavených pro běžné komunikace je jeden speciální, který vybočuje z řady. Čím je výjimečný?

Jednou z mála, ne-li jedinou slabinou McLarenu F1, byly světlomety. Ty účinností zrovna nevynikaly. Automobilka přišla s řešením, kdy u modelu s karoserií 059 aplikovala světlomety z BMW Z1 Roadster. Kvůli tomu továrna zkrátila také kryty předních světlometů. 

Toto řešení už se však neopakovalo a tak je McLaren F1 s podvozkem 059 anomálií. Konkrétní model vyjel z továrny v roce 1998 a měl zatím dva majitele. Ti tento exemplář vcelku šetřili, dnes má totiž najeto pouze 26 tisíc kilometrů. Od roku 2012, kdy byl vůz prodán druhému majiteli, strávil McLaren F1 většinu času na výstavách a v klimaticky řízeném skladu. V případě zájmu je tak nutný proces opětovného uvedení do provozu.

Již za několik dní se dozvíme, za kolik se v aukci RM Sotheby’s povede ojedinělý exemplář McLarenu F1 prodat. Nedávné prodeje nebo aukce legendárního supersportu přesahovaly hodnotu dvou milionů dolarů (48 milionů korun). 

Doporučujeme

Témata