Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mustang: Divoký kůň oslavil padesátku

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Ford Mustang oslavil 17. dubna padesát let od oficiální premiéry. Vzdají mu hold i čeští fanoušci na pražském srazu a my u toho nebudeme chybět.

Mustang se poprvé představil na Světové výstavě v New Yorku 1964, byl výsledkem tříletého vývoje. Zdědil jméno po stíhačce (a také příležitostném bombardéru) North American P-51 Mustang. Jeho vývoj vedl Donald Frey. První sériový exemplář později ikonického „pony caru“ vůbec si však koupila už o dva dny dříve v Chicagu tehdy dvaadvacetiletá učitelka Gail Brown. Ano, první zákaznicí byla překvapivě žena!

Mk1 (1964-1973)

Výroba byla spuštěna už 9. března 1964. Původní Mustang se prodával jako model 1964 ½, což je z dnešního pohledu velmi zajímavé. Levný sporťák pro mladé (dle marketingu hlavně muže!) se stal prodejním trhákem, v šestašedesátém vzniklo 607.568, dodnes tento rekord nebyl překonán. V Německu se po patnáct let (tedy dvě generace) jmenoval T5, zdědil označení jednoho z prototypů. „Na vině“ byl Krupp, který měl toto jméno registrované pro jeden ze svých nákladních vozů. Prodával se oficiálně i v Británii, takže není tak docela pravdou, že by modrý ovál uvedl na evropský trh až nejnovější „Mark 6“. Historii úvodní řady jsme připomněli ve dvou dílech, v prvním začátky, ve druhém pak období 1967-1973. Postupně rostla až na 4,8 m a sílila. Řadový šestiválec 2,8 l měl nejdříve jen 74 kW, postupně přicházely větší 3,3 l a V8 4,2 l. Nemůžeme alespoň krátce nepřipomenout ostré Shelby GT-350 (4,73 l/220 kW) a 500 (7,0 l/260 kW). Nahradily je Bossy 302 (4,95 l/260 kW), 429 (7,0 l/280 kW) a 351 (5,75 l/246 kW). Trojčíslí vždy znamenalo zdvihový objem v krychlových palcích). Proč Boss, tedy šéf? Byla to přezdívka Semona Emila Knudsona, prezidenta Fordu, jinak zvaného též „Bunkie“. Obyčejné verze si lidé půjčovali u Hertze a nezřídka je vraceli po víkendu s vyschlými nádržemi, pneumatikami sjetými na plátno a špatně odlepenými startovními čísly...

Mk2 (1973-1978)

Druhá generace přinesla čtyřválcové motory 2,3 l (žádná novinka!) a rozměrově se svými 4,45 metry délky přiblížila zpět ročníku 1964. Její kontroverzní design však stál židli manažera Lee Iacoccu, který později zachránil Chrysler... Fanoušci ji milují ze všech nejméně, přišla v době palivové krize a dostala podvozek ze subkompaktu Pinto. Ona, ani ty pozdější na „jedničku“ nedokázaly obchodně navázat. Historii druhé, třetí a čtvrté řady jsme se podrobně věnovali zde. Dvojka byla uvedena i coby klasický fastback s výklopnou zádí, předchůdce s kulatou střechou ji totiž neměl. Existovalo kupé i varianta s odnímatelnou střechou. V6 objemu 2,8 l měl původ v evropském kupé Capri, vidlicový pětilitrový osmiválec dával pouhých 100 kW. Úpravy vzhledu probíhaly prakticky každoročně.


Mk3 (1979-1993)

Třetí řada na podvozku Fox (liška) s rozvorem 2,55 m se vyráběla ze všech nejdéle, plných čtrnáct let (1979-1993). Místo chromovaného emblému s koněm dostala na karoserii bohužel pro ostatní fordy typický modrý ovál. A dočkala se dokonce čtyřválce s turbem. Letošní návrat tedy není žádným velkým překvapením. Nakonec se „trojka“ vyráběla coby kupé, kabriolet s plátěnou střechou a také třídveřový „hatchback“. Měřila kolem 4,55 m a překvapivě byla o 100 kg lehčí. Turboverze čtyřválce 2,3 l dávala 87 kW, nadupané okřídlené SVO (Special Vehicle Operations) později dokonce 128 a ve finále až 149 kW. Nový vidlicový šestiválec 3,3 l doplnil klasický pětilitrový osmiválec. Sice jej na krátký čas Ford nahradil jednotkou 4,17 l/88 kW, ale pak se do výroby zase dostal zpět. Ve třiaosmdesátém se změnila příď a záď, o čtyř léta později se přední světla protáhla výrazněji do boků.


