Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Model T: Vzkříšení legendy v roce 2015

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Automobilka Ford vyhlásila výsledky své designérské soutěže. Z pěti zúčastněných univerzit vyhrály dvě – IKA z německých Cách a australská Deakin University z Melbourne.

Zadání bylo následující: vytvořit návrh vozidla blízké budoucnosti, které bude jednoduché, lehké, praktické a spolehlivé, převeze alespoň dva cestující a ujede minimálně 200 km na jedno nabití, pro jeho pohon se tedy předpokládá využití elektrické energie. Hlavním kritériem byla ovšem cena, která nesměla přesáhnout 7.000 dolarů.

Institut automobilového inženýrství (IKA) získal první cenu a 25.000 dolarů za koncept malého třímístného pick-upu, jehož výsledná cena je odhadována na 6.750 dolarů. Návrh hovoří o suché hmotnosti 800 kg, která ovšem bude závislá na zvoleném druhu pohonu. Počítá se nejen s elektromotorem, ale i s hybridním systémem. Na tom, jaký pohon si zákazníci vyberou, bude záviset i konečná částka, kterou za vůz zaplatí. Elektromotory a napájecí články budou oproti konvenčnímu zážehovému agregátu dvakrát dražší. Emise CO2 pak mohou u zážehových či hybridních verzí kolísat v rozmezí 54-100 g/km.

Interiér je navržen pro tři cestující, kteří sedí vedle sebe. Řidičovo sedadlo je uprostřed, odpadnou tedy další náklady na varianty s pravostranným či levostranným řízením. Flexibilní struktura rámu umožňuje jednoduše měnit karosérie a přizpůsobit tak vůz specifickým požadavkům zákazníků na jednotlivých trzích. Studenti se samozřejmě při návrhu inspirovali i současnou filozofií kinetického designu, kterou evropský Ford vyznává.

Pokud se nový model objeví v sériové výrobě, tak nejdříve v roce 2015. Ford se u něj s největší pravděpodobností vrátí k legendárnímu označení Model T. Nové téčko vyznává podobnou filozofii jako letos stoletý klasik – jednoduché levné auto pro nejširší vrstvy obyvatelstva.

Vítězná univerzita úzce spolupracuje s Fordovým výzkumným a vývojovým centrem, které je jediné svého druhu mimo Spojené státy a nachází se taktéž v Cáchách (Aachen).

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Avatar - Johnny_P
30. 4. 2009 20:20
laciný hit
Připomělo mi to netbooky. Jde o malé, levné notebooky se slabými procesory a bez HDD. Když se o nich jen psalo, Nečekal se takový prodej, vlastně se v čechách ani neměl prodávat a nakonec se stal Hitem(dnes ho dává i mountfield :-) ) viz. asuss EEE či acer aspire one.
Nakonec třeba FORD všechny překvapí, a nové "téčko" se stane světovým HITem ;-)
nikdy neříkej nikdy, zvláště teď, když světu vládne ekologie.
Avatar - Dan0044
1. 11. 2008 15:45
Re: Mudrlanti sa prejavili...
Klaudio, tak si řikám, že jsem nejspíš narazil znovu na nějakého despotického člověka. Ale to je jedno...

Vzhled vždycky dělá hodně. Mnoho lidí ovlivní při koupi auta. Mě se taky nelíbí. To dokonce až tak, že kdyby byl sebelepší, tak bych si ho nekoupil. To třeba stájový větší sourozenec Focus vůbec není špatný, abyste zase neřikali, že jsem zaujatý proti nějaké značce.

Jinak řešení auta atd. je zajímavé, ale těžko říct, zda-li bude i účelné. Dost o tom pochybuji. Tři místa, z čehož řidič je uprostřed... Malé auto... Budou tam jak sardinky a vždy při výstupu řidiče musí vystoupit i spolujezdci ;-\ A navíc, někomu může řízení uprostřed vadit. Kvůli zvyku.
31. 10. 2008 21:55
Re: Mudrlanti sa prejavili...
puboš sa práve vyjadril
Avatar - gld
31. 10. 2008 20:17
Re: Mudrlanti sa prejavili...
tata nano stojí o dobrých pár tisíc dolárov menej :-!

ale súhlasím s názorom že pri tomto projekte nešlo o dizajn ale o ekologické dostupné vozidlo budúcnosti..náročná úloha, nutno uznať
30. 10. 2008 22:18
Re: Mudrlanti sa prejavili...
Mudrlanti >:D Presneji hodne retardovani mudrlanti.

Za cenu 6.750 dolarů je to jeste super povedeny design. ;-)

Proti Tata Nano je to krasavec. >:D