Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford testuje autonomní řízení v umělém městečku Mcity (+videa)

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 16. 11. 2015 • 20:12
17
4
Zobrazit náhledy (17)
Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford
Ford je první automobilkou, která zahájila testování svých vozidel s autonomním řízením v městečku Mcity, postaveném speciálně pro tyto účely.

Na letošním lednovém veletrhu spotřební elektroniky CES (Consumer Electronics Show) uvedl generální ředitel Fordu Mark Fields, že prioritou automobilky není dostat jako první autonomní vozidla k zákazníkům, ale vytvořit je tak, aby byla přístupná masám a přispěla k lepšímu životu zákazníků.

V červnu pak Ford oficiálně oznámil, že jeho systémy autonomního řízení vozidel pokročily směrem k sériové produkci a v souvislosti s tím byl Randy Visintainer, který pro automobilku pracuje již 29 let, jmenován novým ředitel jejich vývoje.

Prvním krokem Randy Visintainera se stalo vytvoření globálního týmu, pracujícího na dalším vývoji. Kromě samotného testování a zdokonalování systémů autonomního vývoje pro použití v každodenním běžném provozu se tým zabývá i vývojem postupů pro sériovou výrobu všech součástí systémů, schopných řízení vozu bez zásahu řidiče.

V červenci pak Univerzita Michigan otevřela městečko nazvané Mcity vytvořené speciálně pro testování vozidel s autonomním řízením, na jehož vzniku se podílela řada firem od výrobců komponentů až po samotné automobilky, mezi nimiž nechybí ani Ford.

Právě Ford nyní oznamuje, že se stal první automobilkou, jejíž vozy s autonomním řízením již vyrazily do ulic Mcity. To je navrženo tak, aby zde bylo možné simulovat podmínky reálného silničního provozu v městském a příměstském prostředí. Jeho součástí jsou křižovatky, kruhové objezdy, světelná signalizace, přechody pro chodce nebo i různé překážky. Nechybí ani makety budov, aby městečko vypadalo realisticky, případně tunel a různé druhy povrchů.

Hlavní výhodou městečka rozkládajícího se na takřka 13 hektarech je to, že se jedná o uzavřené prostředí, kde je vozidla se systémem samočinného řízení možné rychle, efektivně a bezpečně otestovat.

Ford uvádí, že testování vozidel s autonomními systémy řízení se věnuje již více než deset let. V Mcity jsou v současnosti využívány prototypy nejnovější generace těchto vozidel. Jejich základem je sériový model Fusion Hybrid a na vývoji s automobilkou spolupracuje i Univerzita Michigan.

Vozidla, která byla představena již na konci roku 2013, jsou mimo jiné vybavena čtveřicí skenovacích infračervených světelných senzorů, pojmenovaných LiDAR (Light Detection and Ranging). Ty skenují silnici 2,5milionu krát za sekundu.

LiDAR využívá světlo stejným způsobem jako netopýři nebo delfín zvukové vlny a může odrazit infračervené paprsky prakticky od všeho ve vzdálenosti do 61 metrů a v reálném čase generovat tříprostorovou mapu okolního prostředí. Tato mapa je pak využita k řízení vozidla.

Ford již dříve uvedl, že jeho prototypy jsou unikátní v tom, že k autonomnímu řízení využívají řadu systémů, jimiž jsou vybaveny dnešní sériové modely. Patří mezi ně například adaptivní tempomat s detektorem bezpečné vzdálenosti, sledování slepého úhlu a aktivní parkovací asistent.

Vedle vývoje autonomního řízení vozidel se Ford věnuje i dalšímu zdokonalování a rozšiřování nabídky svých asistenčních systémů a například Ford Pre-Collision Assist s detekcí chodců, kterým je vybaveno Mondeo pro evropský trh, má být v příštím roce uveden i na severoamerickém trhu a do roku 2019 jím má disponovat většina vozů značky.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Auto-nomní
| 16. 11. 2015
Určitý stupeň autonomního řízení a celkového ovládání vozidla beru. Použití však vidím hlavně v kamionech a autobusech. Samozřejmě s řidičem v řidičově sedadle. V osobácích by se jednalo o systém, který by jen v případě krajní potřeby přebral celkovou kontrolu nad vozidlem. Konečně, něco na způsob (ESP). které se již běžně používá, že? :-! Já osobně bych se necítil dobře v autě, které by řídil nějaký umělý elektronický mozek a který se by se dal na dálku hacknout... ;-\
smutné
| 16. 11. 2015
borgom to aspoň lietalo, nám to bude len blikať.
smutné
| 16. 11. 2015
No jo no... od pazourku k Borgům :-)
smutné
| 16. 11. 2015
so smútkom sledujem ako sa vývoj zameriava na elektronické serepetičky, ale multi sa nahrádza trubkou.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku