Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Shelby Cobra: Daisy se vydražila za 57,5 milionu korun

Aleš Dragoun
Diskuze (1)

Ford měl v první dekádě nového milénia vyrábět moderní Cobru. Nakonec se jí fanoušci nedočkali, vznikl jediný prototyp za přispění samotného Carrolla Shelbyho... Má nového majitele.

V lednu 2004 představil Ford na NAIAS v Detroitu parádní retro koncept. Shelby Cobra odkazoval na originální Cobru z roku 1961. Carroll Shelby (1923-2012) dostal před šedesáti lety skvělý nápad implantovat americký vidlicový osmiválec Ford Windsor do britského roadsteru AC Ace – a legenda byla na světě. To už vítěz 24 hodin Le Mans 1959 kvůli problémům se srdcem nezávodil...

Retro frčelo

Na vznikem moderní interpretace ikonického sporťáku stálo oddělení Ford Advanced Product Creation vedené Manfredem Rumpelem, ale podílel se na něm i samotný bývalý pilot (dokonce i formule 1), i když už mu bylo tenkrát osmdesát, jubileum oslavil 11. ledna 2003. A také známý J Mays ve funkci viceprezidenta produktového designu. A ještě jeden důležitý muž: Chris Theodore. Právě poslední jmenovaný spolu se Shelbym oznámili už v Monterey 2003, že se chystá výkonný roadster... „Na světě je tolik věcí, které chci ještě stihnout,“ řekl později Carroll. „Stavba nové Cobry je prioritou číslo 1.“

Ford se za oceánem tenkrát vyžíval v retru, stačí si vzpomenout na koncept GT40 (NAIAS 2002), sériové GT z roku 2004 a pátou generaci Mustangu. Za pět měsíců od prvních skic byl projekt Daisy hotov. Modrý ovál se vrátil v označování k tradičním ženským jménům...

V10 místo V8

Na rozdíl od originální Cobry neměla moderna pod kapotou V8, ale rovnou hliníkový čtyřventilový desetiválec objemu 6392 cm3 spojený se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou Ricardo. Dával údajně drsných 481 kW (654 koní) v 6750 otáčkách, do červeného pole chybělo jen padesát obrátek. Původně se automobilka držela poněkud zkrátka, v době debutu uváděla „pouze“ 605 koní (445 kW).

Agregát s devadesátistupňovým úhlem rozevření válců měl rozvod DOHC a mazání se suchou klikovou skříní. Kapota se otevírala hydraulicky pomocí tlačítka. V motorovém prostoru se skví Shelbyho podpis. Dozadu putovaly násobky 679 N.m v 5500 min-1.

Krátká jako MX-5

Základní filozofie byla pořád stejná: masivní motor v malém a lehkém autě. Relativně, celé vážilo 1395 kg. Taktéž hliníkový prostorový rám vycházel ze silničního supersportu GT, jen firemní tým Advanced Product Creation uzpůsobil podvozek umístění pohonné jednotky vpředu a nikoli uprostřed, rychlostní skříň se naopak nacházela vzadu. Konstruktérům se podařilo dosáhnout ideálního rozložení hmotnosti 50:50.

I přes spoustu shodných dílů bylo auto o 69 cm kratší než „gétéčko“, na délku měřilo sotva 3,95 m, tedy zhruba stejně jako Mazda MX-5 generace NB, bylo pak 1,91 m široké. Také vzdálenost mezi nápravami se zkrátila z 2,71 na 2,53 m, tedy o 18 cm. Vrtané kotoučové brzdy dostaly čtyřpístkové třmeny Brembo.

Původní Cobra byla s 3,85 m na délku a rozvorem 2,29 m ještě menší. Minimalistický koncept v šedé metalíze s dvojicí tradičních podélných stříbrných pruhů ji ale připomínal tvarem přídě, vstupy vzduchu po stranách a tvarem blatníků. Coby stavební materiál na karoserii posloužil sklolaminát s pěnovým jádrem, které zvýšilo tuhost. A-sloupky byly hliníkové, přední lízátko a zadní difuzor z uhlíkových vláken.

Bez ABS a klimatizace

Roadster se vyhýbal moderním vymoženostem: žádná klimatizace, rádio, ABS, chyběly mi dokonce i stěrače. Carroll Shelby ho prostě takový chtěl... Hřebenové řízení alespoň nepostrádalo posilovač. Obě modrá sedadla byla umístěna blízko sebe, částečně modrý byl i jinak černý volant, přístrojovou desku pokrýval hliník, našli bychom na ní efektní mechanické přepínače. Karbonové kůži potažené sedačky nesly značku Sparco – stejně jako čtyřbodové pásy. Nad bezpečností posádky bděly za nimi umístěné hliníkové ochranné oblouky. Převrátit ručně postavený prototyp v ceně desítek milionů dolarů ale pochopitelně nikdo netoužil...

