Ford Mondeo (2000-2007) - černý kůň
Pověst velkých Fordů v posledních dvaceti letech nebyla příliš dobrá. Mohly za to nejrůznější problémy Fordů Scorpio a prvního světového Fordu Mondeo z poloviny devadesátých let. Od roku 2000 je ale na trhu snad nejlepší Ford všech dob. Mondeo sice ani v aktuálním kole svého rivala z konstruktérské kanceláře VW neporazilo, na trhu ojetých vozidel je mu však rovnocenným konkurentem, který v sobě spojuje mnoho vítaných vlastností.
Místo narození: Paříž 2000
Podzimní premiéra nového Mondea se odehrála na pařížském autosalonu již v roce 2000, tedy uprostřed životního cyklu konkurenčního Passatu. To měla být výhoda pro Ford, který měl připraven moderní výrobek, s třemi karosářskými variantami, které dosud patří k nejprostornějším ve své třídě. Rozvor 2754 mm stejně tak jako další vnější rozměry (sedan i liftback: 4731 x 1812 x 1429 mm, kombi: 4804 x 1812 x 1429 mm) zajistily dostatek prostoru na všech sedadlech, včetně ukázkové šířky 1470/1480 mm ve výši loktů vpředu/vzadu. Zavazadelník sedanu a liftbacku má standardní rozměr 500 litrů, kombi uveze 540 až 1700 litrů nákladu, čemuž odpovídá také využitelná užitečná hmotnost.
Spolehlivé zážehové motory, problematické diesely
Nabídka vznětových motorů se zpočátku skládala jen z motorů 2.0 TDDi vlastní konstrukce s klasickým přímým vstřikováním nafty o výkonu 66 a 85 kW. Vibrace a hluk těchto motorů byl vyšší než na co byli zvyklí majitelé konkurenčních Volkswagenů, takže se netrpělivě čekalo na příchod modernějších jednotek se vstřikováním common-rail, označovaných zkratkou TDCi. Ty se na trhu objevily v roce 2002 s podstatně tišším chodem, pružnými reakcemi na sešlápnutí pedálu plynu ale se stále příjemně nízkou spotřebou. Zatímco diesely starší konstrukce jezdí dodnes zpravidla bez závažnějších poruch (výjimkou mohou být prasklé hlavy nebo bloky motoru, případně závady turbodmychadel), nové diesely common-rail si prodělaly těžké dětské nemoci. Postiženo bylo u řady motorů čerpadlo, zanesené trysky vstřikovačů, netěsné palivové potrubí, hlavy válců i elektronika řízení chodu motoru. V některých případech se pohroma, jejíž příčiny měly kořeny nezřídka v tankování nekvalitní nafty, projevila již po krátkém používání nového vozu. V tom případě šlo plnění v řádu desítek tisíc obvykle z kapsy Fordu, jistě se však najdou také případy, kdy stejné sumy musel v servisu Ford zanechat majitel.
Nabídku vznětových motorů Ford postupně rozšiřoval a všechny agregáty postupně inovoval, takže dnes najdete v nabídce motory 2.0 a 2.2 TDCi (66, 85, 96 a 114 kW), zážehové motory jsou momentálně zastoupeny všemi výše uvedenými jednotkami a navíc lze mít přímovstřikovou verzi čtyřválce 1.8 SCi, či umírněnější šestiválec z ST220, který je dodáván mj. v luxusní verzi Titanium X (3.0 V6 150 kW).
Velký facelift v poločase
V interiéru se naopak udála změna velmi podstatná – místo dřívějšího shluku několika typů a tvarů ovladačů z různých materiálů zde dnes najdeme perfektně zpracovanou palubní desku z měkčeného a na dotek příjemného plastu. Celek je sice trochu studený, dobrý pocit z kvality a propracovanosti ale tento dojem dobře vyvažuje. Plus si také zaslouží integrované autorádio s jednouchým ovládáním a do konceptu interiéru zapadajícím designem. Mírně nepohodlné je ale ovládání vyhřívání předních sedadel, skryté a obtížněji dosažitelné na středovém panelu za řadicí pákou.