Mk4 (1993-2004)

Chromovaný mustang se však dopředu vrátil až s příchodem podzimu 1993 a generace čtvrté. Motorové portfolio obsahovalo vidlicový šestiválec 3,8 l a osmiválec 4,6 l, jejich výkony rostly až ze 140, respektive 191 kW. Kabriolet mohl mít i hardtop, kupé jej pochopitelně nepotřebovalo. Zajímavostí bylo, že se za čtyřstupňový automat v USA připlácelo! Překvapil symetricky navržený vnitřek. Koncem roku 1998 se představila radikálně pozměněná podoba ve stylu New Edge, která však neznamenala automaticky novou generaci. Třídílná zadní světla už přišla naštěstí o původní otřesná mračítka. SVT Cobra měla pod kapotou V8 s 239 kW, následně s kompresorem dosáhla až 291 „hřebců“. Třísetkusová limitka Cobra R dostala větší osmiválec 5,4 l/283 kW.


Mk5 (2004-2014)

Nová řada s kódem S-197 se objevila pod světly reflektorů v Detroitu 2004 a do showroomů zamířila na podzim téhož roku. Základní pohonnou jednotku představoval šestiválec 4,0 l, šlo však stále koupit i osmiválec 4,6 l a už konečně pětistupňové automaty. Zelené a černé Bullitty s manuálem Tremec se pyšnily výkonem 235 kW místo 224 kW. Mustang s délkou 4,77 m se decentně změnil pro modelový rok 2009, kdy byla modernizována příď a záď dostala světla s vlnkou, ta čekala ale jen tříletá kariéra. Maska byla upravena ještě naposledy před dvěma lety. Už v sezóně 2010 přišel na řadu šestiválec 3,7 l, který nahradil čtyřlitr. Vrátily se i modely Boss 302 s vidlicovými osmiválci Coyote 4,95 l/328 kW. Výkon normálních variant GT se jim postupně přibližoval. Původní V8 už je kvůli uvedení pětilitru také v důchodu. Comeback zažily i Shelby GT500 s kompresorovými V8 o větším objemu 5,4 l, později dokonce 5,8 l. Jejich výkony se vyšplhaly až k dechberoucím 495 kW. Produkce pětky skončí až 20. června 2014. Ta se vyznačuje designem ve stylu retro, i když ten rozhodně nebyl původní myšlenkou. Rozvor 2720 mm zdědila i ta současná.


Mk6 (2013-dosud)

Aktuální šestá se přitom představila už 5. prosince 2013 coby kupé (Ford mu sice říká fastback, ale záď není výklopná) a kabriolet s plátěnou střechou od Webasta. Její výroba se však rozběhne ve Flat Rocku (Michigan) až letos 11. srpna. Zezadu konečně zmizela tuhá náprava, postrádaly ji už některé starší výkonnější verze, ale základní ji měly až do „pětky“. Přednost dostalo nezávislé zavěšení, vpředu jsou vzpěry McPherson. Na českých silnicích jezdí v současné době přes šest stovek Mustangů. Klasických vozů z první generace (1964-1973) je ale pouhá stovka, nejvíce u nás potkáte právě „pětek“. Ty nejstarší jsou mezi sběrateli nejoblíbenější a není divu, jedná se o klasiku, na kterou se nezapomíná. Fanoušci i majitelé jim vzdají hold 24. května na pražském srazu, vítáni jsou ale i ti, kteří mají doma mladší auto. Setkání pořádá Mustang Riders Club a proběhne na Letišti Václava Havla v Praze-Ruzyni.

Tehdy si také mohou objednat nový Mustang šesté generace při finále Ligy mistrů UEFA. Ano, nabídka se týká i České republiky. Auta budou k dispozici se čtyřválcem 2.3 EcoBoost/227 kW, druhou volbou je pětilitr řady Coyote s 314 kW. Američané si mohou koupit coby základní motor šestiválec 3,7 l/224 kW. K dispozici je šestistupňový manuál od Getragu a automat se stejným počtem rychlostí a řazením páčkami pod volantem. Plátěná střecha „convertible“ se mimochodem elektricky sama složí či naopak zpět natáhne během 10 sekund, stačí odjistit jedinou západku na čelním skle místo dvou. Evropský prodej se naplno rozběhne až příští rok.