Ford tvrdil, že koncept jede až 333 km/h, pro jistotu jej ale prý ve 290 km/h zarazil omezovač. Z klidu na stovku akceleroval během čtyř sekund. Na rozdíl od Shelby Series 1 z roku 1998 se alespoň do malosériové produkce nedostal. I když byla plánována, ale modrý ovál musel šetřit, takže na ni nakonec nedošlo. Propagační brožuru ale nechal vytisknout...

Shelbyho test

Samotný Carroll Shelby moderní Cobru v prosinci 2003 testoval na půlmílovém oválu v kalifornském Irwindale. Najel zde přes 150 mil, tedy 240 km. Ano, auto bylo zpočátku plně funkční. Svezl i novináře. Pomalu rozhodně nejel a trochu si i zadriftoval. „Je to prostě krása, nádherně zatáčí, jsem velmi spokojený,“ řekl tenkrát. „Jaké můžete mít štěstí, když jste po osmdesátce součástí pokračování něčeho, co začalo před čtyřiceti lety? Tohle opravdu nakope všem zadek!“ zářil Shelby druhý den po ukončení zkoušek. Jenže se tak nestalo. Poslední hřebíček do rakve zatloukla tzv. Velká recese, která začala v roce 2007.

První aukce

Ford byl majitelem auta až do začátku listopadu 2017. Vyřadil jej plánovaně z provozu a neočekával, že ještě bude někdy jezdit. Tehdy jej však koupil již zmiňovaný Chris Theodore, bývalý viceprezident produktového vývoje automobilky, který dohlížel už na stavbu. Za maličkost, konkrétně 825 tisíc dolarů (17,95 milionu korun dle tehdejšího kurzu) v aukci GAA Classic Cars v Greensboro (Severní Karolína). Šlo o charitativní dražbu a vydělané peníze byly určeny na renovaci domu Henryho a Clary Fordových. Fair Lane nechal zakladatel automobilky postavit v roce 1915.

Theodore ovšem objednal u Technosports v michiganské Livonii jeho znovuvzkříšení. Tahle firma v roce 2003 modifikovala podvozek GT, takže s autem měla dostatek zkušeností. Moderní Cobra byla osazena novou dvoulamelovou spojkou, setrvačníkem, svíčkami, tlumiči dvojice hranatých výfuků, obnovena musela být kabeláž a pochopitelně i provozní kapaliny. Renovace neminula ani hnací hřídel, o tu se postarala firma Livernois Motorsports z Dearborn Heights (Michigan).

Aktuální prodej

Theodore svůj skvost vystavil na několika soutěžích elegance v USA, také o něm napsal knihu a jeho unikát se stal i filmovou hvězdou. Vlastnil jej až do letošního roku. Znovu se dražil nedávno v Monterey. Aukční síň Mecum jej prodala za mnohem více než změnilo majitele před necelými čtyřmi lety. Částka se vyšplhala až na 2,64 milionu dolarů (57,46 milionu korun dle aktuálního kurzu). To znamená, že nový majitel zaplatil trojnásobek a ještě něco navíc oproti Theodoremu.

Stroj už je tedy zase pojízdný, při dražbě se pohyboval vlastní silou. Jsou k němu i původní slicky BFGoodrich na kolech BBS, kromě nich má i třídílné ráfky stejného výrobce s gumami od Goodyearu se vzorkem, aby mohl legálně na silnici. Shelby při testu ovšem použil drážkované michelinky. Nezapomnělo se ani na dokumentaci včetně fotografií, které byly pořízeny během stavby, o certifikátu pravosti nemluvě. I když auto ještě ani zdaleka nepatří mezi veterány.

Replika

Originál je skutečně jen jeden. Australští DRB Sportscars se však pustili do stavby replik s technikou Fordu Falcon BA včetně vidlicového osmiválce Boss 5,4 l. Podle něj měla auta označení DRB 540.

Stejný desetiválec jako moderní Shelby Cobra dostal i pozdější Ford Shelby GR-1 (2005), který pro změnu vzpomínal na kupé Cobra Daytona. Divize Ford Advanced Powertrain postavila celkem čtyři shodné experimentální pohonné jednotky.

Zdroje: Wikipedia, Ultimatecarpage.com. TheClassicCars.com Journal, Autoevolution, Mecum Auctions, Silodrome

Foto: Ford, Mecum Auctions

Aleš Dragoun
Diskuze (1)

Doporučujeme