Závady a problémová místa
Problémy vznětových motorů jsme již popsali a nezbývá než konstatovat, že jsou rizikovější volbou než benzinová Mondea. Spotřeba nafty mezi 5 a 7 litry na 100 km je jistě lákavá, ale před koupí vznětového vozu se vyplatí důkladná prohlídka v autorizovaném servisu a nejlépe také diskuze s původním majitelem o historii vozu nad dokumentací o servisních úkonech. Zapomenout bychom neměli ani na to, že turbodiesel s karoserií kombi je oblíben mezi podnikateli a vedle možnosti zakoupení verze N1 s tím souvisí i pravděpodobné vyšší zatížení takového vozu ve srovnání s rodinnými automobily.
Vozy z prvních let výroby trpěly na korozi dveřních hran a závěsů dveří, často předčasně korodoval také originální výfuk, bez koroze jsou naopak komponenty podvozku, které spoléhají na odolnou ocel místo dnes tak moderních náprav ze slitin hliníku. Výparník klimatizace bývá u starších vozů bez potřebné péče infikován mikroorganismy, které jsou snadno identifikovatelné podle výrazného zápachu. Závady se občas dotknout také spojky a jejího hydraulického ovládání, nesymetrického účinku ruční brzdy a netěsných manžet na hnacích hřídelích kol, které se následně poškodí vlivem vystavení povětrnostním podmínkám. Zadní náprava mívá u značně zatěžovaných vozů problémy s geometrií.
Dlouhodobé testy německých renomovaných časopisů pějí na Mondea zpravidla jen chválu za spolehlivý a úsporný provoz, bez nutnosti navštěvovat servisy mimo předepsané prohlídky. TÜV Report považuje Ford Mondeo za průměrně spolehlivý automobil, který je mezi tříletými vozy na stejné úrovni jako Volkswagen Passat, Audi A8 nebo Škoda Octavia.
Nejstarší ojetá Mondea z roku 2001 lze u nás pořídit již za 160 až 170 tisíc korun, vozy po faceliftu z roku 2003 příjdou nejméně na 250 tisíc Kč.
Další informace najdete také na odkazech:
- Test: Ford Mondeo 1.8 SCi - Ve jménu chudé směsi (01/2004)
- Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi Combi
- Test: Ford Mondeo 2.2 TDCi – Henry při síle
- Srovnávací test: Ford Mondeo 3.0 V6 vs. Citroen C5 3.0 V6 – šestiválečníci
- Test: Ford Mondeo ST220 - policejní stíhačka v akci
- Test: Ford Mondeo ST220 - ráno do práce, odpoledne na okruh, večer do opery (04/2003)
- Test: Ford Mondeo ST220 Combi - STříbrný STěhovák (09/2002)
- Crash test Euro NCAP Ford Mondeo
Plusy:
- jízdní vlastnosti
- přesné řízení s výbornou zpětnou vazbou
- prostorný interiér i zavazadelník
- komfortní odpružení
- přijatelná cena originálních náhradních dílů
- solidní zpracování
Minusy:
- malá vnější zpětná zrcátka
- hlučné diesely starší konstrukce (TDDi)
- příliš nízko pod volantem umístěné dálkové ovládání autorádia
- nevhodná konstrukce zámku pátých dveří - nutné časté opakované zavírání
- ESP u mnoha modelů jen za příplatek
Nejčastější závady
- TDDi: problémy s turbodmychadly, prasklými hlavami a bloky motoru
- TDCi: závady na elektronice, netěsná vysokotlaká potrubí, závady čerpadel, vstřikovačů
- Koroze dveřních hran a závěsů
- Koroze výfuků
- Zanesený výparník klimatizace
- Závady spojky a jejího hydraulického ovládání
- nesymetrický účinek ruční brzdy
- netěsné manžety na hnacích hřídelích kol