Prototypy

Celkem se dosud prodalo přes devět milionů Mustangů a za půlstoletí vznikly stovky prototypů, skic a studií, které se nikdy k zákazníkům nedostaly. Automobilka z Dearbornu před výročím začala odtajňovat také vývojové nefunkční makety, hliněné modely a kresby. Původně se začal vyvíjet coby fastback s výklopnou zadní stěnou a dokonce měl mít zadní lavici obrácenou proti směru jízdy. Prototyp bílého roadsteru s vidlicovým čtyřválcem 1,5 l/66 kW z Taunusu před zadní nápravou (!), který se představil v říjnu 1962 na Grand Prix USA ve Watkins Glen, vypadal však úplně jinak. K jeho uvažovanému závodnímu nasazení s vyšším výkonem 81 kW nikdy nedošlo. Ani tento 3,92 m krátký vůz s rozvorem náprav 2,29 m neměl se sérií nic společného. Podobně jako Allegro postavené ve stejném roce opět týmem vedeným Eugenem Bordinatem. Vozů s tímto názvem bylo několik a dost se lišily, u posledního ale už byly vidět základní tvary: dlouhá kapota, kompaktní prostor pro posádku a krátká záď. Projekt se nejdříve jmenoval Avanti, ale Ford se rozhodně nechtěl pouštět do soudních pří se Studebakerem... Pro sériové auto si dokonce hrál s myšlenkou děleného zadního okna. Už v době výroby vznikly návrhy čtyřdveřového sedanu, kombi (či spíše shooting brake), narodily se představy o výkonné verzi Mach 1 a Mach 2 (1967) měl dokonce motor před zadní nápravou, konkrétně V8 objemu 4,73 l. Jeden produkční kus překarosoval i Bertone (1965).

Modrofialový Mustang Milano z autosalonu v Chicagu 1970 se chlubil opět rozměrnou výklopnou zadní stěnou a vidlicovým osmiválec 4,95 l/216 kW. Klínovitý Mustang II (1971) od turínského studia Ghia předznamenával už druhou generaci, ale postrádal slavný emblém divokého koně. To samé stylistické centrum stálo i za návrhem soutěžního speciálu RSX (1980). Ghia patří Fordu dodnes, byť z ní zbyl jen název. Rallye Sport eXperimental dostal o 142 mm zkrácený rozvor „liščího“ šasi Mk3. Již dříve, v sedmdesátém šestém se vrátil na pořad dne shooting brake s tehdy módní imitací dřeva na karoserii.

V případě Mustangu s pořadovým číslem 4 se mluvilo dokonce o předním pohonu (!), nakonec však konstruktéři díkybohu zůstali u klasické koncepce, která provází tuto řadu od počátku až po dnešek. Náznaky tvarů ovšem Ford představil i oficiálně na konceptu Mach 3 v roce 1992. Radikální rudý 4,79 m dlouhý speedster jezdil díky vidlicovému osmiválci 4,6 l/336 kW pěkně rychle, až 290 km/h. Speedstery už tu byly dříve, třeba Allegro II (1967). Nezapomínejme ani na trojici závodních Mustangů GTP (1983-1984) s karbonovým podvozkem. Čtyřválec BDA 2,1 l/447 kW k úspěchu nepomohl, technika si pokaždé postavila hlavu... Pátou generaci zase předznamenaly koncepty kupé a kabrioletu z Detroitu 2003, které jasně říkaly, že nový Mustang se tvary vrátí k tomu původnímu. Retro zkrátka frčelo, nebylo tedy divu. Další studií v pořadí byl závodní vůz GT-R z New Yorku. Svou vizi ukázal v roce 2006 i tehdy ještě nezávislý Giugiarův Italdesign.

„Šestka“ se postupného odhalování nedočkala. To nic nemění na faktu, že Mustang dělá i po padesáti letech radost. Všechno nejlepší ke kulatinám, divoký koni!

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Avatar - Alpinis182
27. 5. 2014 13:00
Re: BRAVO SLEEPER
Má to společné to, že se ptám na vůz o kterým článek pojednává. Protože řídit starší modely se mi zatím nepoštěstilo, pouze novou generaci. Nehledej za tím nic ofensivního, jen zvědavost.
Avatar - Barrichello
26. 5. 2014 10:01
Mustang je legenda
geniální tah, který Fordu tehdá vyšel a z Mustangu se stal kultovní vůz, který zná snad každý :yes:
25. 5. 2014 11:06
Re: BRAVO SLEEPER
Co to má společného s tím že pochválil autora za článek který je velmi dobře zpracován?
Avatar - Alpinis182
25. 5. 2014 00:26
Re: BRAVO SLEEPER
GTI, se vsi uctou, ridil jsi starsi modely ?
23. 5. 2014 20:18
BRAVO SLEEPER
:yes: :-!