Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford: Močovinou za nižší obsah škodlivin

Ondřej Šuch
Diskuze (2)
Močovina vstřikovaná do katalyzátoru je hlavním trumfem dnes představené studie Fordu Focus. Obsah oxidů dusíku ve výfukových plynech takto upraveného vznětového motoru klesl o 90% a už dnes plní normy, které budou platit až v roce 2007.

Společnost Ford Motor Company představila nový vývojový model Ford Focus, poháněný vznětovým motorem, který už dnes plní mimořádně přísné emisní limity tzv. kalifornské mormy ULEV II (Ultra Low Emission Vehicle). Ty přitom vstoupí v platnost až v roce 2007.

Oddělené nádrže vývojového modelu se totiž zároveň plní naftou a syntetickou močovinou, což je sloučenina na bázi čpavku. Využití močoviny zaručuje snížení obsahu oxidů dusíku NOx ve výfukových plynech vznětového motoru na tak nízkou úroveň, jaké až dosud u konvenčních vznětových motorů nebylo možné dosáhnout.

Zředěná močovina je v přesně stanovený okamžik ve formě velmi jemných kapiček rozprašována do katalyzátoru. Močovina, která je uložena v malých nádobkách (asi jako směs pro ostřikování čelních skel) je nehořlavá a bez zápachu.

Pro pravidelné doplňování močoviny pro ekologický Ford Focus mají sloužit speciální zdvojené pistole u čerpacích stojanů nafty. Při společném doplňování nafty a močoviny se zároveň plní samostatné nádrže obou kapalin, takže řidič nemusí kontrolovat zvlášť stav resp. množství močoviny a popřípadě zastavovat u čerpací stanice k jejímu samostatnému doplnění.

Vývojový Ford Focus, plnící emisní normy ULEV II, vychází z běžného modelu poháněného moderním vznětovým motorem s přímým vstřikováním paliva systému „common-rail“ druhé generace. Jde o čtyřválcový agregát TDCi řady Ford Duratorq o objemu 1,8 l.

Pro ilustraci: Standardy ULEV II, které začnou platit v roce 2007, předpokládají snížení množství NOx a pevných částic ve výfukových plynech ve srovnání s dnes platnými limity asi o 90 procent. Upravený Ford Focus tyto limity bez problémů plní i dnes – a přitom vykazuje proti výchozímu modelu nezměněné dynamické vlastnosti.

Ondřej Šuch
Diskuze (2)