Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mondeo HEV kombi: Jako sedan už jej nekoupíte. Co se dále změnilo?

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 22. 5. 2019
18
7
Zobrazit náhledy (18)
Ford Mondeo HEV Ford Mondeo HEV Ford Mondeo HEV Ford Mondeo HEV Ford Mondeo HEV kombi Ford Mondeo HEV kombi Ford Mondeo HEV kombi Ford Mondeo HEV kombi Ford Mondeo HEV kombi Ford Mondeo HEV kombi Ford Mondeo HEV kombi Ford Mondeo HEV kombi Ford Mondeo HEV kombi

Začátkem letošního roku prošel Ford Mondeo modernizací. Kromě zážehové patnáctistovky EcoBoost a vznětového dvoulitr EcoBlue je v nabídce také hybridní pohon HEV. Do modernizace se pojil výhradně s karosářskou verzí sedan, kterou nyní střídá kombi.

Nový Ford Mondeo HEV kombi je na českém trhu k dispozici od začátku února letošního roku, kdy dorazil v rámci modernizace tohoto ve čtyřech generacích od roku 1993 vyráběného modelu.

Zájemci o hybridní Mondeo kombi mohou na českém trhu vybírat ze dvou výbav. Základ představuje verze Titanium, jež startuje na částce 946.900 korun. Vyšší výbavu představuje varianta Vignale za 1.105.900 korun. Pro zajímavost diesel 2.0 EcoBlue v karoserii kombi a výbavě Titanium startuje ve výkonové verzi se 110 kW na částce 852.900 korun. Cílem českého zastoupení Fordu bylo, aby se cena hybridního Mondea příliš nelišila od toho se vznětovým motorem.  

Čtyřicet aut do tří let

Modernizované Mondeo HEV kombi je první vlaštovkou připravované mohutné ofenzívy modrého oválu na poli elektrifikovaných vozidel. Ford má tak podobné ambice, jaké v poslední době slýcháme od skupiny VW a PSA. V případě Fordu to znamená, že do tří let (tedy do roku 2022) by se mělo na trh uvést čtyřicet! modelů aut, v jejichž útrobách se bude ukrývat elektromotor. Z toho má být šestnáct elektromobilů, zbytek mají tvořit hybridy s různou koncepcí pohonu.

Kromě Mondea se tak objeví hybridní pohon také v Transitu Custom a Tourneu Custom. S mild hybridem se rovněž setkáme ve Focusu a Fiestě. Nově do Evropy dorazí také známý Ford Explorer, opět pouze s hybridním pohonem. Hybrid bude pohánět rovněž nový crossover Puma a také větší Kugu. No a elektromobily? O těch toho zatím mnoho nepadlo. Údajně jeden z nich má být inspirován Mustangem… Tak uvidíme.

Proč vlastně v Evropě automobilky připravují takovou elektrickou a hybridní invazi? Hybridní auta původně vznikla jako reakce na rostoucí ceny paliv benzínu a nafty. To je případ třeba první generace Toyoty Prius.

Dnes jsou hlavním mottem stále se zpřísňující emise. V současné době platí maximum 130 g oxidu uhličitého na ujetý kilometr na fleet. Jenže už v příštím roce bude tato hodnota snížena na pouhých 95 g/km, což je jen se spalovacím motorem velmi obtížně splnitelné. Mnozí motoristé stále chápou hybridy a elektromobily jako jakési zlo. Problém je, že automobilkám ani nic jiného nezbývá, nechtějí-li platit pokuty EU. Navíc hybridy a elektromobily jsou nutné pro zachování výkonných sportovních modelů s většími spalovacími agregáty. Pokud budeme chtít mít do budoucna plnotučný úžasný Mustang s osmiválcem, bez hybridů a elektrických aut jej Ford v Evropě nabízet nemůže.

Jaká je vlastně přednost hybridních vozidel? Těch je celá řada. Třeba spalovací motor při jízdě jen zřídka pracuje v optimálních otáčkách. Pokud je spojený s hybridním hnacím ústrojím, může současně vyrábět elektrickou energii a tedy dobíjet baterky. Elektromotor zároveň umožňuje při brzdění rekuperaci energie, což spalovací agregáty neumějí.

Hybridům se nejvíce daří v Japonsku, kde údajně pokrývají celou čtvrtinu tamního trhu. V Evropě je situace citelně horší, takže tady se hybridy podílejí na celkovém objemu prodeje nových vozidel přibližně pěti procenty. A v USA? Tam situace velmi závisí na aktuální ceně benzínu, která se tam údajně vcelku rychle mění.

Větší kufr, více praktičnosti

Až do modernizace v zimě letošního roku bylo hybridní Mondeo k dispozici pouze v karosářské verzi sedan. Nabízelo objem zavazadelníku 383 litrů, přičemž vzhledem k umístění akumulátoru jej nebylo možné nijak zvětšit.

Nové Mondeo HEV kombi přináší v tomto směru hmatatelný posun. Akumulátor je nyní jinak uložen, a sice pod podlahou zavazadelníku v jeho přední části. Ten v základním uspořádání pojme 403 litrů, po zvětšení až 1508 litrů. Mondeo kombi s běžným spalovacím motorem nabízí zavazadelník 488/1585 litrů.

Za trakčním akumulátorem našla své místo běžná 12voltová baterie. Samotný spalovací motor je sice startován trakčním akumulátorem, ovšem pokud se vybije výše zmíněná baterka, motor nenatočíte, i kdyby byla ta trakční plně nabitá. Důvodem je nefunkční elektronika, kterou napájí konvenční 12voltový akumulátor. Mondeo HEV lze ovšem nouzově startovat takzvaně přes kabely, tedy z cizího zdroje stejně jako každé jiné běžné auto.

Na elektřinu i na benzin

Pohon hybridního Mondea se v základních rysech podobá hnacímu ústrojí HSD od Toyoty. Základem je spalovací motor, kterým je známý hliníkový čtyřválec Duratec o objemu 2,0 litru, zde upravený pro činnost v Atkinsonově cyklu. Vzhledem k tomu, že se obejde bez turbodmychadla i přímého vstřikování benzínu lze usuzovat jeho dlouhou životnost a spolehlivost. Zvláštností je chybějící pohon příslušenství (alternátor, kompresor klimatizace a jiné).

Součástí hybridního pohonu jsou dva elektrické točivé stroje. Jednak trakční elektromotor a dále  startér/generátor proudu. Spolu se spalovacím motorem se stýkají v převodovce HF35, obchodně nazývané eCVT, jejíž důležitou částí je takzvaný dělič výkonu. Ve skutečnosti se jedná o planetové ústrojí, přičemž subjektivně vnímaný pocit plynulé změny převodu je dosahován právě elektromotory.

Ford udává výkon hybridní hnací soustavy 138 kW, spalovací motor nabízí 106 kW. K napájení elektrické trakční soustavy slouží kapalinou chlazený lithium-iontový akumulátor s kapacitou 1,4 kWh.  

Nové Mondeo HEV kombi zaujme stejně jako jeho předchůdce zejména vysoce komfortním jízdním projevem a také vynikajícím odhlučněním. V tomto si nezadá se současnou špičkou prémiového segmentu. Vůz je také přirozeně dobře vyvážený, takže i přes komfortní ladění velmi hbitě reaguje na pokyny řízení a rychle mění směr. Velmi přesné řízení vozu dává vzpomenout na starší produkty Fordu, které se právě tímto vyznačovaly. Auto se přirozeně snaží využívat elektrický pohon, na který se v podstatě vždy rozjíždí. Teprve pak se přidá také spalovací motor. Na krátkém testovacím úseku vůz spotřeboval 4,6 litru na 100 což je velmi dobrá hodnota. Více o novém Mondeu HEV kombi prozradíme v redakčním testu.  

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Mikesus
Re: Re: Re: Re: Re: Jaký je rozdíl
| 22. 5. 2019
ptal ses na rozdíl u HEV :D
Avatar - Ozzman
Re: Re: Re: Re: Jaký je rozdíl
| 22. 5. 2019
Jo, to u HEV , ale u nafty ? Bez šance...
Avatar - Mikesus
Re: Re: Re: Jaký je rozdíl
| 22. 5. 2019
No teoreticky to poznáš, že ty předface byly jen sedany, ty poface jsou jen kombi
Avatar - Ozzman
Re: Re: Jaký je rozdíl
| 22. 5. 2019
Jak kde a kdy. Někde uvádí/uváděli 138 a někde 140 , proto mně to zajímá.. a debatu, jaká je to verze Mondea a jaké stadium faceliftu, tu znova radši rozvádět nebudu :D
Avatar - Mikesus
Re: Jaký je rozdíl
| 22. 5. 2019
Třeba to, že minulý měl 140 kw a tenhle 138?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku